Gå til innhold

Dæven steike, vi skal ha tvillinger

Anbefalte innlegg

Skrevet

toeggede. Var på ul i dag og så det med en gang. Ganske sjokka ja. Hadde jo prøvd 6mnd uten at det skjedde noe, og plutselig var det dobbel jackpot.

Hærlighet. Jeg har to jenter på 5 og 7 fra før. Mannen min har ingen, så dette blir utfordrende og spennende.

Helt rart!

Så noen spm.. Blir alle med tvillinger sykemeldt fra uke 28? Jordmor sa det idag.

Får man lenger permisjon?

Er det stor sjanse for at de blir født for tidlig og at det evt blir keisersnitt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

Oi...dobbelt gratulerter....så morro....Har deverre ikke svar til deg, men måtte bare gratulere:)

Skrevet

Gratulerer!!! Jeg har så stor mage denne gangen at tanken har slått meg også. *gulp* Lykke til!

Kan ikke svare deg på spm. dessverre.

Skrevet

Gratulerer! Blir sikkert travelt, men gud så artig da!

Sist jeg forhørte meg om flerlinger fikk man 5 uker pr "ekstra" barn. Det andre vet jeg ikke så mye om - kjenner bare ei med tvillinger og hun ble faktisk satt i gang etter termin hvis ikke jeg husker helt feil. Hun var bare LITT lei av å være tung og svær!

Skrevet

Gratulerer, det jeg har høret så skal det være lettere på enklete vis å ha tvillinger enn to tette, men dette er nok individuellt....forelden har jeg hørt er at de er hele tid på samme nivå, og utfordringen er helst hvis det er to som hyler samtidig eller hvis de sover på skift...men ofte så er tvillinger godt samstemte vist nok...kjenner et par tvillingmødre :-)

De sier det er hektisk, men også veldig festlig...litt utfordrende. Skal finnes flere forum og man får alltid ekstra oppfølging under og etter et tvillings svangerskap.

Selv har jeg to tette....det var tøffest i starten...til jeg kom inn i rutinene....men det vet du nok siden dine også er forholdsvis tette. Jeg hadde storesøster hjemme også på fulltid og har vært alene endel...alt går...men har tøffe dager der jeg er sliten.

Et tips er å skaffe seg en ergo, meitai eller slynge...det kan være hjelp i...og ammepute for tvillinger...jeg tandem ammet ei periode...1 1/2åring og ei nyfødt....så amming går det også med to...men kansje er delmming et godt alternativ hvis d føler det er stress og krever for mye...så kan dere dele på å gi mat :-)

Ta vare på deg selv da....kan være lurt å ta det litt roligere under svangerskapet og ta litt ekstra hensyn til kroppens signaler. Sov, spis og gå turer når du er i form..

Skrevet

Hei, og gratulerer med tvillinger i magen! ;)

Det er litt forskjellig praksis ute og går når det gjelder sykemelding av tvilling-gravide. Men de aller fleste er sykemeldt innen uke 28.

Man er ofte mer plaget med kynnere, mer sliten og tyngre enn når man bærer enlinger, og siden dette er ditt tredje svangerskap vil du nok merke forskjellem godt.

Når det gjelder permisjon så får man tildelt 5 (100%) eller 7(80%) uker ekstra alt etter som. Det fine med disse ukene er at dere står frit til å benytte dem akkurat som dere selv ønsker...Begge kan ha permisjon samtidig, det er ingen krav om å vente 6 uker etter fødsel før man tar dem, eller mammaen kan ta noe, og pappaen noe...

Noen tvillingfedre får også ta to uker ekstra iforbindelse med fødsel. Det er varierende praksis hos de ulike arbeidsgiverne, men ifølge statens personalhåndbok er dette ihvertfall vanlig for statsansatte. Noen får t.o.m full lønn under omsorgspermisjonen i forbindelse med tvillingfødsel.

Tvillingforeningen er behjelpelig med støtteskriv som man sender med søknaden til arbeidsgiver vedr. dette.

Ønsker deg lykke til med svangerskapet! Det er spennende å ha to hybelboere i magen på en gang. Nesten litt surealistisk.

Hilsen tvilling-gravid med 13 dager igjen til første møte....

Skrevet

Gratulerer med tvillinger:o)

Det er vanlig å bli sykemeldt fra uke 28...

Permisjon: 7 uker hvis en har 80% og 5 uker hvis en har 100%

Å gå med flere er et risiko svangerskap, det er en sjanse å føde for tidlig, men det er og noen som går til termin. Ikke så vanlig å gå over termin.

Jeg fikk mine med keisersnitt, men de fleste føder normalt...

Masse lykke til.

Send en pm om du lurer på noe:o)

Skrevet

Tusen takk for svar damer! Ble straks mye klokere!

Jeg jobber som nattevakt, sykepleier og er fortiden svært trøtt, gir dette grunnlag for en sykemelding da? Har aldri vært sykemeldt i tidligere svangerskap men har heller aldri vært så trøtt. Jeg mener, hvis det er viktigere med søvn og hvile osv når jeg bærer på to?

Men å bli sykemeldt for sovesyken er jo også litt spes syns jeg..

Skrevet

Det er faktisk ikke så uvanlig å bli sykemeldt for ekstrem tretthet i forbindelse med tvillingsvangerskap. Jeg ville tatt det opp med legen din, og sagt det som det er... Å jobbe nattevakter er slett ikke ideelt når man er gravid, men med tvillinger er det vel nærmest uansvarlig. Tvillingsvangerskap anses i utgangspunktet for å være et risikosvangerskap, med stor sjanse for fortidligfødsel. Det er ikke uten grunn at man fra rundt uke 24 får tett oppfølging på svangerskapspoliklinikken for å sikre at man oppdager utflatning av livmorhalsen tidlig...noe som kan indikere for tidlig fødsel...

Skrevet

wow! gratulerer med spirenE (du må froandre nick'et ditt:))

Det er ganske vanlig å sykemelde fra uke 28 ja, men det er ikke noe must. Kommer selvfølgelig ann på hva slags jobb du har. Tvillingsvangerskap er i utgangspuntet et risikosvangerskap pga sjansen for fortidlig fødsel. dersom du har en veldig fysisk tung jobb, kan du bli sykemeldt tidligere. dersom du ahr en godt tilrettelagt og rolig jobb, kan du jobbe lenger.

Skrevet

tusen takk for gode og utfyllende svar damer:o)

Skrevet

Å, så kjekt. Tvillinger er jo såå stas :)

Skrevet

ÅÅÅÅ, det blir kjempe spennede! Gratulerer! Waow, ikke værst! håper du får et fint svangerskap.

Skrevet

Gratulere så mye:o)

Skrevet

Wow....gratulerer så mye!

Skrevet

Gratulerer! =o)

Håper du får hjelp med de nattvaktene, for det er grusomt tøft mens det står på. Har gått igjennom 1 svangerskap mens jeg jobbet nattskift, og det var tungt,ja.Og det med bare 1 baby i magen.

Lykke til =o)

Skrevet

Gratulerer med dobbel lykke!!! :)

Skrevet

Gratulerer såå mye;)

eg ser du har fått svar av de andre damene så da svarer ikke eg;)

men masse lykke til =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...