Gå til innhold

Om å "miste" permisjon - forvirret nå...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har termin 7. oktober, og går derfor ut i permisjon 16. september. Pappan overtar i mai/juni, og 29. september 2009 har vi hatt permisjon i 54 uker.

Men hva skjer om ungen kommer før termin? "Mister" pappan noe av sin permisjon da? Skjer det noe med permisjonen om ungen kommer etter termin?

Hm, merker at jeg synes dette burde være logisk, men noe sier meg at det kanskje ikke er det...? Noen eksperter på området som kan hjelpe en forvirret førstegangs?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du går ut i permisjon 3 uker før termin, kommer barnet for tidlig er det disse ukene/ dagene du evt mister. Det går ikke ut over pappaens permisjon. Går du to uker over tiden "mister" du permisjonstid med barnet, men ikke antall dager totalt. Skjønner du?

Skal man ha planlagt ks er det lurt å ikke skrive termindatoen på søknad til Nav, da mister man ofte 1- 2 uker siden ks ofte blir gjort før termin.

Skrevet

Kommer ungen før termin mister dere de dagene/ukene. Dersom far bare skal ha fedrekvoten, er det du som mister av din permisjon. Dvs fedrekvoten er 6 uker uansett.

Det skjer ingenting med permisjonen om du føder over tida. Eneste er at ungen er eksempelsvis 2 uker mindre når permisjonen er over enn dersom h*n hadde kommet på termin.

Skrevet

Så da er permisjonen over 29. september 2009 uansett når knerten kommer? I såfall har jeg skjønt det :)

Hvis ungen kommer før termin "mister" man tid til å forberede seg, men får mer tid med barnet. Hvis han kommer etter, får man mer tid til å forberede seg, men mindre tid med barnet.

Eller?

Skrevet

Så da er permisjonen over 29. september 2009 uansett når knerten kommer? I såfall har jeg skjønt det :)

Hvis ungen kommer før termin "mister" man tid til å forberede seg, men får mer tid med barnet. Hvis han kommer etter, får man mer tid til å forberede seg, men mindre tid med barnet.

Eller?

Skrevet

Når jeg fødte 2 uker før termin så mista jeg 2 uker av den totale permisjonstiden, fikk altså 52 uker istedetfor 54..

Så når tid permisjonen din er over avhenger av om baby kommer før termin eller ikke.

Skrevet

Kommer barnet feks 9 dager før så er permen ferdig 20 september. Det er din perm som forsvinner ikke pappaens

Skrevet

Nei, sånn jeg forstår det er permisjonen ferdig 29.september uansett. Kommer babyen en uke før termin mister du på en måte en uke ventetid, men kommer han en uke etter termin mister du en uke med babyen. Men de 54 ukene løper som planlagt fra den datoen du har på søknaden til NAV.

Skrevet

limer inn noe jeg har skrevet før om temaet:

Ul terminen er utgangspunktet for permisjonen og vanligvis velger man å begyne permisjonen 3 uker før termin(man kan begynne inntil 12 uker før, men ikke senere enn 3 uker før termin)

De resterende ukene 51/41 tas etter termin/fødsel

En som føder mer enn 3 uker før termin mister de3 ukene og får 51/41 uker beregnet fra dagen barnet blir født.

Føder man etter termin så får man full permisjon på 54/44 uker MEN mindre tid etter fødselen og mer tid før fødselen.

De som føder fortidlig mister permisjonstid men får full tid med barnet.

De som føder forsent får full permisjonstid men mister tid med barnet.

Ja det kan betye at oppstartdato i joibben kan bli flyttet på, men dette vet man og det utgjør jo skjelden mer enn 3 uker.

Føder man veldig fortidlig og blir liggende på sykehus begynner ikke permisjonen før man er skrevet ut.

Skrevet

Dette tror jeg er feil, skrekkblanda fryd. Jeg kjenner ei som fødte siste arbeidsdag - da satte nav permisjonsstarten hennes til tre uker før nedkomst. Hun mistet altså 3 uker.

Skrevet

Føder du to uker før termin, er disse ukene mistet og du må to uker tidligere tilbake i jobb. I ditt tilfelle blir det 15. september. Sånn er reglene bare, vet ikke hvorfor. Derfor er det ikke gunstig å føde mye før termin.

Skrevet

Da vet jeg visst ikke hva jeg snakker om likevel, ikke hør på meg ;) Trodde dette miste-greiene bare gjaldt hvis ungen kom tidligere enn de 3 ukene jeg. Jeg bøyer meg for sannheten :)

Skrevet

Jeg fødte 6 dager før sist, og mistet 6 dager

Skrevet

Skrekkblanda fryd: nei, herkules har rett, man mister dager med permisjon tilsvarende dager født før termin.

Trust me on this one :)

Skrevet

Takk for svar, alle sammen! Godt å vite at jeg ikke er den eneste som synes dette er litt forvirrende...

Det mest logiske (for meg, i hvertfall) er jo at man får 54/44 uker permisjon til sammen - uansett når ungen kommer - men det er vel ikke alt her i verden som skal være logisk.

Skrevet

Hadde det vært logisk hadde det vært slik. Men minst tre uker er forbeholde tiden før termin, og som skrevet over, mister en altså permisjonstid om babyen kommer for tidlig.

Eller - en kan starte permisjonen mer enn tre uker før termin. Jeg har født begge mine to første før termin og mistet permisjonstid. Siden jeg er hovedsaklig hjemmeværende med liten kvelds-/helgestilling, har jeg valgt å gå ut i permisjon fem uker før denne gangen for å forhåpentligvis få full permisjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...