=Mina min og mej= Skrevet 2. juli 2008 #1 Skrevet 2. juli 2008 Jeg som har vært så gla i det siste. Endelig ferdig med videregående etter mange år på etterskudd. Skulle vært ferdig for 4 år siden, men endelig fikk jeg ordna meg vitnemål og greier...trodde jeg... I dag fikk jeg telefon fra høyskolen jeg har søkt på. "Du har ikke vitnemål som holder, dette er bare et kompetansebevis." Hva faen? Jeg har vært hos rådgiver 348 ganger i år, det var han som hjalp meg med alt. Har vært der tusen ganger og forsikret meg om at alt var i orden, for jeg kunne liksom ikke helt tro det. Men beskjeden jeg har fått hele året har vært at jeg kom på lik linje med di andre som sluttet skolen i år med vitnemål på lik linjne som dem. Men neida; jeg kommer ikke inn på det grunnlaget jeg. Mangler visst 6 fag jeg.. Faen i helvete! Fikk beskjed om at jeg kunne komme inn under 23/5-regelen, men ja jeg er 23 år men har ikke 5 års praksis. Jeg har gått skole, reist, vært sykemeldt og fått barn. Og så sku jeg ta fatt på siste delen og jeg har følt meg så flink. Nå får jeg ikke alderspoeng heller og poengsummen blir betraktelig mindre. Hva i pokker gjør jeg nå da.. Vil ringe avisa jeg, men hjelper vel ikke I tillegg går dette til helvete med penga.. jeg er aleine og har belaga meg på å bruke mine "støtteår fra NAV" på å få meg en ordentlig utdanning. Har 3 år igjen nå.. ååååå!!!
=Mina min og mej= Skrevet 2. juli 2008 Forfatter #2 Skrevet 2. juli 2008 * mangler 6 timer.... ikke fag =P
Bruble Skrevet 2. juli 2008 #3 Skrevet 2. juli 2008 Ingen mulighet til å få tatt de opp igjen på kort tid?
=Mina min og mej= Skrevet 2. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 2. juli 2008 niks.. er jo nå i sommer da, og ingen skoler har sånt på sommeren.. har 3 år igjen liksom..d et jeg var innstillt på.. helt uttafor jeg..
Gjest Sauen og dingsen Skrevet 2. juli 2008 #6 Skrevet 2. juli 2008 Grunnlag for 23/5-regelen: Videregående utdannelse Verneplikt/militære Arbeid/sykemelding fra arbeid Sykemelding fra skole tror jeg også Permisjon/omsorgsarbeid/være hjemme med barn.
Gjest Skrevet 2. juli 2008 #7 Skrevet 2. juli 2008 Hva er det du mangler da? Et fag eller et vist antall timer, jeg ville klaga på rådgiveren i så fall. Har selv tatt endel som privatist. Har eksamener i alle faga og noen har jeg tatt helhetlig også. Nesten så jeg er nervøs nå...hehe Søkt høyskole selv på samme grunnlag som du....
Gjest Skrevet 2. juli 2008 #8 Skrevet 2. juli 2008 der leste jeg feil ja...jeg skal inn p 23/5 grunnlaget.. sjekk alt du har av praksis og send inn for omsorg for egne unger du....knsje det holder..skolegangen i seg selv teller et år i hvertfall..
ragna Skrevet 2. juli 2008 #9 Skrevet 2. juli 2008 om du ikke har hatt omsorg for egne barn/adoptiv barn i over 5 år, eller har 5 års praksis å vise til går du desverre ikke under 23/5 regelen. merkelig rådgiver du har hatt??
=Mina min og mej= Skrevet 2. juli 2008 Forfatter #10 Skrevet 2. juli 2008 åååå.. jeg har ei datter på 21 mnd.. hu blir to i oktober.. dette året som har gått nå har jeg gått skole.. tidligere har jeg gått gk og vk1, reist til guatemala noen mnd, fikk kyssesyke. Jobba noen mnd på Bunnpris, Så Forsøkte jeg meg på vk2 allmennpåbygg, men måtte slutte i feb det året pga graviditet/psyken. Så permisjon et år og så dette året med skole.. føkk føkk føkk.. Er dette no å ringe avisa for? Har så lyst til å kverke rådgiveren ja.. kjenner han til og med litt personlig og har trodd han har gjort jobben sin.. Men seff er han på ferie nå Ringte vgs jeg gikk på nå i år og møtte ei arrogant dame som ikke slapp meg til i samtalen før jeg hadde begynt å grine..
ragna Skrevet 2. juli 2008 #11 Skrevet 2. juli 2008 da har du nok desverre ikke kortene på din side. regler er regler. man må oppfylle to av kravene for å kunne komme under 23/5 regelen; alder - minst 23 år, deretter enten omsorg for barn i 5 år, eller praksis i 5 år. finnes nok ingen smutthull unna den regelen. er det rådgiveren du vil skrive om i avisa? kommer ikke særlig lenger selv om du gjør det. belag deg på 1 år ekstra, ta opp lån det siste året, slik de aller fleste andre studenter må.
snøogski Skrevet 2. juli 2008 #12 Skrevet 2. juli 2008 For å rydde opp i litt misforståelser her: For å få generell studiekompetanse på grunnlag av 23/5-regelen må du: Være min 23 år + dekke kravet til min 5 års praksis. Som praksis regnes: Jobb, utdanning, militærtjeneste, og omsorg for egne barn. Det er ingen krav om at det må være 5 års sammenhengende jobb eller omsorg, alt over 6 mnd regnes med og legges sammen. Du får 1 år for gk, 1 for vk1 og muligens 1 for det siste året ditt nå, litt avhengig av overlapp av fag osv. Du får også 21 mnd uttelling for omsorg for barn, så da er spørsmålet hvor lenge du jobbet. Alt over 6 mnd sammenhengende regnes med, dersom du jobbet deltid regnes det om til fulltid (1 år med 50% blir 6 mnd osv). Håper dette var litt oppklarende, og at det ordner seg. Hvis ikke får jeg si som en av de andre over her som sier at du får ta det siste året med studielån som alle oss andre...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå