enpå3ogenpå1 Skrevet 2. juli 2008 #1 Skrevet 2. juli 2008 er ikke helt komfortabel med det tror jeg, men så var det alle disse ekstra kiloene som sitter igjen......jeg har mange fine kjoler som ikke passer enda. Har en sort og hvit som kanskje passer bedre? Dresskoden er mørk dress/ sommerlig for jentene.
Gjest mphs Skrevet 2. juli 2008 #2 Skrevet 2. juli 2008 Nei ikke etter den dresskoden. Men du kan sikkert finne en fin sommerkjole nå. Kanskje til og med på salg.
Labambie Skrevet 2. juli 2008 #3 Skrevet 2. juli 2008 Du kan selvsagt gå i svart! Men du kan ikke gå i hvitt... Hehe! Jeg var i bryllup for en måned siden,og da spurte jeg om jeg kunne gå i svart. Og det var visst bare før i tiden at man ikke skulle gjøre det. Har også hørt i ettertid at mange jenter går i svarte kjoler i bryllup. Eneste som er strengt "forbudt" er hvitt..
jentelykke + guttelykke Skrevet 2. juli 2008 #4 Skrevet 2. juli 2008 Noen kommer nok til å synes det er litt rart, dresskoden sier jo noe annet... Det er en fin anledning til å skaffe deg en fin sommerkjole. Det trenger ikke bli så dyrt heller. De kjolene kan være lett å føle seg vel i, for de trenger ikke være for tettsittende heller
Labambie Skrevet 2. juli 2008 #5 Skrevet 2. juli 2008 Altså,finnes det ikke svarte sommerkjoler? Sommerkjolen min er svart med tynne stropper og perler på og tynt tynt stoff.. Ikke direkte vintertøy.
Gjest mphs Skrevet 2. juli 2008 #6 Skrevet 2. juli 2008 Dresskoden er SOMMERLIG noe som betyr farver ikke en sort sommerkjole.
Labambie Skrevet 2. juli 2008 #7 Skrevet 2. juli 2008 Det er vel strengt tatt snakk om hvordan man tolker det... Hadde ringt bruden jeg og hørt.
Sunniva78 har to små Skrevet 2. juli 2008 #8 Skrevet 2. juli 2008 Når dresskoden er sommerlig tolker jeg også det slik at svart ikke er fargen å bruke... Er vel ingen kjoler som er spesielt vinterlig, er det det da..? Kjoler med fargerike mønstre er fine hvis det er noen ekstra kilo å skjule:-)
Gjest Skrevet 2. juli 2008 #9 Skrevet 2. juli 2008 Dresskoden sier sommerlig, ikke "spraglende farger". Det finnes nette, lette kjoler i sort også, så den dresskoden sier ingenting om farge. Den sier noe om type kjole. Den sier at voldsome, svært pyntede kjoler ikke er ønskelig, men at man har på noe enkelt, lett og ikke så veldig pyntet. Er du usikker så spør du bruden ;-)
neutral Skrevet 2. juli 2008 #10 Skrevet 2. juli 2008 Hahaha, det er det dummeste jeg har hørt (lest!). At man ikke kan gå i sort i et sommerbryllup? Og alt dette pratet om "dresskode"? Hvem er det man skal i bryllup til da? Ja, for det er vel ikke Jan Thomas eller Pia, er det vel? Nå skriver vi altså 2008 folkens og folk må da få kunne gå i akkurat hva de vil til hvilken anledning. Og sort er vel like mye en sommerfarve som hvitt er vinter...
Gjest Skrevet 2. juli 2008 #11 Skrevet 2. juli 2008 Dresskoden sier fremdeles noe om hvilken stil brudeparet ønsker å ha på dagen sin. Har de bestilt en diger herregård, og ønsker gjestene så pyntet som de kan osv. så skriver man det. Skal de ha festen ute i hagen, med en mindre formell tone kan det være greit for gjestene å vite at det mest passende vil være en sommerkjole. Det er kjedelig å komme i bryllup og enten være alt for mye eller for lite pyntet uansett om det er Jan Thomas eller "Brynhild i fattigstua" som gifter seg. Det er snakk om å gi dagen/festen det snittet brudeparet ønsker seg. Når det er sagt er jeg helt enig i dette om fargene. Dresskoden sier noe om typen klær / "pyntegrad" på klærne, ikke noe om fargen på dem.
Maggie 80 Skrevet 2. juli 2008 #12 Skrevet 2. juli 2008 Skal gifte meg i sommer, og er ikke så veldig begeistret for at de kvinnelige gjestene kommer i hel-svart. Synes det er en farge for sorg og ikke glede...
Gjest Skrevet 2. juli 2008 #13 Skrevet 2. juli 2008 Hm...her fikk du rare svar. Tradisjonen sier jo at man ikke skal kle seg i sort, det er sorgens farge og noe man tar på for å demonstrere at man er i mot bryllupet. I disse dager er vel den regelen blitt myknet opp noe, feks man kan ha sort kjole med mye fresht tilbehør, feks sjal, sko, hansker o.l i syrin eller annen "festlig" farge. Hvitt er også fy-fy, det er det bruden, og kun henne, som får bruke. Man skal heller ikke overgå bruden. feks er det et "enkelt" bryllup i hagen så stiller ikke gjesten i galla. Noen over her fnyser av det og sier at selvsagt kan du gå i sort, men er det veirkelig en dag i kvinnens liv som er stappet full av tradisjoner så er det vel denne dagen. Nei, man kan ikke gå i det man vil, man skal følge dress-code'n.
Gjest Skrevet 2. juli 2008 #14 Skrevet 2. juli 2008 Jeg har gått i sort kjole i et bryllup. Veldig dårlig råd og en flott kjole på supersalg var grunnen. Et litt uformelt bryllup. 2 som begge giftet seg for andre gang. Tror jeg avklarte det med familien på forhånd, men hver gang diskusjonen kommer opp angrer jeg litt på valget... I butikkene sier de at "sort er blitt lov" i bryllup. Men kommer litt an på folka tror jeg...(det ser man jo her...)
plums Skrevet 2. juli 2008 #15 Skrevet 2. juli 2008 Ja, det kan du. For å myke opp litt er det fint om du har tilbehør, strømper, sjal etc i farger.
Gjest Skrevet 2. juli 2008 #16 Skrevet 2. juli 2008 Ikke lenge siden de tok opp denne debatten på god morgen norge, og der sa de at det er lov med sort i dag. Jeg ville ikke gått med sort, men om du allerede har en kjole og ikke vil bruke penger på en ny, hva med å kjøpe noe tøft tilbehør da. Sko, en veske og sjal, eller andre acessories og så er det nok ingen som tenker over at du har sort kjole ? Ville surfet nettet for ideer jeg da
enpå3ogenpå1 Skrevet 2. juli 2008 Forfatter #17 Skrevet 2. juli 2008 veldig enig med kakemonsteret om at man skal følge dresskoden. Og jeg synes ikke sort er særlig sommerlig, selv om jeg har mye sort i skapet. Det var noen som spurte om de kunne ha sort i mitt bryllup, jeg sa ja - men mest fordi hun var høygravid og sikkert ikke orket eller fant noe annet. Men glad de fleste kom i farger. Men jeg har jo en sort/hvit kjole som også er kjempefin og mye mer sommerlig (den sorte er bare sååå mye sprekere!) kommer nok til å gå i den hvis jeg ikke finner noe annet i butikkene eller skapet til min søster. Og jeg har ikke no problemer med å bruke penger på en ny - det er det at jeg helst skulle ned 7-8 kg først
Kosel Skrevet 2. juli 2008 #18 Skrevet 2. juli 2008 Er enig i at om det står noe om dresskode i invitsjonen så skal denne følges! Da har brudeparet et ønske om at det skal være en gjenomført stil igjennom det hele. I brylluper jeg har vært har det vært greit at folk har gått i sort. Det kommer jo litt ann på brudeparet, og man kan alltids spørre. Ei venninne hadde ikke noe å ha ¨på seg i et bryllup, vi fant ingenting i butikkene, det var helt håpløst. Jeg hadde imidlertid en nydelig sort kjole som passet henne perfekt. (hun dobbeltsjekket med bruden at det var ok) og så spritet vi den opp med freshe sko, smykker, og et nydelig sjal og sminke - blei så fin så og ikke en kjeft som ville tenkt over at hun kom i en svart kjole i bryllupet...
CB-BabyBoy Skrevet 2. juli 2008 #19 Skrevet 2. juli 2008 Dresskoden er nå litt merkelig for mørk dress tilsier pen/pyntet kjole, helst fotsid. Sommerlig for meg er garantert noe annet enn det brudeparet har ment. Dog personlig synes jeg ikke sort kjole er noe problem, det er en helt vanlig kjolefarge idag. Greitt nok at det er en dag man gjerne følger tradisjoner, men man trenger ikke følge de slavisk heller. Men ville holdt meg unna hvitt da Som andre har nevnt her, så kan du ha et sjal med farge med matchende veske? Da kan du jo se på de andre kjolene du har og se om du kan kombinere; om du finner et sjal og veske nå, kanskje du kan bruke det til andre kjoler senere! Damene i vårt bryllup kom i bunad, farger, sort - omtrent alt egentlig og for meg personlig var det revende likegyldig hva de hadde på seg. Det som betyr noe er at man er der, ikke hva man har på seg (hvit kjole med tiara og slep er ikke med i beregningen da hehe)
May-juli07+mai09 Skrevet 2. juli 2008 #21 Skrevet 2. juli 2008 jeg skal i bryllup snart og jeg skal ha på meg en svart/hvit blomstrete sommer kjole og det er lov, det finnes fine sommerkoler som er svarte eller har svart i seg!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå