Gjest ღgulleღ Skrevet 2. juli 2008 #1 Skrevet 2. juli 2008 Jeg har ikke studielån fra før av, men jeg har mottatt stipend siden høsten 06. Må jeg søke om stipend og lån f.o.m høsten, eller kan jeg ha stipend i høst og søke om både stipend og lån etter jul? Jeg har termin i mars, og vil jo gjerne fødselsstipend, men er litt usikker på hvordan dette virker. Det er ikke sikker jeg har behov for studielån nå i høst, jeg har alltid jobber ved siden av studiene og satser på at det går greit nå også, men vi er avhengie av litt mer penger når babyen kommer. Er det noen her som har vært i samme situasjon, eller som har litt mer peiling på dette enn meg? Var inne på hjemmesiden til lånekassen, men fikk ikke svar på det jeg lurte på der følte jeg. Får jeg permisjonspenger fra jobben selvom jeg får fødselsstipend? Jeg tokk det egentlig forgitt, men nå har jeg hørt at jeg må velge !?!.. Stemmer det? Hvordan regner man ut permisjonpengene? (Er det det som kalles foreldrepenger??) På forhånd takkk for hjelpen
Lykkelig-nr1 Skrevet 2. juli 2008 #2 Skrevet 2. juli 2008 Hei! Jeg er også usikker, men kan fortelle det jeg tror jeg vet. Jeg garanterer ikke for disse opplysnongene, men det er slik jeg har tolket den informasjonen jeg har funnet. Poenget med permisjonspenger er at man skal ha omtrent den "inntekten" man har til vanlig. Dersom du har jobbet og studert er du altså vant til både penger fra lånekassen og fra jobben din. Av permisjonspenger vil du få gjennomsnittet av de 6 beste av de 10 siste månedene (dersom du jobber deltid). Hvis du jobber heltid er jeg mer usikker. Fra lånekassen vil du få fødselsstipend og forsørgerstipend, slik jeg forstår det. Ser ingen grunn til at du ikke skal få fra begge (men er som sagt ikke helt sikker). Jeg er i samme situasjon og prøver å finne ut:) Lykke til uansett:)
Anonym bruker Skrevet 27. august 2008 #3 Skrevet 27. august 2008 Dersom du har studert i mer enn 6 måneder før du føder har du rett på støtte. (Og når lånekassen sier 6 måneder, mener de 6 måneder og ikke ett semester eller lignende. Leste om en sak hvor lånekassen avslo å støtte en jente som hadde født 3 uker for tidlig og derfor ble nektet penger. Dette var i januar, og da hadde hun bare studert siden høsten, noe som ikke var godt nok. Forbered deg på regelrytteri av en annen verden.) Du har i tillegg til månedlig støtte fra lånekassen rett på engangsstøtte, som er 33000 fra Nav. Det at du bare har hatt stipend hos lånekassen og ikke lån er ikke avgjørende. Du trengte ikke engang å ha søkt om stipend, det viktige er at du har hatt rett til støtte. (Altså vært heltidsstudent og avlagt 30 studiepoeng i semesteret) Selv har jeg ikke rett på støtte fordi jeg bare har ett semester støtte igjen hos lånekassen (noe som altså ikke utgjør 6 måneder). For i tillegg til å ha vært student de siste 6 månedene, må man nemlig ha rett til 6 måneders videre støtte... I Nav bryr de seg ikke om penger du får fra lånekassen. Bestill et møte med dem på det stedet der du bor, dette er folk (tidligere sosialkontoret) som er vant til å snakke meg folk som er mye mer vanskeligstilt enn deg, og som har en mindre autoritær holdning enn lånekassen... Trenger ikke å være redd dem. Dersom du faller innenfor lånekassens nåde får du god støtte, for ikke å snakke om at du får hjelp til barnehageplass og familiebolig gjennom studiestedet ditt. Dessuten trenger man ikke så mye penger, om du kjøper barnevogn og stellebord etc brukt, og barnet arver klær, er det få utgifter. Det første halve året skal ikke barnet ha mat en gang, drikker bare av deg. Eneste utgift er bleier, som selvsagt koster en del.
smilan Skrevet 27. august 2008 #4 Skrevet 27. august 2008 På tråden gravid student er det mange gode svar på spørsmål..
Mrs. Fix It- stor+liten Skrevet 27. august 2008 #5 Skrevet 27. august 2008 slik eg har forstått det: når du søker fødselsstipend, sender du bare inn vanlig søknad om stipend( blankett A tror eg) så får du det stipendet du har rett på frem til termin og fortsetter å få det etter fødsel. men når barnet er født sender du inn blankett G og fødselsatest. når du sender inn søknad om fødselsstipend blir du automatisk vurdert til førsørgerstipend. Ikke alle har rett på eigongsstønad frå NAV. eg er lærling og fikk ikke denne fordi eg hadde intekt. men får da overgangsstønad istaden(etter fødsel)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå