Gå til innhold

"Aldersgrense" på mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen er 10 mnd, og jeg har i det siste av og til latt ham få smake div som youghurt og 12-månedersgrøt. Er det noe problem å la ham få mat som egentlig er ment for 12 mnd? Vi har ingen allergier i familien.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer også... min fikk 8 mnd-grøt fra han var 6 mnd, nå er han 8 mnd og han spiser yoghurt og har også smakt på 12 mnd-grøten.

Har aldri reagert noe spesielt på noe.

Skrevet

Bar unngå honning og vær litt påpasselig med ren kumelk og salt så er det i grunnen fritt frem nå så lenge barnet klarer å tygge maten. Mini her på 1 år har spist nesten alt vi spiser fra han var 9-10 mnd, både tradisjonell norsk mat med fiskeboller i hvit saus, indisk, meksikansk osv. De tåler godt krydder og urter som smakstilsettere, men man bør da altså være litt forsiktig med mengden salt. Har vi mat som ikke er helt sunn og babyvennlig, f.eks spaghetti så koker jeg bare en potet og gulrot til så får han det og litt av kjøttdeigsausen på og litt spaghetti, går veldig fint det og er kjapt å koke om man skreller grønnsakene og deler de i små biter først.

Skrevet

Mye av anbefalingenen på grøt og middag går jo på at bitene blir større og mer smak,så det ser jeg ikke som noe problem om en ikke overholde helt.

Det som er viktig er at barnet ikke får melkeproduket fra. f.eks tine før de er minst 10 mnd,da dette hemmer jern opptaket i kroppen. Dette er en ting som er vanskelig å oppdage at poden har for lite jern,for de tar jo ikke blodprøver på det og blir grunnlaget fra de er små ødelagt,så kan de slite med det resten av livet.

Så må barn under et år ikke få honning og en må også være veldig varsom med salt og sukker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...