Gå til innhold

Noen som selv er venstrehent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 3-åring bruker venstre hånd til å skrive med, kaste med, vinke med osv.

Jeg lurer på om noen som selv bruker venste hånd som den dominerende kan fortelle meg hvordan dere gjør det ved pådekking av glass/kopp. Det naturlige for min sønn er å ta opp glasset sitt med venstre hånd. Da blir det klønete å dekke på bordet "rett" dvs. med glasset på høyre side.

Men samtidig.....bør han lære å bruke høyre hånd her. Nå bytter jeg plass på glasset når vi er på restaurant, i selskap osv.

Gjør dere også det? Eller betyr det ikke så mye hvor glasset står?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er venstrehent og har i grunn aldri tenkt på det ang. glass osv.

Jeg har også en gutt på 2 1/2 år som bare bruker venstre til alt han gjør. Når jeg dekker på legger jeg alt på som vi alle skulle være høyrehente. Det er ikke noe problem her ihvertfall. Vi har hele tiden gitt han ting i høyre hånd, sånn som farger og gaffel osv. men han bytter over til venstre med en gang selv. Så vi gjør ikke så mye ut av det.

Skrevet

Ang hvordan dere gjør det når dere dekker på,er vel ett fett.

Gjør som dere pleier dere,men ikke få han til å bruke høyrehånda mer enn han gjør.

Går helt fint å bruke venstre ;)

Skrevet

Jeg er venstrehendt og setter mitt glass på min venstre plass når jeg er hjemme. Som voksen så er det ikke så farlig når man er andre plasser. Til gutten din hadde jeg satt glasset der det er best for han å ha det.

Hvorfor skal han lære å bruke høyre hånd - han er venstrehendt.

Skrevet

Jeg er venstrehendt og dekker på bordet i hytt og pine.. Det blir aldri riktig. Men jeg tenker at det går an å dekke bordet likt, og så kan junior sette glasset på den siden han vil etter å ha tatt en slurk..

Skrevet

Kan han ikke få ha glasset på venstre side når han drikker med venstre hånd, da? Skjønner ikke hvorfor han skal måtte lære å bruke høyre når han tydeligvis er venstrehendt. Dette er jo ikke noe man må "rette opp".

Det er dessverre ikke mange år siden man trodde det var en funksjonshemning å være venstrehendt, men jeg har aldri følt meg funksjonshemmet. Det er jo bare trist at noen skal synes det ene er riktig og det andre feil. I hvert fall når det er en ting som er helt ukontrollerbar. Det er vel alltids noen som skal gjøre et poeng av at han er annerledes eller at det er negativt å være venstrehendt, men de er jo bare dumme. Jeg synes det er gøy å være litt annerledes, jeg. Og mange høyrehendte er veldig fascinert av hva vi klarer å gjøre med vår venstre hånd. Gjør det heller til en positiv og kul greie for sønnen din at han er litt unik :)

Skrevet

Jeg tenkte ikke å prøve å gjøre noen høyrehendt, men det er bare det at je er litt veldig glad i symmetri... Så når jeg dekke bord, spesielt til fint, så dekkes alle helt likt:) Er jo bare en fordel å være venstrehendt i håndballverden:)

Skrevet

eg skriver med venstrehanda, men kaster og feks.drikker med høyre handa.. tror ikke du skal lære han til noe... det kommer automatisk..

Skrevet

Jeg er venstrehendt.. Jeg drikker med høyre og setter glasset på høyre side..

Skrevet

har aldri tenkt på det i det hele tatt...

jeg klipper med høyre osv..

har tilpasset meg den høyrehendte verden og har aldri hatt problemer med det..

Skrevet

Det går vel an å sette glasset på høyre side, så kan han flytte glasset hvis han vil?

What's the problem?

Skrevet

Det er ikke noe problem i det hele tatt!

Men jeg ønsket å høre fra dem som har mer erfaring om dette enn meg selv. Om de fleste venstrehendt bruker å ha koppen på venstre side ser jeg ingen hensikt i å ha koppen på høyre side.

Lurte også på om venstrehendte pleier å ta glasset sitt over på venstresiden i selskap o.l.

Nå ser det ut til at de fleste venstrahendte ikke har noen bastant mening om dette dvs. det er ikke plagsomt å drikke "omvendt" fra det man vanligvis gjør. Men alt dette visst jo ikke jeg.....så jeg spurte!!!!

Selv er jeg høyrehendt - og får jeg vinglasset på venstresiden må jeg si at det føles uvant.

Takk for alle svar!

H.I.

Skrevet

Jeg tror ikke det spiller stor rolle hva du gjør jeg.. Hvis du er glad i symmetri som du sier og legger stor flid i å dekke vakre bord, synes jeg du skulle fortsette å gjøre det på din måte.. Hvis sønnen din så flytter glasset til venstre side, synes jeg han skal få lov til det.. Jeg ville ikke laget stort oppstuss rundt dette..

Søsteren min er venstrehendt... Moren min har aldri tatt noe spesielt hensyn til dette.. Vi hadde aldri venstrehendtsakser, aldri ble bordet dekket spesielt til henne e.l. men søsteren min tilpasset det etterhvert som det passet henne.. Noen dager stod glasset på høyre side etter at hun hadde drukket av det og noen dager stod det på venstre side.. Noen ganger hadde hun kniv i høyre hånd og gaffel i venstre, og andre dager omvendt..

Da hun begynte på skolen ville læreren hennes at hun skulle skrive med høyre hånd, og de brukte endel tid på dette. Min søster kom da gråtende hjem flere dager og mamma måtte troppe opp på skolen og si i klartekst at "min datter skriver med den hånden hun vil".. Heldigvis vet man i dag at man ikke kan gjøre en venstrehendt om til en høyrehendt på denne måten..

Imidlertid har min søster, sikkert delvis fordi min mor ikke spesialbehandlet henne, mye bedre kontroll over sin høyrearm enn vanlige høyrehendte har over sin venstrearm. Hvis hun skriver med høyre f.eks ser det ikke akkurat like pent ut som når hun skriver med venstre, men veldig mye penere enn når høyrehendte skriver med venstre.. Hun har trent opp høyrearmen sin, noe som kan være en fordel i en høyrehendt verden, men hun foretrekker likevel venstrearmen.. Slik en venstrehendt jo gjør...

Endel studier mener forresten å ha påvist at venstrehendte ofte er mer kreative mennesker enn høyrehendte, så gratulerer med en venstrehendt gutt :-)

Lykke til :-)

Skrevet

Oj, dette har ikke jeg tenkt på. Jeg er selv venstrehendt, men dekker alltid på glasset på høyre side. Datteren min på 6 år er også venstrehendt, men hun har alltid glasset på høyre side. Jeg har ikke lagt merke til om hun bruker høyre eller venstre hånd til å holde glasset. Selv er jeg kun venstrehendt når jeg skriver. Jeg bruker til og med høyre hånd når jeg skriver på en tavle, men venstre når jeg skriver i bok eller lignende. Mulig jeg er litt merkelig. Skal bli spennende å se om 6-åringen blir venstrehendt i alle tilfeller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...