Gå til innhold

hva er egentlig KREFT?

Anbefalte innlegg

Skrevet

eller, jeg et jo hva det er... iallefall litt... men hva er symptomene/bivirkningene fra sykdommen? mormor har kreft og det viker ikke som om det gjør vondt... også har hun så mye annet i tillegg at vi vet liksom ikke hva som kommer fra hva... det ble oppdaget fordi hun blødde veldig, livmorhalskreft.

gjør det vondt å få cellegift?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kreft trenger ikke gjøre vondt eller ha så mange symptomene før den har kommet ganske langt. Spørs hva hvor man får kreft også, er det feks i hjernen så kan enkelte få tale eller sysnforstyrrelser, eller feks oppføre seg rart, hukommelsestap...osv osv.

Cellegifta kan gjøre folk veldig syk, uvel, kvalm, at de mister håret, føler seg kraftløse og så tar den jo knekken på immunforvaret på toppen.

Hvis du går inn på feks kreftforeningas sider så finner du ut en del.

Jeg er selv under utredning, har operert ut en ganske stor kul i puppen.....håper det ikke er kreft...jeg har ikke had vondt i den, men den var heller ikke vanlg å ha hvis det var kreft heller.

Psykisk sett så er det tøft...tanken alene på at det kan være kreft er et slag i trynet. Støtt henne og vær der for henne..

Skrevet

Jeg har også hatt livmorhalskreft, og vondt var det ikke.

Da det ble oppdaget (4 mnd ut i svangerskapet) var det "bare" grov celleforandring" Dvs at cellene deler seg på en annen måte en normalt. Tok prøver 1 gang i mnd ut svangerskapet. Fordi sykehuset somlet litt gikk det 3 mnd før jeg kom dit, da var det allerede kreft, og 1 uke etter at jeg fikk beskjeden ble jeg operert. Fremdeles hadde jeg ikke smerter. Ble konisert, og slapp cellegift fordi det ble oppdaget så tidlig. Fått tilbakefall med cellefornandringer i fjor sommer, så ble det litt bedre i vinter, men nå er det på`n igjen med celleforandring. Så gynokologen vurderer nå om han skal fjerne hele livmoren min.

Men fordi jeg har andre sykdommer skal jeg ikke opereres i magen (litt lang historie akkurat det der) så nå vet jeg liksom ikke hva som skjer med meg... ;o)

Hvis du går inn på kreft.no ligger det masse informansjon der. Du kan også ringe eller maile sykepleier og få svar på masse av det du måtte lure på. Jeg har ringt de når det er ting jeg ikke har forstått eller fått med meg, ofte tenker man jo litt er etter en legetime, og da er de greie å ha. Veldig koselige mennesker som er der!

Skrevet

takk for svar :o)

hun sitter og får cellegift nå, endelig! har blitt utsatt 2 ganger...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...