Gå til innhold

Gruer meg til jul....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har termin med barn nr to 22.desember, og sliter veldig med å finne ut åssen vi skal gjøre det på juleaften... Vet jo ikke engang om vi har fått barn enda da, forrige gang gikk jeg 15 dager over tida...

Jeg føler meg splittet i forhold til familie, for jeg vet at alle så gjerne vil være sammen med unga. Problemet er at både jeg og sambo er skilsmissebarn, så er ikke sånn at vi rekker over familiene våre på 2 dager, det blir 4... Vet ikke om jeg orker å ha alle i hus her, men vet heller ikke om jeg orker å fly rundt å besøke alle i jula heller. Vil jo såklart ordne en fin jul for sønnen min på 2 år, men vet ikke hvordan.

Lovte egentlig svigermor i fjor at hun og tanta til sønnen min kunne feire jul hos oss, men nå som termin bokstavelig talt er midt i jula, så vet jeg ikke åssen jeg løser det... Får så dårlig samvittighet. Føler meg nesten som da jeg var liten og var lei meg på mammas vegne hvis jeg skulle være med pappa i jula og omvendt.

Noen forslag til hva jeg kan gjøre? Når jeg tenker meg om er det jo ikke sikkert jeg er hjemme fra føden på juleaften engang.......... hmmm...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg også hadde termin 22.des med mi minste :) ble satt igang dagen før jeg da. Så hun kom halv elve den 21. des.

Min famile bor 3,5 time unna. Jeg kom hjem julaften, så vi spiste middag inne med hans familie, så var vi hjemme hos hos oss selve å pakket opp gavene..

Slik var vår løsning :)

Skrevet

Det hørtes jo ut som en grei løsning det... Men problemet er at gjerne alle 4 familiene vil ha en bit av oss i jula. Det blir mye frem og tilbake med en nyfødt og en ny tilværelse... Skjønner bare ikke åssen jeg skal orke å rekke over alle sammen.

Skrevet

Familien din skjoenner sikkert det vel? At du har andre ting aa prioritere enn julefeiring med alle sammen akkurat dette aaret - selv om du saaklart vil gjoere det fint for soennen din og, men du trenger ikke tilfredstille alle andre synes jeg da. Slapp av og tenk mer paa deg selv - og ikke gru deg til jul enda, det er jo sommer!

Skrevet

Du sier i fra at denne jula blir unntakstilstand og at dere må hjelpe hverandre med å lage den til så smidig og enkel som mulig alle sammen.

Det var vel ikke akkurat for å forpurre julegleden at den nye babyen kommer rett inn i jula? Alle forstår vel at dere ikke kan reke rundt og besøke alle sammen den tiden... Og så får du si klart ifra at du ønsker fred og ro rundt tiden da den lille kommer. Du kan fortsette å holde deg til at svigermor og tanta til gutten deres kommer til dere på julaften, for da kan alle andre som blir skuffet (om de skulle bli det...) få høre at du lovte de dette for lenge siden og ønsker å holde det du lovte. Og så kan alle komme til dere i mindre porsjoner ellers i julen,

Men du.... Er det ikke litt tidlig å begynne å bekymre seg for dette enda? Nyt sommeren og kos deg med magen din og ikke tenk på dette før i oktober/november igjen! ;-)

Skrevet

Du må passe på deg selv, og ikke forvente at andre gjør det ;-) Det hørest ikke ut som familiene dine har forståelse for at det kanskje ikke blir så enkelt denne jula, ergo må du si fra sjøl! -Blir de sure/lei seg er dette DERES PROBELM! Herregud de er voksne mennesker og må forstå at du ikke kan farte rundt som en jojo (det er jo slitsomt nok når man er frisk og ikke gravid eller barselkvinne) -Glem alt som heter dårlig samvittighet!

Si fra nå, slik at de får litt tid på å venne seg til tanken (har lært av erfaring at jul kan være greit å avklare ved st.hans, da har de glemt skuffelsen til jul... heheh).

Men det du bør tenke på er en "kriseplan" for lillegutten din. Hvor skal han være om du er i fødsel på julaften?

Skrevet

Hei!

Vet du hva? Dette må du bestemme! Det er du som har termin så tett opp til jul, og det er ingen som kan komme og kreve hverken at du skal komme hit eller dit, eller at du skal ta imot familie da.

Ønsker dere å være i fred og ha en rolig julefeiring, så gjør det. Uten å ha noe som helst dårlig samvittighet for dette!

Jeg hadde selv termin med nr 1 tett inntil jul, og planla at jeg kun ville ha mamma der hvis vi var hjemme. (Jeg er også skilsmissebarn). Dette var jeg tidlig ute med å si, slik at alle fikk venne seg til det, og finne på noe annet å gjøre akkurat den julen der. Sånn er det bare.

Det er ikke hver dag man føder barn...

Lykke til!!

Skrevet

Mulig jeg uttrykte meg feil. Det er ihvertfall ingen i familien som legger press på meg hverken sånn eller slik. Det er nok kun i mitt eget hode at jeg føler på dette. Som skilsmissebarn har jeg i alle år slitt med å ha skyldfølelse for å ikke strekke til for alle, at jeg ikke kan være to steder samtidig osv. Så det er nok bare noe som henger igjen.

Har faktisk ikke tenkt på at jeg kanskje vil trenge barnevakt på juleaften, å hjelpes meg! Det er jo absolutt ikke en umulighet.

Tror bare jeg får si ifra at denne jula blir veldig rolig, og så får vi heller avklare hvem som kan passe guttungen hvis vi må reise avgårde.

Vet det er tidlig å tenke på jula alt nå, men jula er jo en spesiell høytid da, og det blir litt kaos med termin midt oppi det hele...

Tror jeg skal ta imot rådet om å bare kose meg med magen. Har tatt en egenmld dag i dag, for ryggen min har bare takket for seg her. Får ligge på sofaen og fundere litt. :)

Skrevet

Skjønner deg _veldig_ godt!! Vet akkurat hvordan det er å ha dårlig samvittighet for den ene når man er hos den andre i jula. Hos oss har vi alltid løst det med at jeg er hos mamma på lillejulaften når jeg er hos pappa på julaften, og omvendt.

Problemet hos oss er at sambo ikke er skilsmissebarn, og dermed ikke vil gå med på en sånn hver-tredje-jul-løsning. Han mener vi skal annahvert år til mine og hans (og dermed blir det jo faktisk hvert 4. år hos mamma og pappa). I år skal jeg egentlig være hos mamma, og i år kommer alle stesøsknene mine også så jeg har kjemelyst til at vi skal være der. Men da blir foreldrene til sambo sittende alene, så foreløpig blånekter han... Skjønner jo veldig godt at han syns den tanken er kjip, men innimellom kommer det til å bli sånn at noen er alene.

Regner egentlig uansett med at vi kommer til å være hos de alle tre på omgang lillejulaften, julaften og 1. dag. Men julaften er jo spesiell da : / Huff, nei jeg dytter hele greia foran meg og koser meg med magen jeg også tror jeg.

Skrevet

Vi har nesten samme problem, bare at jeg har termin i midten/slutten av november... Vi er ikke skilsmissebarn noen av oss, så har "bare" to familier å forholde seg til. Ingen som sier noenting, men vi vet begge to at begge familiene håper at vi skal velge dem på julaften, er første barnebarnet for begge og alt er stor stas.

Men vi har gitt klar beskjed om at vi får ta det som det kommer, vi aner ikke hvordan noenting kommer til å bli - kanskje har vi ikke lyst til annet enn å være hjemme, evt. bare ta en liten tur - og det har faktisk vært heeelt greit for alle sammen. Vi hadde motet oss opp, diskutert frem og tilbake lenge, og hadde forbredt den forsvarstalen - også var det bare "selvfølgelig....".

Så kanskje deres familier også skjønner mer enn dere tror? De har jo hatt små babyer selv, og vet hvordan ting kan være rett etter fødsel (evt. rett før).

Lykke til, og du - det ordner seg! Husk at du har din egen lille familie nå som du må gjøre det beste for, også får resten komme i annen rekke... og de vil helt sikkert forstå:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...