NoraNora Skrevet 1. juli 2008 #1 Skrevet 1. juli 2008 På anonym forumet er det nå en diskusjon om alenemødre og økonomi. Tenkte å undersøke litt her nå. Hvis dere vil svare da selvfølgelig. - Hvor mange av dere får nå eller har fått os uten å være i jobb i tillegg? - Hvor mange av dere er fornøyd med bidraget dere får? - Hvor mange av dere mener at dere selv bør være ansvarlige for økonomien deres? håper dere svarer her, så kan vi se.
♥Dumle♥ har tre søte små♥ Skrevet 1. juli 2008 #2 Skrevet 1. juli 2008 Jeg er ikke alene nå,men har vært det før. Da fikk jeg os ,men jobba i tillegg 100% Det jeg egentlig ville svare på er om jeg er fornøyd med barnebidraget. Svaret er nei,får 9hundre og noe i forskuddbidrag og 180 kr etterbetalt, Tilsammen litt over 1000kr i mnd.
kanutteogkruttet Skrevet 1. juli 2008 #3 Skrevet 1. juli 2008 -Jeg får full OS nå, siden jeg går i ulønnet permisjon frem til august ( har begynnt å søke jobb) - Bidraget er jeg fornøyd med - Enn bør være mest mulig ansvarlige med økonomien selv, men mener ikke at de aleneforeldrene som studerer skal miste noe av støtten ( er hardt å gå skole, ha barn hjemme, for så å jobbe utenom studietiden ). men de som tjener lite pr.mnd syns jeg skal få den reduserte OS`n, slik at hverdagen går i rundt. Snyltere har jeg MYE imot, og lovverket skulle ha vært sjekket opp for å tette igjen smutthull. Ble litt langt dette her :-p
Tomine is my star Skrevet 1. juli 2008 #4 Skrevet 1. juli 2008 -Jeg mottar redusert os... -Jeg får ikke bidrag... -Selvfølgelig er jeg selv ansvarlig for økonomien min.. Hvor vil du med denne undersøkelsen?
GuttemammaX3 Skrevet 2. juli 2008 #6 Skrevet 2. juli 2008 Jeg får veldig redusert OS, jobber fullt. Får ingen bidrag fra far, men bidragsforskudd på tolv hundre og noe fra nav, helt ok for meg. Selvfølgelig er jeg ansvarlig for egen mitt eget liv, inntekter, huslån og å sørge for at sønnen min har alt han trenger.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 2. juli 2008 #7 Skrevet 2. juli 2008 -jeg får os og er ikke i jobb. jeg studerer. -norge har en fantastiks ordning for aleneforelde, og jeg er veldig heldig som bor her. vi lever ikke fett, men det er heller ikke meningen. -jeg mener at det er en god deal for samfunnet at aleneforeldre får en mulighet til og ta en uttdannelse, slik at de får en bedre betalt jobb og igjen får betalt mere skatt. det er en vinn vinn sitvasjon for begge parter.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 2. juli 2008 #8 Skrevet 2. juli 2008 forsto først nå at du menter bidrag fra far. det er en rekke ting med birdagsreglene som brude bli gjort om. jeg er en av de som får et ok bidrag så jeg skal ikke klage, men det er mange rare ting med bidraget jeg ikke forstår meg på.
camilla^ Skrevet 2. juli 2008 #9 Skrevet 2. juli 2008 Jobbet og fikk noe OS tidligere. Full OS en liten stund etter jeg flyttet inn hos min mann, flytting, sykt barn osv. Nå er det nesten full jobb uten noe attåt. Jeg kan ikke si jeg roper hurra over barnebidraget. I forhold til hvor mye penger som må ut hver mnd til eldte datter (kremer, medisiner osv) så er det ikke i nærheten til å være det jeg burde ha fått syns jeg. Når jeg i vinter mnd bruker rundt 4000kr på slikt til eldste datter blir 2500kr jeg får i bidrag for to litt snaut syns jeg (og ja, mye av medisinene er reseptfrie. Men når eneste krem som hjelper koster 1000kr på resept, men staten ikke dekker den kremen. Blir det dyrt) Men jeg orker ikke spørre om mer, orker ikke mer pes, var slitsomt nok med det jeg fikk. Jeg er ansvarlig for min egen økonomi, rik er jeg ikke og kommer jeg heller ikke til å bli om jeg ikke vinner i lotto (som jeg håper) Men jeg klarer meg, har så jeg har hodet over vannet. Men kan ikke sjeie ut.
Leeloo76 Skrevet 2. juli 2008 #10 Skrevet 2. juli 2008 Jeg har hoppet litt mellom redusert og full OS ettersom det var vanskelig å finne (passende) jobb der vi bodde før, har derfor flyttet til et sted med bedre jobbmarked og begynner å jobbe i august, frem til da har jeg full OS. Har redusert OS ut mars 09. Får bidragsforskudd, 100% (1320 kr), er fornøyd med det (alternativet hadde jo vært 0 kr). Jeg har, og tar, ansvar for egen økonomi. Vi klarer oss fint, selv i Oslo, enda bedre blir det når jeg endelig skal begynne å jobbe igjen. Skal spare penger til egenkapital de neste 2 årene, så håper jeg vi får kjøpt vårt eget (krysse fingrene for synkende boligpriser . Synes i det hele tatt vi får greit med penger i Norge som aleneforeldre, selv om det alltid er noen som faller mellom alle stoler, eller som ikke har kommet deg på bena i løpet av de 3 årene de får OS.
bærtæ Skrevet 2. juli 2008 #11 Skrevet 2. juli 2008 Heihei! Hvorfor lurer du på dette? Forøvrig vil jeg vise til (kopiert fra http://www.nav.no/page?id=10737432769; "Pr. 31. mars 2008 var det 34 566 personer som mottok ytelse som enslig mor eller far. I løpet av de ti siste åra har antallet gått ned med 23 000." Prøvde lete for å finne ut hvor mange som er aleneforeldre men fant det ikke. Kanskje noen andre kan finne ut av det. Tror ikke det er så stor prosent av disse som mottar os- eller rettere sagt sitter på ræva hele dagen!
^*^Ma85^*^ Skrevet 2. juli 2008 #12 Skrevet 2. juli 2008 -jeg får os, men jobber 60% og studerer. -er fornøyd med bidraget -mener selvfølgelig jeg er ansvarlig for min egen økonomi, men jeg hadde ikke klart å ta utdanningen min uten os
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 2. juli 2008 #13 Skrevet 2. juli 2008 1/4 av alle barn bor sammen bare mor eller far. hvor mange barn det er der ute husker jeg ikke i farta, men det er temlig mye mer en 34 566 * 4 ;-)
bærtæ Skrevet 2. juli 2008 #14 Skrevet 2. juli 2008 Her står det hvor mange barn det er i Norge(http://www.ssb.no/emner/02/01/20/barn/); " Samlet sett bor tre av fire barn med begge foreldrene, og ett av fire bor med én forelder. Ved årsskiftet var det 1 089 000 barn her i landet" Det står ingenting om hvor mange aleneforeldre det gjelder, men andelen på os er definitivt ikke stor. Skjønner ikke at det er noe en gidder irritere seg over.
rødhette38 Skrevet 2. juli 2008 #15 Skrevet 2. juli 2008 ha ha jada vi alenemødre lever så godt på trygd.....Jobber full stilling for og få ting til å gå rundt. Får utbetetalt 6oo ,kr som skulle være det pappan liksom skulle betale. Vi er da ansvarlig for egen økonomi , som alle andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå