Gå til innhold

Hvordan uttaler dere navnet Oskar og hvor kommer dere fra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg uttaler det "Åskar", ble litt overrasket da en jeg kjenner kalte gutten min Oskar, altså med trykk på O-en.

Ikke at det gjør noe altså, ble bare litt overrasket. Er det vanlig å uttale navnet med O og ikke Å?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åsskar

Er fra vestlandet.

Skrevet

å

trøndelag

Skrevet

Jeg uttaler det åsskar. Bor i Oslo. Jeg har aldri hørt noen annan uttale.

Skrevet

Er så diplomatisk at jeg uttaler det forskjellig avhengig av om de selv/ foreldrene sier Oskar eller Åskar. Men velger Åskar hvis jeg ikke vet. Samme for andre navn med forskjellig uttale også, sålenge jeg klarer uttalen:)

Skrevet

Oscar med O? aldri hørt om. Alle jeg kjenner sier Åskar. Vestfold

Skrevet

Med å, er fra Vestfold.

Har en venninne fra Dal-Gardermoenområdet, de uttaler feks oktober "oktober" ikke "åktåber" som jeg gjør, kanskje de også ville sagt Oskar med O?

Tror imidlertid det er vanligst å uttale med Å.

Det gjør dem også i sverige, og der er jo også navnet langt vanligere.

Skrevet

Sorry å måtte si det, men "åktåber" er det nok bare en ganske liten plass på østlandet man sier.

Jeg er fra Troms i nordnorge. Jeg sier Oktober med o og "ÅSSkar" med klar og tydelig "Å" og trykk i første stavelse.

Skrevet

Uttaler det med Å, er fra vestlandet. Men jeg kjente en gang en som het Oskar, og uttalte navnet med O.... Sunnmøring...... He-he!!! ;-)

Skrevet

Har en Oscar selv og både gubben (hedmark) og jeg (vestfold) sier "Åskar". Han selv uttaler det Oscar ;)

Skrevet

Åsskar

er fra Oslo

Skrevet

åsKarr... fra Senja...

Skrevet

Åsskar og Oktober! Østlandet

Skrevet

Åsskar :)

Sier foresten også åktåber, tror neppe det bare er på østlandet vi sier det :) har familie andre steder i landet, men ingen av de uttaler med o..

Skrevet

Åskar og Åktåber! Vestfold! ;)

Skrevet

Åskar. Fra Nord-Norge.

Skrevet

Åsskar og åktåber, sørlandet...

Skrevet

Hæ? Jeg er fra Østlandet og har bodd i Akershus, Oslo, Vestfold Og Øsfold. Jeg har også bodd i Trondheim og Kristiansand. Jeg har familie i Bergen, Stavanger, Trondheim og Bodø og har vært mye i alle byene. Ikke en person jeg har truffet har noengang uttalt oktober med o.

Skrevet

Oskar og oktober...sunnmøring ja...hehe

Skrevet

Åskar og oktober! nord i nordland...

Skrevet

Oskar og Oktober fra en sunnmøring her også :-)

Skrevet

Uttaler Oscar med å hvis jeg skulle få en grunn til å uttale det (kjenner ingen som heter det), og oktober med o :-) Fra Østlandet

Skrevet

Er fra Østlandet og uttaler oktober med o, og kjenner mange andre fra Østlandet som også gjør det ;-)

Skrevet

Åskar, Hedemarken.

Skrevet

Ja Oktober uttales med trykk på O en i hedmark ja! Jeg har bodd her i 34 år! : )

Men vi sier likevel Åskar. I Solørdistriktet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...