Anonym bruker Skrevet 1. juli 2008 #1 Skrevet 1. juli 2008 Jeg uttaler det "Åskar", ble litt overrasket da en jeg kjenner kalte gutten min Oskar, altså med trykk på O-en. Ikke at det gjør noe altså, ble bare litt overrasket. Er det vanlig å uttale navnet med O og ikke Å?
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2008 #4 Skrevet 1. juli 2008 Jeg uttaler det åsskar. Bor i Oslo. Jeg har aldri hørt noen annan uttale.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2008 #5 Skrevet 1. juli 2008 Er så diplomatisk at jeg uttaler det forskjellig avhengig av om de selv/ foreldrene sier Oskar eller Åskar. Men velger Åskar hvis jeg ikke vet. Samme for andre navn med forskjellig uttale også, sålenge jeg klarer uttalen:)
Storken1979 Skrevet 1. juli 2008 #6 Skrevet 1. juli 2008 Oscar med O? aldri hørt om. Alle jeg kjenner sier Åskar. Vestfold
Resilience Skrevet 1. juli 2008 #7 Skrevet 1. juli 2008 Med å, er fra Vestfold. Har en venninne fra Dal-Gardermoenområdet, de uttaler feks oktober "oktober" ikke "åktåber" som jeg gjør, kanskje de også ville sagt Oskar med O? Tror imidlertid det er vanligst å uttale med Å. Det gjør dem også i sverige, og der er jo også navnet langt vanligere.
Faderen Skrevet 1. juli 2008 #8 Skrevet 1. juli 2008 Sorry å måtte si det, men "åktåber" er det nok bare en ganske liten plass på østlandet man sier. Jeg er fra Troms i nordnorge. Jeg sier Oktober med o og "ÅSSkar" med klar og tydelig "Å" og trykk i første stavelse.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2008 #9 Skrevet 1. juli 2008 Uttaler det med Å, er fra vestlandet. Men jeg kjente en gang en som het Oskar, og uttalte navnet med O.... Sunnmøring...... He-he!!! ;-)
Joikaboll@ Skrevet 1. juli 2008 #10 Skrevet 1. juli 2008 Har en Oscar selv og både gubben (hedmark) og jeg (vestfold) sier "Åskar". Han selv uttaler det Oscar
Gjest Skrevet 1. juli 2008 #14 Skrevet 1. juli 2008 Åsskar Sier foresten også åktåber, tror neppe det bare er på østlandet vi sier det har familie andre steder i landet, men ingen av de uttaler med o..
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2008 #18 Skrevet 2. juli 2008 Hæ? Jeg er fra Østlandet og har bodd i Akershus, Oslo, Vestfold Og Øsfold. Jeg har også bodd i Trondheim og Kristiansand. Jeg har familie i Bergen, Stavanger, Trondheim og Bodø og har vært mye i alle byene. Ikke en person jeg har truffet har noengang uttalt oktober med o.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2008 #22 Skrevet 2. juli 2008 Uttaler Oscar med å hvis jeg skulle få en grunn til å uttale det (kjenner ingen som heter det), og oktober med o :-) Fra Østlandet
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2008 #23 Skrevet 2. juli 2008 Er fra Østlandet og uttaler oktober med o, og kjenner mange andre fra Østlandet som også gjør det ;-)
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2008 #25 Skrevet 2. juli 2008 Ja Oktober uttales med trykk på O en i hedmark ja! Jeg har bodd her i 34 år! : ) Men vi sier likevel Åskar. I Solørdistriktet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå