mamarama og lille banan Skrevet 1. juli 2008 #1 Skrevet 1. juli 2008 jeg er student, men jobber i kiosk på deltid. nå i sommer blir det nesten heltid. det blir ståing og gåing hele tiden, og ingen muligheter til å ta pause hvis det er travelt. ofte er det mye stressl, og jeg jobber nesten alltid alene. ikke akkurat ideelt når en er gravid altså. er det flere som jobber på denne måten? har dere blitt sykmeldt/fått svangerskapspenger? jeg er 23+6 nå, og kjenner det tar på i varmen...men jeg vet at hvis jeg blir sykmeldt blir det krise på jobb. ikke mitt problem nei, men det gjør kanskje at terskelen for å sykmelde seg blir høyere. andre med lignende erfaringer?
tøttomedguttimagen*PÅ OVERTID* Skrevet 1. juli 2008 #2 Skrevet 1. juli 2008 ja jeg jobber i butikk og har det noe lunde likt.. jeg går og går hele dagen.. er en butikk på over 6000 kvadrat meter så det sier seg selv.. på en 8 timers dag sitter jeg til sammen i 45 min, og det er med lunsj på 30 min. og helg jobber jeg fra 8 til halv 7 på lørdagen og 10-halv 7 på søndagen, det blir laaaaaange dager. Men en mulighet der seinare er å sykemelde meg for å jobbe helg og når jeg jobber kveld aleine. for 1 mnd siden var jeg aktivt sykemeldt i 6 uker. Men da hadde jeg muligheten siden sjefen måtte ha en i min stilling når jeg var vekke så jeg kunne komme og gå når jeg følte for det, men tok det som jeg hadde ansvar for! nå er jeg tilbake i fult og får se hvor lenge det holder seg. Er bare 16 uker nå og forholdsvis i god form. men når ukene siger på går jeg ut fra at det blir atskillig tyngre og holde på... Og hvis du blir sykemeldt er det ikke ditt problem, det du bør tenke på er din og ditt barns helse under resten av svangerskapet. Kanskje du kan høre med sjefen din om det går an å tilrettelegge arbeidet på noen måte. Om det er mulig du får de vaktene der dere er fler. Det er bedre det enn at du går ut å sykemelder deg, iallefall er det bedre for sjefen din, og det syns h*n sikkert at du heller gjør! MEN gjør det som er best for deg! Det skal iallefall jeg gjøre når jeg kjenner det siger på!!!
mor_til_2_84 Skrevet 1. juli 2008 #3 Skrevet 1. juli 2008 Jeg har en 80% stilling i en veldig hektisk kiosk. Som deg jobber jeg mye alene. Under siste svangerskap ble jeg sykemeldt allerede i uke 16, for ryggen fikset ikke mer. Dessuten er det en stor påkjenning å ikke ha tid til å verken spise eller tisse når man er gravid. Er snart 16 uker på vei nå, og merker at det nærmer seg grensen for hva jeg klarer fremover. I tillegg til at det er fryktelig slitsomt på jobb, så har jeg ikke bil pga at sambo bruker den på jobb. Så jeg må gå veldig mye for å levere guttungen i b.hagen, lufte hund og komme meg på jobb. Der jeg jobber blir det også fullstendig krise hvis jeg blir borte, men det har jeg bestemt meg får å ikke bry meg om i det hele tatt. Orker jeg ikke, så orker jeg ikke.... Ikke press deg selv, ingen andre enn du kommer til å ta hensyn til dine behov i denne situasjonen. Som medgravid kan jeg skrive under på at dette er en skikkelig drittjobb når man er gravid... he he. Jeg sykemeldte meg tidlig sist, og hadde ikke problemer med verken sykepenger eller permisjonspenger.
mor_til_2_84 Skrevet 1. juli 2008 #4 Skrevet 1. juli 2008 Vil også legge til at jeg kan ha vakter på opptil 9 timer, men er aldri garantert å få satt meg ned, koblet ut og spist litt. Har aldri faste pauser. Må bare hive inn 2 min her og der.....
MintCondition Skrevet 1. juli 2008 #5 Skrevet 1. juli 2008 Jeg jobber også i butikk, deltid ved siden av studiene men tilnærmet heltid i sommer. Sliter med ekstrem svangerskapskvalme, og får helt hetta av alle luktene (interiørbutikk, mye duftlys etc..). Liten tid til å slappe av her og, sitter stort sett aldri i løpet av en arbeidsdag. Nå blir jeg sykemeldt pga kvalmen, gleder meg til det altså Er i uke 17 nå.
mamarama og lille banan Skrevet 1. juli 2008 Forfatter #6 Skrevet 1. juli 2008 jeg har det akkurat som deg mor_til_1_snart2_84! må putte inn 2 min. her og der...heldigvis er det ikke så my e kunder nå på sommeren, men rutinelistene er endret så vi har mye å gjøre likevel. glemte å si at jeg er 23+6 nå, og begynner å merke at jeg er tyngre, det er mer ubehagelig å bøye seg, lettere for å få vondt i føttene osv. jeg har faktisk en sjef som er flink til å prøve å tilrettelegge for meg, og kollegaer som er hensynfulle. jeg slipper å fylle på kjøla, og løfte tungt på de fleste måter, og jeg får bruke stol bak kassa, flere korte vakter osv. meeen, det blir likevel et punkt der det sier stopp, tenker jeg. må jo bøye meg utrolig mye, og stå og gå hele tiden likevel, og det er en del stress til tider. og ofte blir det lange vakter. jeg får ikke spist i fred, det kommer jo alltid kunder når jeg skal spise...og skal jeg gå på do må jeg smette det inn mellom kundene, og håpe at jeg rekker å bli ferdig før neste kunde kommer. ble litt klaging her, men jeg kjenner at en kontorjobb hadde vært bedre nå. samtidig er jeg ikke så syk at jeg føler jeg bør sykmelde meg heller. har dere tenkt på svangerskapspenger? det er jo et mye bedre alternativ, så lenge en oppfyller kravene....det er også nav som utbetaler pengene, så det blir ikke en økonomisk ruin for arbeidsgiver. håper jeg kan få det når eg ikke klarer jobben lenger.
mamma til 2 skjønnheter Skrevet 1. juli 2008 #7 Skrevet 1. juli 2008 Hei :-) Jobber i kiosk på full tid og ALENE. Har vært sykemeldt fra uke 24 pgr nedtrykk og vond rygg. Er 37+5 nå så i går startet permisjonen min. Jeg synest det er viktig å ta vare på seg selv og den lille i magen så jeg hadde tatt ut sykemelding hadde jeg vært deg. Jeg hang meg også oppi ang hvordan det ville gå utover sjefen osv, men glemte det raskt da jeg ble et nytt mennesk med å få den hvilen jeg trengte hjemme. Stå på og tenk på deg selv !
mor_til_2_84 Skrevet 1. juli 2008 #8 Skrevet 1. juli 2008 Permisjonspenger får man ikke før man går ut i permisjon. Så eneste alternativet for deg nå HI er å sykemelde deg og få penger på det viset. Permisjonen starter 3 uker før termin, og det er ikke mulig å få startet den tidligere med mindre du føder for tidlig osv.. Syns det var litt godt å høre at det er flere som har det som meg. Tror det er mange som tenker at det ikke er noe pes å jobbe i kiosk/butikk, men det er det så absolutt. Der jeg jobber er det mat av ulike typer, norsk tipping, norsk rikstoto, togbilletter, konsertbilletter + diverse kioskvarer... Er absolutt ikke moro å stå alene på jobb når halve byen her skal på oslo tur, og jeg må ned ca 15 cm over gulvet hver gang jeg skal ta ut togbillett... Jeg opplever også å måtte smette inn et toalettbesøk mellom kunder. Eneste fordelen min er at det ofte er stamkunder i kiosken, så jeg kan be de holde et øye med ting mens jeg løper på bakrommet. Pga jobben min spiser jeg veldig uregelmessig, noe som også sliter på humør og alt mulig. Har ofte hodepine, og kjenner jeg skulle gitt ganske mye nå for å ha 30 min ubetalt pause iløpet av en arbeidsdag... Vi er 4 mennesker som skal holde en kiosk oppe 16 timer i døgnet, og han ene kollegaen min er bare 15 år, og kan aldri være alene på jobb.... Ergo, blir jeg borte er krisen komplett. Føles ikke godt å ha det hengende over seg når man ikke føler seg bra... Nå syter og klager jeg og, men er SÅ godt å få det ut...
Jente2011 Skrevet 1. juli 2008 #9 Skrevet 1. juli 2008 eg jobbe heiltid i butikk, dagligvare butikk og går mye, sitter i kassen, løfter osv.. men har ikke kjent noe ubehag enda, er 21+4 på vei... men så har jeg heller ikke hatt noen som helst plager igjennom svangerskapet å dette er mitt første... men viss du er plaget og har vondt eller liknende må du sykemelde deg, eller få sjefen til å legge til rette for deg:) det har du faktisk krav på siden du er gravid....
Spent Hattiec... Skrevet 2. juli 2008 #10 Skrevet 2. juli 2008 Hva med aktiv sykemelding? Da bestemmer du selv når du skal ha pauser o.l.
mor_til_2_84 Skrevet 2. juli 2008 #11 Skrevet 2. juli 2008 Jeg vet ikke med Hi, men i min jobb ville det vært mer til belastning enn hjelp dersom jeg hadde gått på aktiv sykemelding... Da måtte det uansett vært en ekstra på jobb så jeg kunne tatt ting i mitt tempo, og den ekstra personen finnes ikke.... I dag er jeg hjemme. Gikk tur med bikkja istad, og ryggen låste seg fullstendig.. Slet litt med å komme meg hjem, men det gikk det og. Skal ringe legen i morgen og høre hva han syns jeg skal gjøre...
Mahari81 og den lille Bie <3 Skrevet 2. juli 2008 #12 Skrevet 2. juli 2008 Hmmm...jobber i kiosk og hadde planer om å jobbe helt fram til permisjon jeg, men kanskje jeg er litt naiv da?? Lengste vakta kommer da til å bli på 6 timer, har en på 9 timer nå og det går bra foreløpig. Er i min 17 uke....har ikke fortalt det på jobb enda heller...
mamarama og lille banan Skrevet 2. juli 2008 Forfatter #13 Skrevet 2. juli 2008 mor_til_1_snart2_84: svangerskapspenger er ikke permisjonspenger. det er et alternativ til vanlig sykmelding, og gjelder kun i svangerskapet det er mange fordeler med dette, som at dette ikke spiser" av det du har rett på av vanlig sykmelding i løpet av et år, og at det er nav som utbetaler pengene, ikke sjefen din. kravet er at tilretteleggingen på jobben ikke er tilstrekkelig til at du klarer arbeidsoppgavene dine, eller at det ikke er mulig å tilrettelegge, slik at arbeidsdagen er en belastning for deg eller fosteret. aktiv sykmelding hadde ikke fungert på min arbeidsplass. jeg hadde ikke kunnet gå hjem når jeg ville, osv. da måtte det alltid være noen som kunne ha steppet inn for meg, og slik er det ikke nå. jeg hadde ikke kunnet jobbe når jeg føler jeg klarer det. i dag hadde jeg en klinsj med sjefen. problemet nå om dagene er ikke så mye at selve arbeidet er slitsomt, men at det er vanvittig varmt på jobb. air condition-anlegget fungerer ikke som det skal, og det blir gjerne over 30 grader i kiosken. det er så varmt at sjokoladen i hyllene smelter...sjefen har ferie, og virket likegyldig til at jeg mente dette måtte ordnes. da ble jeg så sint at jeg forklarte ham at jeg kom til å ta ut sykmelding hvis han ikke forsøkte å gjøre noe med dette. det er uholdbart å jobbe under slike forhold, spesielt når en er gravid. og da jeg nevnte sykmelding ble det fart på ham, hehe så nå håper jeg dette blir ordnet i den nærmeste framtid.
mor_til_2_84 Skrevet 2. juli 2008 #14 Skrevet 2. juli 2008 Mahari81 med en liten spire : Det er jo veldig forskjellig åssen man klarer seg på jobb. I mitt forrige svangerskap fikk jeg tidlig problemer med rygg og hofter, og det samme har skjedd nå. Andre sliter med kvalme, noe jeg ikke har hatt en eneste dag. Mens andre der igjen merker nesten ikke noe, og kan jobbe som vanlig. Alle jobber og aller kvinner er jo ulike så.. gutt i magen_85: Ok, da leste jeg permisjonspenger selv om du skrev noe annet. Aner ikke åssen det med svangerskapspenger fungerer jeg igrunn, aldri noen som har nevnt det for meg... Godt at sjefen din får fingeren ut av rompa da. he he. Tror ikke sjefen min var så happy da jeg ringte han istad og sa jeg måtte bli hjemme. Skjønner jo det, men er ikke så veldig moro å ringe heller...
mamarama og lille banan Skrevet 2. juli 2008 Forfatter #15 Skrevet 2. juli 2008 det er verdt å sjekke ut svangerskapspenger som alternativ til symelding, er alt for få som vet hva de har rett på http://www.nav.no/Familie+og+omsorg/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Svangerskapspenger ja, det var på tide at han gjorde noe. han har vært flink med tilrettelegging, men det hjelper lite hvis en holder på å besvime av varme
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå