Gå til innhold

sykmelding....mange som blir tili sykemeldt???

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er nå i min 13 uke i svangerskapet.jobber på en byggvarebutikk med mange tunge løft. får så innmari fort vondt i magen av all gåinga å løftinga av malingsbøtter ol.

kjenner meg i dåli form. men har ikke samvittighet til å sykemelde meg,da vi nettop har åpnet en stor og flott butikk.me masse nye folk og samtlige skal ha ferie. noen som kan gi meg noen gode råd????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei:)

Jeg har vært plaget med influensa leeeeenge (ca3uker) mye hoste å sånt. Dro til legen for å høre om det var noe hun kunne gi meg, det var det så klart ikke. Men hun sa jeg måtte vile. Jeg sa det har jeg ikke tid til, har så mye å gjøre på jobben. Men det var uaktuellt å diskutere. Så da måtte jeg, Ringte til min sjef for å fortelle at jeg var sykemeldt i 2 dager, torsdag å fredag. Skulle få de dagene å helgen til å komme meg på og helgen. Han svarer med et rungede NEEEEEEEEEEEEI. Men hva kan jeg gjøre, legen sa jeg måtte.

Jeg ble ikke bedre av å være hjemme, fikk slappet av å sånt. Men nå er jeg i ennå i samme formen og det har gått flere uker. Men kan ikke gå til legen, for sjefen blir så forbanna å mener jenter som er gravide syter så. Og at alle gravide bare er en plage.. Så morsomt er det.

Du burde høre med arbgiver om du kan slippe disse tunge løftene, det er jo noe du i utgangspunktet ikke skal gjøre som gravid. Og heller få nye arbeidsoppgaver.

Snakk med legen din, de bruker å være veldig behjelpelig med slike ting. For de tenker først på deg, ikke sånn som oss som tenker på alle andre å ikke oss selv!

Ble litt langt, men håper det løser seg før seg:)

Skrevet

Jeg er i uke 17 nå, og blir sykemeldt pga kvalme. Jobber et sted med sinnsykt mye lukter (interiørbutikk, mye duftlys og såper etc etc..), og arbeidsplassen kan ike tilpasses (altså, fjerne det som lukter :P).

Sjefen min er ikke blid, men hva kan jeg gjøre...jeg orker bare ikke gå det og rape og være kvalm og vente på å kaste opp hele dagen...så de må ansette noen andre, og jeg går over på svangerskapspenger.

Skrevet

hei! jeg er kommet til uke 16 og har blitt sykemeldt ut svangerskapet grunnet bekkenløsning og andre komplikasjoner.

Tro meg jeg var lit høg i hatten da jeg leverte sykemeldinga. Før det føsrte fant jeg ut at jeg var gravid en uke før jeg skulle begynne å jobbe igjen etter forige runde med fødselsperm...

Og så var det stor ståhei om at jeg endelig var tilbake, takk gud for det osv...

Men når det kommer til helsa, er den viktigere enn jobben. Arbeidsgiver er pliktig å legge til rette for deg slik at du unngår tunge løft og sånt. Det kan være skadelig for både deg og barnet.

Jeg beit i det sure eplet og tenkte ja ja, må jeg så må jeg. for jeg hadde en spontan abort for noen år siden, noe jeg mener kan ha en sammenheng med arbeidsmengde osv.

Og jeg har siden den gang tenkt at jeg ikke vil ha det på sammvittigheten, at jeg ikke tok det nok med ro for barnet sin del.

Snakk med sjefen din og forklar at du ikke kan ta tunge løft og sånt. Det er jo bedre at du får arbeidsoppgaver som er forsvarlige enn at du blir sykemeldt med en gang.

Gjest elissa2
Skrevet

hei.

jeg er 21+0 i dag, og er sykemeldt pgr av bekkenløsning. jobber fulltid som servitør og bartender, og det er ingen ideell jobb,når bekkenet krangler. men før legen sykmeldte meg helt,så trappet jeg ned til 50% stilling en periode,og gikk på svangerskapspenger.......kanskje det hadde vært noe for deg??da har du litt ekstra fridager til å ta deg inn igjen på...........du har jo krav på tillrettelegging, slik at du kan være i arbeid......

husk at du skal først og fremst ta vare på deg selv og barnet ditt....

lykke til... klems:)

Skrevet

Jeg ble sykmeldt allerede i uke9 pga jeg var helt utslitt. Er i uke 15+3 nå og fortsatt sykmeldt. Stort arbeidspress på jobben og dårlig bemanning. Legen sa jeg ikke fikk jobbe nå. Jeg har også hypotyreose. Skal si det ikke er noen god følelse å være sykmeldt bare fordi du blir fort sliten. Fælt å si det sånn, men skulle heller ønske det var pga bekkeløsning. Vet barnet går først nå, men jeg er en person som kan presse seg veldig langt, derfor føler jeg meg bare mislykket. Men det er bare en kort periode i livet, ikke sant? Barnet kommer først:) Lykke til alle som er sykmeldte.

Skrevet

jeg er 17+1 nå å har vært sykemeldt siden uke 7!

jobbet i stall!

det e dønn kjedelig å vær sykemeldt:-( tiden går så seint!

di skal legge arbeidet tilrette for deg, få andre til å løfte.

eller sykemeld deg 50%.

Skrevet

tusen takk for gode råd:) jeg fortalte til arbeidgiver at jeg var gravid i 6 svangerskapsuke,og jeg ønsket virkelig å unngå blanding av maling osv. men de tar han ikke hensyn til. har stått ved blandemaskinen hver dag de siste 3 månan. skal ringe legen min på torsdag,å høre hva hunn sier. hadde en spontan abort i februar i år. håper det går bra med dere alle:) stor klem fra meg :)

Skrevet

Jeg har en kontorjobb, sitter dagen lang med kundeservice men til tider stress... Jordmor sa jeg nok kanskje vil bli 50% sykemeldt (uten at jeg har bedt om det) fra ca uke 24/25 ettersom jeg fikk svangerskapsforgiftning sist og fødte prematurt uke 35+0 etter 1 ukes sykehusopphold.

Den gangen var jeg arbeidsledig under hele svangerskapet og bare slappet av og gjorde huslige syssler, hadde heller ingeng barn. Nå har jeg 100% jobb, barn og fremdeles alle de samme huslige sysslene.

Skrevet

Det er mulig du oppfyller krav til svangerskapspenger. Om jobben din er ugunstig for gravide, med maling og tunge løft og det er umulig å tilrettelegge, så er det egentlig svangerskapspenger.

Skrevet

Hei! Er 26+5 og har eikke vært sykemldt til nå, og kommer nok ikke til å bli det heller. Men det jeg skulle si, var at du må jo for all del si ifra om tilrettelegging på arbeidsplassen din! Så slipper du å sykemlde deg så tidlig. Jeg jobber i butikk så det tar en del på ryggen og sånn hvis jeg løfter på utstillingsdukker, tunge esker osv. Men jeg prøver å unngå disse tingene så mye om mulig ettersom jeg er ganske stor nå, og kjenner kroppens begrensninger. Så du trenger absolutt ikke sykemelde deg mener jeg, snakk med sjefen din først og gi beskjed i hvertfall;) Så har du i hvertfall prøvd. Hvis ikke dette ordner seg så blir du jo mest sannsynlig sykemeldt, og ville jo tro at de heller prøver å ordne slik at du kan jobbe.

Skrevet

Jeg har hatt flere spontanaborter, og ble sykemeldt samme dag som jeg fikk positiv graviditetstest. Nå skal jeg over i svangerskapspenger fordi der er miljøgifter på jobb som jeg ikke skal utsettes for.

Til alle dere som får problemer med arbeidsgiver vil jeg bare si at dere har mange rettigheter ifht til graviditet, og arbeidsgiver har bare å innrette seg. Kommentarer om sytete kvinnfolk og travle helger fra arb.giver er faktisk trakkasering!

Drit i arbeidsgiver, og tenk på dere selv og babyene deres. Skån dem for fremtidige allergier, og i verste fall fosterskader. Dette er de 9 viktigste månedene i livet til barna deres!

Skrevet

Du har krav på tilrettelegging på arbeidsplassen når er gravid!! Jeg vet alt for godt hvor kjipt det er å ha en sjef som ikke tar hensyn, men helsa til deg og babyen din er tross alt viktigere enn noe som helst annet! Du skal ikke løfte tungt og blande maling, dette er han pålagt å tilrettelegge slik at du slipper. Evt får du kun sitte i kassa og slå inn også får noen andre gjøre det du ikke kan gjøre.

Dersom arbeidsgiver nekter å tilrettelegge har du krav på svangerskapspenger. Snakk med legen din, jo før jo heller-det er ingen som takker deg om du blir utslitt eller noe skulle gå galt :S

http://www.nav.no/Familie+og+omsorg/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Svangerskapspenger

Skrevet

Hei! Har to jobber, en 70% fast stilling, hvorav 50% fast nattetid. Da jeg jobber alene på natterstid (på en Esso stasjon av alle ting), valgte jeg å få tilpasset/sykemeldt de vaktene, alt ettersom ledige vakter andre tider på døgnet. Vi har også en del tunge løft med varer, feiing, skrubbin osv. men dette er jeg helt fritatt for siden man helst ikke skal strekke seg, løfte tungt og ei heller stresse rundt...

Man må nesten snakke med bestyrer og høre om arbeidsoppgavene kan fordeles litt annerledes med tanke på svangerskapet. Du har en så pass variert arbeidsplass, så jeg kan ikke tenke meg at det er noe problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...