Gå til innhold

Dere som er på ketolyse:)


tullerusk

Anbefalte innlegg

 

Er så utålmodig, hvor lang tid tar det før man kommer i ketose? Sist gang tok det mandag og tirsdag, så skulle sjekke i sted (begynte i går) men den var hvit..

 

Noen som vet?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sekretøsa

det er jo ikke noe fasit... jeg kommer som regel i ketose etter 1 dag, men nå nekter kroppen min det.. Går på 30days samtidig, kan være derfor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt opp og ned her.. noen ganger 2-3 dager..denne gangen tok det hele 4 dager. Tror det er litt avhengig av hvor mange ganger du har gått ut og inn av ketose den siste tiden... Det er ikke så sunt å jojo'e seg inn og ut av ketose.. Kroppen blir litt forvirret kan man si.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei

Det følgende er litt langt og er tenkt for de som er spesiellt interessert i ketolyse, ketose og ketolysestix: Håper det fjerner mye usikkerhet.

------------------------------

 

Hva er Ketoner ?

Hvordan kan ketose hjelpe meg å ta av ?

Men er ikke Ketose farlig ?

Hvordan virker Ketostix og hvor får jeg tak i dem ?

Jeg gjør induksjonen helt etter boka, hvorfor blir ikke stix’en lilla ?

Tar jeg fortere av hvis stix’en viser lilla hele tiden ?

Virker koffein inn på ketose ?

Vil alkohol påvirke ketose ?’

HVA ER KETONER ?

Ketoner er en normal og effektiv kilde til brennstoff og energi for kroppen vår. Ketoner produseres i leveren, - og kommer fra fettsyrer som blir dannet når kroppsfett brytes ned som erstatning for glukose/sukker. I en ketogen diett, som Atkins – eller dietter som behandler barneepilepsi, kan de små mengder glukose som trenges for at kroppen skal fungere, dekkes av et minimum karbohydrater. Glukose kan også dannes i leveren – fra proteiner.Når kroppen produserer ketoner og bruker dem som brennstoff kalles det for ”ketose”.

 

HVORDAN KAN KETOSE HJELPE MEG Å TA AV ?

De fleste dietter reduserer kalori inntak. Du tar av, - noe av det er fett, noe er muskelmasse. Mindre muskler betyr nedsatt stoffskifte, noe som gjør at der er vanskeligere å ta av, samtidig som du legger på deg lettere etterpå. Ketose hjelper deg å forbrenne fett. Når du er i ketose bruker kroppen hovedsakelig fett som brennstoff (ketoner). Når du i tillegg spiser nok proteiner behøver ikke kroppen bryte ned muskelvev. Ketose setter også fortgang i forbrenningen. Når leveren omdanner fettet til ketoner kan det ikke bli til fett igjen – i stedet blir det skilt ut gjennom urinen.

 

MEN ER IKKE KETOSE FARLIG ?

Det er ikke farlig å være i ketose på en lavkarbo diett. Kroppen vår er laget for effektiv bruk av ketoner som brennstoff når det ikke finnes glukose. Ketose blir ofte blandet med et lignende ord, ketoacidose. Ketoacidose er en livstruende tilstand for diabetikere. Og det handler ikke om keto- delen av ordet, men acid – syre. Det er syreforgiftning av blodet og skyldes opphopning av ketosyrer i blodet på grunn av alvorlig insulinmangel. De vanligste årsakene er ved nyoppstått type 1 diabetes og i tilfelle hvor mennesker med type 1 diabetes får annen sykdom med feber som øker behovet for insulin. I slike situasjoner vil blodsukkeret være høyt (over 15 mmol/l) og man finner sukker og ketonsyrer (ketoner) i urinen. Uten behandling vil man raskt blir alvorlig syk med bevisstløshet (diabetes koma). Kombinasjonen høyt blodsukker, sukker og ketoner i urinen bør føre til at man straks kontakter lege. Det er altså det høye blodsukkeret og syreforbindelsen som er farlig. Ketonene er en del av bildet og er et resultat av tilstanden – IKKE årsaken. Diabetikere med type 1 diabetes kan trygt følge en ketogen diett for å ta av fettvekt, men under nøye oppfølging av lege da blodsukkeret må holdes lavt og stabilt.

 

HVORDAN VIRKER KETOSTIX OG HVOR FÅR JEG TAK I DEM ?

Ketostix, - eller keton-stix, er små plastikk strips med en liten absorberende bit på enden. Denne lille biten inneholder et spesielt kjemikalie som endrer farge når det er ketoner urinen. Fargen på stripsen kan skifte og variere fra lys rosa til mørk lilla, eller ikke skifte farge i det hele tatt. Boksen vil ha en skala utenpå, som viser graden av ketoner i urinen. Normalt skal stripsen leses av etter 15 sekunder. De fleste holder stripsen ”i strømmen” når de tisser. Noen påstår at kjemikaliene da kan ”skylles” ut og at den beste måten å teste på er å tisse i en kopp for så å dyppe stripsen oppi etterpå. Kjemikaliet er veldig ømfintlig for fuktighet, inkludert fuktigheten i lufta. Det er viktig at lokket alltid er godt igjen. Ha alltid boksen tett lukket når du ikke bruker stix'ene og ha alltid tørre hender når du tar ut en strips av boksen. De har også begrenset holdbarhet, så sjekk holdbarhetsdatoen nøye når du kjøper. Når boksen først er åpnet har den en holdbarhet på 6 mnd.

 

Ketostix kan kjøpes på apotek og står som regel der hvor du finner utstyr til diabetikere. I noen apotek oppbevarer de dem bak disken. Du trenger ikke resept for å kjøpe dem

 

JEG GJØR ALLT HELT ETTER BOKA, HVORFOR BLIR IKKE STIX’EN LILLA ?

Ketoner vil kun bli utskilt i urinen når det er mer av dem i blodet enn det kroppen bruker som brennstoff i akkurat det øyeblikket. Om du har gjennomført en treningsøkt eller arbeidet hardt noen få timer tidligere, slik at musklene har brukt opp ketonene, vil det ikke være noen til overs å skille ut. Du har kanskje drukket mye, slik at urinen er ”utblandet”. Kanskje stix’ene er for gamle eller lokket på boksen ikke har vært skrudd skikkelig på.

 

Noen får aldri utslag på stix i det hele tatt. Men de er i ketose, brenner fett og kiloene forsvinner. Hvis du tar av, hvis klærne sitter løsere, du føler seg vel og ikke er sulten hele tiden, - da er man i ketose, - uansett hva stix’en sier. Ikke heng deg opp i stixen, de er kun en indikator, ingenting annet.

 

VIL JEG GÅ FORTERE NED I VEKT OM STIX’EN VISER MØRK LILLA HELE TIDEN ?

Nei, Hvis du har mørk lilla stix hele tiden er det heller et tegn på dehydrering, - urinen er for konsentrert. Du må drikke mer vann for å tynne den ut og for å skylle ut nyrene.

Leveren produserer ketoner fra kroppsfett, fettet du spiser og fra alkohol. Ketostix’en vet ikke hva som er kilden til ketonene. Hvis du for eksempel tester hver dag etter middag, og middagen inneholder en del fett, da vil du alltid ha mørkt utslag på stix’en. Det betyr IKKE at du brenner mer KROPPSfett.

 

Stix’en viser kun hva som skjer i urinen. Ketose skjer i blodet og i kroppsvevet. Om du har lys rosa utslag , så er du i ketose, og det forbrennes fett. Ikke heng deg opp i stixen, de er kun en indikator, ingenting annet. Det finnes ikke mild eller sterk ketose slik mange tror ! Og fargen på stix’en viser ikke grad av ketose, men mengden ketoner i urinen

Vennlig Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

vel uansett hvordan man gjøre det, man må spise mindre kalorier enn man forbrenner, kun da går man ned i vekt.

 

Hvordan man gjøre det er en annen sak, men det er ikke helt sant alt dette.

 

Sannhetene r jo at proteiner gjør mer mett enn karbohydrater og at ketolyse ikke betyr at man forbrenenr mer kalorier:

 

http://www.bbc.co.uk/science/horizon/2004/atkins.shtml

 

Dette visste jo ikke Atkins, da han skulle forklare hvorfor folk gikk ned i vekt på hans diett, kom han opp met ketolyse. bare så synd at det var feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe..har du moderert deg nå, det er ikke lenger fettet som gjør deg mett, men proteiner? Hehe..jaja..

 

Hvis du hadde gått på ketolyse så hadde du sett at kalorimengden er stor, og du forbruker sannsynligvis ikke alt, men fordi kroppen ikke får tilført karbohydrater bruker den eget fett som brensel (ketose-tilstanden), og det er DETTE som gjør at du mister vekt! I forhold til dine påstander at man KUN (ganske bastant må jeg si..) kan gå ned i vekt på et kaloriunderskudd, burde jeg ha gått opp mange kg på disse tre ukene i ketose, men sannheten er at jeg har gått på et kaloriIOVERskudd, og allikevel går ned en kg i uka. Kroppen kvitter seg ikke med muskelmasse, men i stor grad eget fett (og noe vann i starten).

 

Hvordan du kan si at det er "feil" lindynatt, er for meg et stort mysterium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare HI: Du kan være i ketose, uten at det vises på stixen, de er ikke noen fasit, men ser Torkil har svart deg meget utfyllende - les den :o)

 

Mener ikke å kuppe tråden din tullerusk, men påstandene til lindynatt vil jeg gjerne motbevise:

I følge kaloriforbrukberegninger skal jeg med min høyde, vekt og aktivitetsnivå ha i meg 1520 kcal pr dag - da skal jeg verken gå opp eller ned. For å kunne gå ned, ca 0,5 kg pr uke bør jeg ligge 500 kcal i underskudd, altså så lavt som 1000 kcal pr dag. Etter en rask utregning av kcalmengde pr dag ligger jeg stort sett rundt 1700-1900 kcal. I følge kalori-tellingsteorien burde jeg legge PÅ meg 0,7-0,9 kg pr uke, mens faktum er at jeg på ketolysekuren går NED ca 1 kg i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker da så vidt jeg husker normalt stille sittende arbeid ca 2000kcal pr dag, litt mer, men akkurat dette er jeg ikke sikker på.

 

Normalt skal man jo gå på ca 11200 til 500 kcal slankekurer for å gå langsomt og sikkert ned i vekt.

 

Hvorfor jeg sier som jeg gjør?

'

Fordi det er bevist, jeg mangler studier som viser at man forbrenner mer på ketloyse.

 

Se bbc, les hele programmet, se tvillingen som var i ketolyse, han forbrannt ikke mer kalorier men takket være utregning av kalorier, fant man ut at cluet ligger der.

 

En gang til, tvilling i ketolyse forbrannt ikke særlig mer (forskjellen var så minimal at man ikke kan forklare vekttap med dette)

 

Men pga atkins spiste han ikke karbyhydrater og ble mettere av fett og proteiner og spiste mindre.

 

Hvor er undersøkelsene som viser at ketolyse er prinsippet som virker?

 

Hvor er studiene?

 

Atkins skjønte ikke hvorfor folk gikk så mye ned i vekt og måtte fine på en forklaring.

 

Denne forklaringen har bbc vist at er feil

 

Skriv opp hva og hvor mye du spiser hver dag og regn ut kalorier samt hvor mye du beveger deg etc pp.

 

Jeg vedder på at du forbrenner mer enn du tar til deg, det er desverre opp og ned i mente bevist at kalorieroverskudd fører til ekstra vekt.

 

Cluet er i tillegg blodsukkeret som blir holdt mye jevnere enn opp og ned dalbane man får av usunne karbohydrater og man slipper søt sug, man spiser mindre og er generellt mindre sulten.

 

Derfor blir lavt karbo kosthold også anbefalt diabetikere med diabetis type 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke fancye studier som du så fint viser til. Men jeg har tallene på hva jeg spiser og hva jeg forbruker. Jeg regnet over en gang til, med en litt mer nøyaktig metode, og jeg resultatet er fortsatt det samme. Jeg går på kaloriOVERskudd, men går ned i vekt. At du ikke tror det går an får nesten bli din sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...