2 gull aug02 +nov.08 :) Skrevet 1. juli 2008 #1 Skrevet 1. juli 2008 Hei. Har nettop vært på fjellet, og kjøpte med oss hvitløkspølse og villmarkspølse.. Kan jeg også spise det, dersom jeg skjærer det i skiver og fryser dem ned en ukes tid først?
Gjest Skrevet 1. juli 2008 #2 Skrevet 1. juli 2008 Da skulle vel gaa greit ja,, Men trur neppe du treng aa fysa da i 1 veke,2-3 dagar burde halda...
Nagilimia Skrevet 1. juli 2008 #3 Skrevet 1. juli 2008 Det fjerner toxoplasose bakterien, men ikke misteria. Jeg har ikke tatt hensyn til dette fordi legen min sa at så lenge jeg har antistoffene mot toxo kan ikke barnet mitt bli smittet, og når jeg kom til jordmor var hun enig i dette, men hun lurte på om legen min hadde tenkt på misteria bakterien... Hun anbefalte derfor å ikke spise mat som ikke har vært varmet til over 70 grader, uansett fryst eller ikke. Så får jeg bare håpe det går bra med oss som har trodd man kan spise spekemat som har vært fryst...
Mrs. Bouquet Skrevet 1. juli 2008 #4 Skrevet 1. juli 2008 Listeria heter det. Jeg tar ikke sjansen på å fryse spekemat, men det er vel mest fordi jeg ikke vil gjøre noe jeg kan komme til å angre på, ikke fordi jeg tror det er så veldig sansylig.
<3lille spire,mor til 2<3 Skrevet 1. juli 2008 #5 Skrevet 1. juli 2008 eneste måten å bli kvitt alle typer bakterier som er farlige i svangerskapet er koke, steke, varmebehandle. fryse er ikke bra nok, noen bakterier går i dvale ved lave tempraturer, og våkner når temraturen er normal igjen..
2 gull aug02 +nov.08 :) Skrevet 1. juli 2008 Forfatter #6 Skrevet 1. juli 2008 Takk for mange kloke svar
Popelko Skrevet 1. juli 2008 #7 Skrevet 1. juli 2008 jeg spurte jordmoren min om dette, og hun sa jeg fint kunne spise spekemat om jeg frøs det ned i et par dager først så jeg velger å stole på henne hvis jeg skulle få lyst på spekemat i løpet av sommeren
LilleBjella Skrevet 2. juli 2008 #8 Skrevet 2. juli 2008 I den boken jeg fikk av jordmor på første svangerskapskontroll, står det at listeriabakterien ikke er så farlig for barnet som man tidligere har antatt, og at om man blir smittet av denne er det verst for mor. Det vil si, mor blir veldig dårlig. Vist til en eller annen undersøkelse. Hvordan folk velger å bruke den informasjonen er jo opp til den enkelte.
nr2snart? Skrevet 2. juli 2008 #9 Skrevet 2. juli 2008 Jeg har hørt at det samme gjelder sushi. Frysing av fisken først dreper ikke listeria så jeg tør ikke spise dette selv om mattilsynet sier at det er ok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå