Gå til innhold

Hvordan utdanne seg til jordmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :-)

Hvis man vil utdanne seg til jordmor, hva startert man med da?

Når man ikke har noe utenom grunnskolen.

Begynner man på allmen for å få studiekompetanse, og deretter sykepleien? Og så hva skjer videre etter det?

Bare lurer hva slags muligheter det er :-)

Håper noen kan hjelpe? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må ha sykepleier utdannelse å ha jobbet i minst et år som sykepleier før en kan søke på jordmor;=)

Så du må nok ha videregående i tillegg ja for du må ha studiekompentanse for å komme inn på sykepleien. Eller for eks 3 år helse og sosial og så ta allmenfagelig påbygg eller 2 år et eller annet på videregående å så ta allmenfaglig påbygg siste året. Eller bare ta 3 år med allmenfag;=)

Skrevet

Først må du få studiekompetanse ja:-)

Det er mange skoler man kan gå voksenopplæring på. Det går vel også an å ta det som privatist.

http://www.hib.no/studier/studie.asp?studieID=JMU2

Når man skal bli jordmor, så må man først gå tre år på sykepleie.

Opptakskrav for å komme inn på jordmorstudiene:

Offentlig godkjenning som sykepleier og i tillegg ett års relevant fulltids yrkespraksis etter fullført sykepleierutdanning.

Jordmorstudiene er to år, så etter du har fått studiekompetanse, vil det ta minimum 6 år før du er jordmor (3 år spl, 1 år praksis, 2 år jordmor.)

Skrevet

Du trenger generell studiakompetanse, 3årig sykepleie og 1års praksis før du kan søke på den 2årige jordmorskolen....

Jeg har planer om å bli jordmor selv..hvis jeg kommer inn på sykepleien og etter det jordmor....kreves litt siden det er få studieplasser og mange søkere...så man er nødt til å stå på litt og ikke forvente å komme inn første gang man søker..

Skrevet

Takk for svar :)

Studiekompetanse har jeg, så kan jo starte rett på sykepleien da.

Eneste problemet mitt da er at jeg ikke har så fryktelig lyst å jobbe som sykepleier....

Men det er man nødt til altså?

Kan jo hende ting endrer seg underveis :)

Jeg har bestandig hatt lyst til å jobbe i helsevesenet og jordmor har vært en drøm i mange år.

Hvor mange år er videreutdanningen for å bli jordmor da?

Skrevet

2 år. Har svart på det under her..

Har selv tenkt som deg.

Har hatt kjempelyst å bli jordmor, men kunne ikke tenke meg å bli sykepleier i det hele tatt. Så derfor har jeg vegret meg litt, siden man må jobbe som det i minimum ett år.

Skrevet

Nå vet jeg jo ikke helt hva/hvordan man kan jobbe som sykepleier, så det kan jo godt hende jeg liker det da:)

En over her nevner at det må være ett års relevant fulltids yrkespraksis. Hva vil det si?

Relevant i forhold til jordmor-yrket? Eller bare som sykepleier?

Selve jordmor-utdanningen, er det mange steder i Norge man kan ta det? For jeg bor på en liten plass, uten særlig store muligheter til og flytte i fremtiden ser jeg for meg.

Skrevet

Kanskje hvis man er heldig får man jobb på en barneavdeling eller til og med en fødeavd. :)

Så kan man jobbe der det året.

Skrevet

Du trenger et år yrkespraksis som sykepleier på fulltid, spiller ingen rolle hvor, og kan godt være to 50% stillinger der feks en er på sjukeheim og feks en er inne hjemmesjukepleien for den del. Relevant praksis er ikke nødvendig siden man får litt av alt under studiet. Sykepleier er så mangt...mye spennende man kan jobbe med.

Skrevet

Om dere absolutt ikke kunne tenke dere å jobbe som sykepleier har dere ingenting på en jordmorutdannelse å gjøre.

Skrevet

Til deg anonym 19.16, det er ikke det at jeg ABSOLTT ikke kunne tenkt meg til og jobbe som sykepleier, men det er jo ikke det jeg vil "bli" tilslutt hvis du skjønner. :)

Og som jeg skrev over her, jeg har ikke satt meg inn i alt en sykepleier kan gjøre, hvilke muligheter man har.

Så jeg kommer nok sikkert til og trives godt med det, det er bare ikke det jeg vil jobbe med "for resten av livet".

Skrevet

Ok, det forandrer saken.

Skrevet

Hallo?? Dersom man ønsker å bli jordmor, noe som faktisk krever 5 år på høyskole, burde man være såpass oppegående at man greier å sjekke ut hva som kreves for å bli det med ett tastetrykk (sånn ca.) på nettet!!

Skrevet

hehe...jeg sjekka det ut selv jeg ja.. ;-)

Nå får man svar på endel her da...så hvorfor google og søke på kvasir når man kan få andre til å gjøre det for seg?

Skrevet

Var sikkert ikke pga at HI er stokk dum og ikke er i stand til og søke opp ting på internett, at hun spurte her inne. Kan jo være så enkelt som ugla sier, eller kanskje HI bare ville spørre så smått først, å deretter undersøke grundig.

At det skal være så vanskelig å spørre ett helt uskyldig spørsmål her inne uten å bli bitt hodet av!

Skrevet

Er det ditt problem hvor folk søker infoen sin på da, Mali? Bare drit i å åpne innlegg du syns virker så utrolig teite da. Hvis du absolutt vil irritere deg, stikk på kranglesiden!

Skrevet

jeg synest det er litt mere spennende med tråder som spør om noe "ekte" og ikke bare ala: hvor mange ganger har dere farget håret det siste året? eller: hvor lenge sitter mannen deres på do når han driter, eller: hvem skifter dekkene på bilen hjemme hos dere? osv osv

er da MYE mere kjekt å ikke minst lærerikt med sånne tråder som dette. Har faktisk lært meg litt av hvert nyttig de siste par årene jeg har vert innom på disse sidene, som jeg aldri hadde tenkt på å funnet ut av en gang hadde det ikke vert for at folk spør her inne, og ikke søker en annen plass først, og dermed ikke trenger å spørre spørsmålet her inne likevel... pleier faktisk nesten alltid å sjekke ut linker som blir skrevet inn her, samme hva det gjelder, er jo en "del av" surfingen det, en del av kosen med å være på nett, alt man leser mens man surfer fra det ene til det andre... så, hallo??!! aldri helt forstått den der mentaliteten om at "man ikke kan spørre" om ting her inne, blir jo sånn mobbe greier, som når man sitter i et klasserom, og ikke har skjønt bæret av hva læreren sa, men tør ikke spørre fordi da ler de andre av deg for du er dum, mens sannheten er at hele resten av klassen heller ikke har skjønt bæret..... liksom. Kunnskap er makt! og man får bare kunnskap av å være nyskjerrig på den og søke etter den, og dermed spørre! hvorfor skal det være så "dårlig" å spørre, det er jo en styrke! ikke en svakhet å spørre andre om erfaringer, kunnskaper osv...

så HI, tvert imot, vil du nok bli en ypperlig høyskolestudent, siden du har vett til å spørre om det er noe du lurer på, mens sånne som hun som mente det motsatte, vil muligens bli en student som henger seg heeelt oppi bøkene, leser seg blind på teorien, og klarer ikke kombinere teori og praksis, fordi at hva andre måtte mene eller vite om den og den saken er uvesentlig, man kan KUN lese seg til kunnskap... helt feil!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...