Crazywoman Skrevet 1. juli 2008 #1 Skrevet 1. juli 2008 jEG TRENGER SÅRT RÅD HJELP OG TRØST!!!Har fått nr to på torsdag og sliter med amming. Sist måtte jeg gi meg til slutt pga BB og mastitter som ikke gikk bort, operasjoner mm. Nå har jeg STORT ønske om å amme men er helt i bunn. Han er SÅÅÅÅÅÅÅ ivrig etter å suge at jeg har "sår" i midten av hver brystvorte, spreng fra helvete og det gjør SYKT vondt når han tar og for hvert tak. Kjenner jeg GRUER meg til hver amming og er spent og har vondt i hele kroppen min. Er skikkelig deppa og føler jeg har lav terskel for å kutte ut og heller gi MME. hjelper heller ikke at 2 åringen hyler etter meg hele tiden og er i trassalderen og er rene dr. jekyl and mr. Hyde..... Tips til sårheten? Når slipper sprengen tket sånn generelt? Hjelp meg være den moren jeg ikke klarte å være for 2 åringen min som fikk MME fra hun var 2-3 mnd..... Huff, dette er så sårt for meg...
Gjest Skrevet 1. juli 2008 #2 Skrevet 1. juli 2008 Først, gratulerer så mye med gutten din. Så kjekt å høre. Er ikke her så masse lenger, så har ikke fått med meg alt i det siste. Ellers så hjalp sånne albueskjell meg masse med minstemann. Men det er ikke å anbefale å gå med de hele tiden, men litt om gangen, så tøyet ikke kommer borti brystvorta. Med førstemann brukte jeg brystskjold, og det var fantastisk godt. Brystvortene fikk avlastning, og ble herdet, så brukte det vel en mnd eller så. Og du, hvis ikke du får det til, så er du ingen dårlig mor. Du skriver at du vil være den moren du ikke klarte å være for 2 åringen pga du måtte gi mme, og det er bare tull. Jenta di hadde og har den beste moren hun kan få, uavhengig av hvilken melk hun fikk når hun var baby. Nyt babytiden fremover Stor klem til deg fra meg
Hyacinth Bucket Skrevet 1. juli 2008 #3 Skrevet 1. juli 2008 Det tar litt tid før det slutter og gjøre vondt, men i mellomtiden kan du bruke brystskjold når du ammer. Det får du kjøpt på apoteket. Håndmelk deg selv litt før du legger barnet til brystet slik at barnet ikke trenger å suge så hardt med en gang for å få frem melken. Det hjalp meg mye. Smør inn brystene med mm og purelan og la de lufttørke. Ellers er det mange fine tips på ammehjelpen.no. Lykke til med ammingen. Dette klarer du!
du og jeg og vi to Skrevet 1. juli 2008 #4 Skrevet 1. juli 2008 Huff, jeg er ingen ammeekspert - men sånn hadde jeg det også i starten - var så utrolig sår! Det bedret seg sakte men sikkert da jeg begynte å klemme ut noen dråper melk etter amming og lot det lufttørke i lang tid. Deretter smurte jeg med Purelan, og tok på gode ammeinnlegg eller gikk uten bh. Jeg prøvde å pumpe, men syntes det ble enda sårere enn når jeg ammet. Jeg stimulerte utdrivningsrefleksen før jeg la han til, så han ikke trengte å suge så hardt i begynnelsen av hver amming. Det går også an å få en spray (Syntocinon) som letter utdrivningen. Og så ga jeg han smokk fra han var 6 dager gammel. Han hadde et enormt sugebehov så jeg ga han smokk selv om sikkert ikke alle vil anbefale det såpass tidlig. Det fungerte i alle fall for oss. Lykke, lykke til - skjønner at det er sårt for deg, men vit at du er en super mamma uavhengig av om du ammer eller ikke.
Crazywoman Skrevet 1. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 1. juli 2008 Tusen takk for svar alle sammen. Vanskelig å se lys i mørket akkurat nå. Har vonde minner om gjentatte BB og operasjon mm..... oG i kveld sugde han så dårlig av et av brystene at den var HELT sprukken når han var ferdig. Ser "rett inn".
du og jeg og vi to Skrevet 1. juli 2008 #6 Skrevet 1. juli 2008 Au au!! Kanskje brystskjold er tingen? Har ikke prøvd det selv, men. Og så er vel kanskje ikke smokk tingen for dere hvis han ikke har teknikken inne... Finnes det en ammepoliklinikk eller helsestajon somer gode på amming i nærheten? Kanskje du kunne fått hjelp der?
Labambie Skrevet 1. juli 2008 #7 Skrevet 1. juli 2008 Den moren du ikke klarte å være for 2 åringen faktisk.. Pga at den fikk mme..Akkurat som det var gift det du ga ungen... Nei,jeg skal ikke blande meg i denne tråden.
Crazywoman Skrevet 1. juli 2008 Forfatter #8 Skrevet 1. juli 2008 Fikk beskjed fra helsestasjon i dag å gi han smukk for han la på seg flott og brystene trengte ro. Min er også helt vill etter å få suge, så må ha litt avlastning i smukken. Begynner å ta det ene ok(men fortsatt sår og vondt) men det andre er bare et mareritt. Skal prøve å veksle litt med skjell, purelan og luft tørking..... Så får vi se. Men merker jeg er helt spent i kroppen mtp neste amming på det brystet som er helt ødelagt................ ps. ammepolikliniken var ikke til hjelp forrige gang. Når de forstod at det var mastitter og at jeg ikke orket mer og at endokrinolog anbefalte ammeslutt var det bare takk og farvel. Hun var skikkelig usympatisk
Crazywoman Skrevet 1. juli 2008 Forfatter #9 Skrevet 1. juli 2008 Labambie: I den situasjonen jeg var i da føltes det sånn. derfor betyr det mye for meg å få det til nå. Forstår din reaksjon.
du og jeg og vi to Skrevet 1. juli 2008 #10 Skrevet 1. juli 2008 Så bra da! Det hjalp for meg, for da fikk alt hvile litt!! Kjipt med ammepoliklinikken da... Men ja, ordentlig lufttørking og purelan hjalp til slutt for meg. Jeg trodde ikke noe på det der med lufttørking (med litt melk på som man masserer inn og som så tørker, men det gjorde jammen susen). Jeg brukte q-tips til å massere/smøre på så det ikke skulle komme bakterier til. Og så har ammehjelpen.no en nettbutikk hvor man kan kjøpe noen spesielle ammeinnlegg med et slags nett foran så det alltid kommer luft til brystvortene. Jeg skjønner at det er viktig for deg å få til amminga. For meg var det også veldig viktig, selv om jeg vet at mme er kjempebra, det har ikke noe med det å gjøre.
melke-q Skrevet 1. juli 2008 #11 Skrevet 1. juli 2008 Kjære deg!! Da jeg fikk min første for 2 mnd siden hadde jeg det AKKURAT på samme måten. Jeg grudde meg til han skulle våkne hver gang, og spente alle muskler i kroppen mens han sugde. Var helt grusomt og tårene sprutet. Det var ikke bare sårt, det var VONDT. Dagen etter vi kom hjem fra sykehuset toppet det seg og jeg ville aldri mer amme. Jeg var på vei til apoteket for å kjøpe mme, men i steden tok jeg meg en tur til barsel og fikk litt trøst og hjelp. LØSNINGEN: Vi leide elektrisk pumpe på babyshop (dobbel) jeg fikk nesespray, og lærte meg å sette i gang utdrivningsrefleksen. Jeg pumpet mens pappaen matet med flaske. Det var ikke vondt å pumpe. I alle fall ikke i nærheten av så vondt som det var å amme. Jeg var forberedt på å fortsette slik for alltid, men etter noen dager så ville mamma prøve å overtale meg til å prøve å amme igjen. Jeg trodde det ville gjøre akkurat like vondt, det føltes sånn. Men prøvde likevel. Det gikk kjempefint, og jeg gikk tilbake til amming. Nå fullammer jeg og er veldig glad for at jeg har fått det til. Jeg vil råde deg til å prøve pumpe og flaske, da holder du produksjonen din i gang, babyen får din melk og du får avlastet puppene litt. LYKKE TIL!!!!!!!!
Hyacinth Bucket Skrevet 1. juli 2008 #12 Skrevet 1. juli 2008 Om det er noen trøst så hadde jeg 4 brystbetennelser på 4 mnd. Jeg var dritdårlig, hadde såre brystvorter, en unge som ville ammes ustanselig, tok ikke flaske eller smokk. Gjorde ikke annet enn å amme og grine de første ukene. Men, jeg hadde bestemt meg. Jeg skulle amme! Etter en mnd/halvannen så gikk det mye bedre. Det kan ta litt tid, men om du virkelig vil amme, så ikke gi opp! Selvfølgelig klarer du dette :-) Spør evt. legen om den nesesprayen som gir lettere utdrivning av melken, drikk ammete, spis lecitin og håndpump litt før du legger barnet til brystet. Bytt gjerne ammestillinger også slik at barnet ikke ligger på en måte som drar i brystvorten. Dette klarer du bra! Bare gi det litt tid og vært nøye med pleien. Sikker på at dette går fint jeg. Hold oss oppdatert.
du og jeg og vi to Skrevet 1. juli 2008 #13 Skrevet 1. juli 2008 Ja, vet du jeg tror den nesesprayen er løsningen for å få til pumpingen i alle fall! Jeg hadde ikke det, og syntes det var så vondt. Pumpet sikkert alt for hardt uten og uten å få ut en dråpe. Men med nesesprayen går det kjempefint!
Hyacinth Bucket Skrevet 1. juli 2008 #14 Skrevet 1. juli 2008 Og prøv brystskjoldene. De utgjorte mirakler for ei nær venninne av meg. Hun brukte medela sine. Stor trøsteklem fra meg :-)
Expat Skrevet 1. juli 2008 #15 Skrevet 1. juli 2008 Hei vennen min! Jeg sender deg en pm så du kan ringe meg. Jeg vil helst at du gjør det. Er oppe til 22:30 i dag, ihvertfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå