Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nøyaktig hvor tar dere det i fra slike ting som at renten vi har nå IKKE er en normalrente og at man må betale 40% skatt om man tjener over 300 000 kr i året?

Er det virkelig noen som seriøst tror at det er 2-3-4% som er normalrente og at en virkelig betaler 40% skatt om man tjener f.eks 320 000 kr i året? Hvor i alle dager var dere egentlig i samfunnsfag og mattetimene på skolen? ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På kickoff med FrP? ;) Ikke i timen hvertfall...

Skrevet

Ja, det er plenty av folk som tror det. Sånn sett kan man jo si at norsk skolepolitikk må ha en svakhet eller tre. =)

Skrevet

Nei den er vel så normal som man får den..

Da vi kjøpte leil. i -99 var den på nesten 9% og vi tok høyde for at den kunne stige til 13%. Men den gikk jo bare nedover etter det.

Selv betaler jeg 36% i skatt. Og min mann som tjener betraktelig mer enn meg betaler noe sånt som 32%. Pga. gjelden som står på han:o)

Men enig med deg, skal man lete opp fakta bør man se et annet sted enn på dib:o)

Skrevet

Ja, det kan du nok trygt si...

Trodde først hun ene i andre tråden spøkte, men hun fortsatte å fremholde at den renten vi har nå overhode ikke kan kalles normalrente og da begynner jeg å lure litt altså. Trodde faktisk og oppriktig at det var allmennskunnskap at en normalrente her til lands ligger på rundt 7% jeg... (5-10%). "Alle" vet vel at når renten var nede i 2-3% var den rekordlav? Trodde i hvertfall jeg at alle visste.

Skrevet

Jeg antar inntekten din er godt over 350 000 kr i året om du betaler 36% skatt? Ps, kan være lurt å trikse litt med foreldrefradraget når dere setter opp fradrag, vi prøve mange ulike løsninger og kom frem til at vi kom best ut av det totalt sett når all gjeld (utenom mitt studielån) stod på mannen, mens jeg hadde 1/3 av foreldrefradraget på meg og han 2/3 på seg. Da får jeg ca 31% skatt (gjennomsnittsinntekt på ca 380 000 kr neste år tror jeg) og mannen får 26% skatt (480 000 kr) + toppskatten.

Skrevet

Hmmm. Det må prøves.

Vi har bare hatt så stor gjeld som vi har nå siden nyttår.

I fjor hadde vi ikke noe gjeld å snakke om + at vi hadde formue.

Vi leide leil. mens vi bygde hus. + at penger fra leilighetsalg stod på konto. Mao vi burde revurdere skatten....

Men min bil står på meg, mens huslån står på min mann.

Burde vi flytte bilen min over på han også da???

Skrevet

Har lurt på det samme idag. Må jo komme av at folk her inne er unge eller uengasjerte, og dermed ikke vet noe om hvordan renta har vært utover de siste 3 årene?

Selv om jeg ikke er APer, synes jeg det er merkelig når noen mener renta er rekordhøy, og at DET er utelukkende regjeringens feil *humre*

Skrevet

Kan godt være det vil lønne seg. Om du år inn på skatteetaten.no så kan du få opp en skatteberegning for 2008 (litt sent nå da, men gir jo en bilde likevel for neste år) og plotte inn alle tall og se hvordan dere ender opp totalt, så bare etterjustere tallene og se om det totale endrer seg. Kan være økonomisk nyttig å bruke en liten time til dette. Forskjellen på verste og beste løsning totalt sett på oss var faktisk flere titalls tusen kr pr år og det er litt det!

Skrevet

Ja ikke sant?

Er forøverig ikke AP'er jeg heller ;-)

Skrevet

Jeg hadde 309000,- i året og betalte 36%

Men hadde ikke noe gjeld eller noe da..

Skrevet

Men herregud.

Tjente selv 307.000 i fjor, og hadde tabelltrekk. Måtte betale 36% skatt og fikk 700kr igjen. Det vil si at denne personen som har skrevet dette, har rett, Så kanskje sjekke faktaene dine Alva, før du begynner å rakke ned på andres intelligens eller politiske interesser?

Gjest Rabarbra Millicent
Skrevet

Normalskatt er ikke definert som det hønsa har betalt de siste to åra, nei. For å sette det i perspektiv var det 13 % skatt da jeg starta ut på nedbetaling av lån. Et sted sån midt i mellom ligger normalen, rundt 7%.

Skrevet

Når jeg jobbet tjente jeg 250.000 kr og hadde tabeltrekk på 36 % skatt, maksimal utbetaling på skatt tilgode var 2500 kr. Hadde kun studielån som stod på meg. Er 2 år siden om det skulle bety noe.

Skrevet

Pussig, når jeg la inn din lønn, ugift og ingen verken formue eller noe annet så får jeg opp 29,9% som skatteprosent for deg (10,5 mnd, 26,1% for 12 mnd), så enten har du betalt mye mer skatt enn du skal ellers så er hele skatteberegningskalkulatorene rundt omkring helt på tryne... Prøvde på 3 ulike nå og samme tall på alle.

Skrevet

Da har du rett og slett betalt altfor mye skatt ellers så er det noe du ikke opplyser oss om (f.eks formue), for så høy skal ikke prosenten bli. Gå inn på skatteetaten f.eks så kan du regne ut hva du egentlig skal betale der.

Skrevet

Jeg har aldri brydd meg om å sjekke, da jeg stoler lite på min egen kunnskap rundt dette, kan så og si ingenting. Trodde det var et helt normal prosenttrekk så lenge jeg ikke har noe jeg skal ha fradrag for. Noen formue har jeg heller ikke.

Skrevet

Godt sagt, Alva!

Forresten; hvorfor blir det bare flere og flere stjerner bak nicket ditt?

Skrevet

Dere med 36% har kanskje sett på skattekortet som er beregnet på bi-arbeidsgiver. Dette trekket er høyere.

Eller har dere sitte og regnet ut hva tabellen utgjør i prosenter?

Jeg tjener over 350 og har 36% på bi-skattekortet.

Det kan jo forresten være at de som klager over høyt trekk har lite eller ingen gjeld.

Skrevet

Det har vært 3 helt siden mini ble født og jeg fant ut at Alva nicket var blitt opptatt. Da la jeg på 3 stjerner, en for hvert barn, siden har det vært de tre stjernene :-)

Skrevet

Åja. Da er det jeg som blingser litt her.. Synes den borden bare blir lengre og lengre for hver dag....

Skrevet

Da bør du ta en titt. det stemmer at 36% skal trekkes av bi-inntekter, men av hovedinntekten din skal det bare trekkes 29,9%. Og dette er dersom du er ugift og ikke har barn. Har du barn, noen lån osv så skal det bli mindre skatt. Jeg ville virkelig vurdert å sette meg litt inn i dette dersom jeg var deg, ellers taper du MYE penger pr år.

Her en link til en veldig enkel skatteutregning:

http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/privat/kalkulator/article1370045.ece

Legg inn lønn, evt fradrag (f.eks foreldrefradraget om du har barn) og evt samboer/ektefelles lønn, fradrag osv. Så trykker du på Skatteberegning og ser litt nedover i tabellen. der vil det komme opp "sum skatt" og under der hva som er oppført for 12 mnd og for 10,5 mnd (er denne du må se på fordi folk flest følger denne for å betale skatt for feriepengene året etter + halv skatt i november).

Skrevet

Hehe... Håper ikke det blir flere stjerner nå egentlig, i så fall blir det nok en stund til og da bare en stjerne håper jeg ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...