Gå til innhold

Til Dere damer som ammer, noen som kan hjelpe meg?????:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fodte min sonn for 2,5 mnd siden, og jeg startet aa amme paa sykehuset og naar jeg kaam hjem. Men like etterpaa fikk jeg soppinfeksjon paa brystene og lot vaere aa gi han brystet. da vi begge var blitt friske saa hadde vi gitt han morsmelk- erstatning, men han tar fortsatt bryste hvis jeg tilbyr han det.

Det jeg lurer paa er hvor lenge maa jeg pumpe meg forr at jeg skal faa melkeproduksjonen opp?? Jeg startet i gaar klokken 3 paa ettermiddagen og pumpa ca 5 min hver time til vi la oss rundt klokken elleve, fikk ikke pumpa paa natten forr jeg er saa trott for tiden.

Jeg vil saa gjerne amme igjen, for det er saaaaa koselig:)

Haper noen kan svare meg paa dette:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Dette med pumping er jeg ingen ekspert på. Men vet at ungen klarer å få ut mer melk enn ei pumpe. Har selv sittet med noen skarve ml når brystene var sprengt i forveien Tror jeg ville passe på å legge han til brystet og så gjøre han mett på mme etterpå. Virker han fornøyd på bare mm, så kanskje han kan legges til om en time-halvannen uten mme imellom. Brystene fylles mest den første timen etter amming. Trikset med å få opp produksjonen skal være å legge til ofte og å tømme brystene helt, tomme bryst gir signal om at det er for lite melk!

Lykke til :)

Skrevet

Det vil nok ta litt tid, kansje en uke ell.2, men det er vansklig å bare pumpe for å få produksjonen opp. Pass på å legge gutten ofte til puppen også, det øker mer enn pumping, og drikk ammete i tillegg. Du får kjøpt ammete i poser på helsekosten.

Skrevet

Det jeg gjorde:

Gav mat ca. hver tredje time + tillegg. Pumpet i mellom måltidene, ca. hver 1 og en halv time ble altså brystene stimulert. Ammet bare på natten, ikke tillegg og ikke pumping.

Dette gjorde jeg i to døgn. Så kuttet jeg tillegget helt etter to døgn og bare ammet og ammet.

Viktig å veie babyen når du slutter med tillegget.

Har fått denne oppskriften av jordmor.

Lykke til!

Skrevet

Jo mer og ofte du ammer jo mer melk får du, så amm i vei =). Nattamming er det som øker produksjonen aller mest.

Skrevet

Et tips for å få ut all melken (og dermed øke prod vil jeg tro) er på massere brystet samtidig som du pumper. Jeg gjør det pga tette melkeganger og jeg har for mye melk nå. Har hatt for lite melk før - da ammet jeg en hel dag nesten sammenhengende + at jeg pumpet meg lengre enn det egentlig var melk. Etter et døgn var prod oppe igjen.

Lykke til!

Skrevet

Heisann.

For det første er amming (at barnet dier) langt mer effektivt for produksjonen enn pumping. Legg barnet til så ofte du orker (gjerne annenhver/hver tredje time. Amm først og gi mme etterpå (men pass på så han ikke blir stappmett, han skal jo suge igjen om to timer).

En annen ting å huske er at produksjonen av melk er størst på natta, så nattamming er mer effektivt enn amming på dag/kveld. Prøv å legge inn i hvertfall én amming iløpet av natten, helst litt flere.

Det skal ikke være noe ivegen for å få produksjonen opp og gå igjen, men du må ha litt guts og ståpåvilje en periode, så stabiliserer det seg når produksjonen har tatt igjen etterspørselen.

Legg alle andre gjøremål til side, og bruk døgnet på amming (pass på å spise, drikke og slappe av) så skal du se du får fart på sakene nokså snart. Og husk at jo oftere du legger til brystet jo oftere får brystet beskjed om å produsere mer.

Du kan også få god hjelp på www.ammehjelpen.no, på ammedebatten her inne (rop på Expat hun er gull verd!) eller ring en ammehjelper (finner nr. på nettsiden).

Eventuelt kan du høre etter om de har ammepoliklinikk på sykehuset der du fødte dersom du har behov for mer hjelp eller veiledning.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...