Fødemaskinen Skrevet 1. juli 2008 #1 Skrevet 1. juli 2008 Min 20 mnd gamle gutt er veldig vanskelig å pusse tenner på, og det har han vært siden tennene dukket opp. Han kniper munnen igjen og hyler med sammenknepet munn. Jeg får som regel streifet over fortennene hans såvidt(da er det hyl og skrik), og med hell har jeg kanskje kommet borti jekslene en og annen gang.. Gir ham fluor en gang for dagen også, den vil han heldigvis ha;) Flere som har det/har hatt det sånn? Hvordan løser dere/løste det seg? Bruker dere tvang? Desperat etter råd.
DoubleTrouble Skrevet 1. juli 2008 #2 Skrevet 1. juli 2008 Hei! Har det på samme måten med mine tvillinger på 1 år. De nekter å åpne munnen. Vi må være to voksne for å holde dem. Det vi har begynt med nå er å la de få kjenne på tannbørsten selv ei stund, samtidig som vi prøver å pusse innimellom. Det går bedre nå. Liker ikke å bruke tvang. Da kan de få helt sperre senere.
Fia tobarnsmor Skrevet 1. juli 2008 #3 Skrevet 1. juli 2008 Samme problemet her. En ettåring som nekter plent.. Vi får det til etter endel luring og lirking, men han er ikke glad for det. Gir du barnet ditt fluortabletter? Det bør du, hvis du ikke føler at du får tatt pussen like godt hver dag. Gutten vår får det, men ofte svelger han den rett ned, så da er jo lite poeng i, men det er verdt et forsøk iallefall:-)
Lucky76 Skrevet 1. juli 2008 #4 Skrevet 1. juli 2008 Vi har det samme her også, har gjort tannpussen sammen under tvang. For noen dager siden prøvde jeg å sette han på fanget og pusse litt - så pause - så pusse litt. Og nå går det mye bedre
Fødemaskinen Skrevet 1. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 1. juli 2008 Godt å høre at det er flere i samme båt i hvertfall. Føler jeg nesten må bruke litt makt for å få det til, er ikke mulig på noe annen måte. Han er en stabukk. Har prøvd det som dere andre foreslår her, uten hell. Sukk...
JKM* Skrevet 1. juli 2008 #6 Skrevet 1. juli 2008 sliter med det samme vi og. Han nekter!! For å få til å pusse tennene må vi legge han på siden på fanget holde hendene og pusse. Er ikke så brutalt som det høres ut!! Han sutrer litt når vi gjør det, men er glemt med en gang han får fluoren. Eneste måten som virker for oss, jeg har angst for å ødelegge tennene hans eller for at de skal bli misfarget da.. Blir sikkert lettere etter hvert når han blir større..
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2008 #7 Skrevet 1. juli 2008 hvor gammel var ongene deres da n år di fikk fluor?
Aga:-) Skrevet 2. juli 2008 #8 Skrevet 2. juli 2008 Jeg tror at tannpuss er en av de ytterst få situasjonene en må bruke "tvang" for å få gjennomført. En gjør barna sine fort en bjørnetjeneste hvis tennene ikke blir pusset ordentlig. Selv om mine barn har nektet, hylt og skreket, har jeg holdt dem fast helt til de har fått pusset alle tennene. Høres brutalt ut, men sånn er det bare. Jeg har forsøkt å være rolig og trøstende (så godt det lar seg gjøre med en hylende unge på fanget som har som eneste mål å slippe unna), og forklart mange ganger i en rolig tone at dette er faktisk noe de er nødt til og at mamma og pappa bestemmer. Det har gått seg til etter hvert, og plutselig en dag gaper de opp av seg selv. Karius og Baktus har blitt mine gode følgesvenner, vi har brukt boka og filmen i høy grad;)
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 2. juli 2008 #9 Skrevet 2. juli 2008 Uff, ja vesla vår er også helt anti-tannpuss. Hun fikk ikke tenner før hun var rundt året, og da var hun vel så gammel at hun hadde bestemt seg for at dette var noe dritt. Vi lokker og lurer litt, har vanlig og elektrisk tannbørste, og noen ganger går det litt greit men andre ganger blir det tvang. Tennene må pusses, der er vi strenge.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2008 #10 Skrevet 2. juli 2008 Her er det også hyl og skrik med en gang vi finner fram tannbørsten. Vi har to tannbørster - en til guttungen og en til oss. Forsøker også å avlede med leker og bøker, lykkes noen ganger. Som regel må han holdes og vi må tvinge gjennom tannpussen. Ikke så gunstig, men tennene må pusses. Storesøster tullet veldig under tannpussen - hun hylte ikke, men var urolig og fant på mye tull. Vi ga henne et klistremerke de gangene hun klarte å gjennomføre tannpuss uten tull. Hun fikk en bok som hun satte klistremerkene i og hadde stor glede av å bla i boka og vise fram til besteforeldrene. Kan tenke meg at hun var 18-20 måneder når vi begynte med dette. Hun var veldig opptatt av katter og ting som glitret, så vi kjøpte klistremerker deretter, litt store. Etter en stund klarte hun å være rolig under tannpuss uten å få klistremerker og det har ikke vært tull og tøys siden - når er hun 4,5 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå