Gå til innhold

Kan noen anbefale en pensjonsforsikring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber selvstendig på et lavtlønnet yrkesområde og ser for meg livet som minstepensjonist med gru.

Er jo allerede passert 40, så tenkte at nå må jeg virkelig begynne å spare.

Har noen erfaring eller råd å komme med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har egentlig ikke noe godt svar, men lurer på det samme. Men er det pensjonssparing du tenker på? Er IPA veien å gå? Eller spare i fond?

Kaster ballen videre...

Skrevet

Hei! Jeg jobber jo egentlig med dette, men har vært borte fra jobben i permisjon det siste 1,5 året, så litt satt ut :-)

IPA er ikke gunstig lenger (du får ikke skattefradrag), men det skal komme et nytt produkt som erstatter dette. Men, med den sittende regjeringen så vil de ikke at privatpersoner skal spare til egen pensjon (i hvertfall ikke med skattefordeler), alt skal jo være så likt... Men, det er jo ikke alle som får en god ordning gjennom jobben sin, så det lønner seg absolutt å se på alternative muligheter.

Mange sparer i egen bolig, slik at de er gjeldfrie når de blir pensjonister. Jeg ville nok ikke investert direkte i andre eiendomsprodukter. Synes det er for risikofyllt.

Spare i fond kan være smart, her kan du sette inn månedlige innskudd, og da slipper du å bekymre deg for svingningene i aksjemarkedet, du vil aldri kunne klare å "time" markedet uansett (og ved lavere kurs så får du flere andeler). Fordelen med å spare i fond innenfor et forsikringsprodukt er at du slipper å skatte av gevinst ved fondsbytter før du tar ut penger av produktet.

Jeg vil ikke anbefale tradisjonelle, garanterte forsikringsprodukter. Dette fordi du da er prisgitt investeringsstrategien til hvert enkelt forsikringsselskap, og da blir ofte risikoen veldig lav (noe som også gir en forventet lavere avkastning). Du har jo mange år igjen som du kan investere, og således har du en lang tidshorisont på din plassering.

Det beste er å snakke med en investeringsrådgiver, men ikke la deg lure til å investere i høyrisikoprodukter (du har sikkert lest en del i avisene i det siste).

Ønsker deg lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...