Gå til innhold

Til debatt. ER det egentlig bra at alle har stemmerett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et demokrati og jeg er veldig glad for det, så ikke missforstå. Men i lys av endel debatter som raser om hva som bør og ikke bør gjøres i et land så blir jeg endel ganger betenkt likevel. Er det nå virkelig alltid like bra at alle normale oppegående mennesker over 18 år skal ha stemmerett? Hvofor og hvorfor ikke?

Jeg er helt klart for, dog jeg ser også endel betenklige og negative sider med dette, men vil gjerne kaste ut ballen først. Hva tenker dere om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart det. For kven skal vel vera dommer over kven som er normal og oppegående. Me definerer jo alle det ulikt.

Skrevet

Hehe, hvem skal event. vurdere om hver enkelt myndig person skal få stemme eller ikke?

Skrevet

Straffedømte har vel begrenset stemmerett i USA? Sier ikke at det er riktig, men det er i alle fall et eksempel på hvordan stemmerett begrenses i praksis i den vestlige verden i dag.

Og det er ikke så fryktelig lenge siden kvinner ikke hadde stemmerett ved valg i enkelte europeiske land.

Diskusjonen trenger nødvendigvis ikke begrenses til om det skal vurderes om hvorvidt du og jeg og nabodama er skikket til å stemme, men om f.eks enkelte grupper ikke skal ha stemmerett.

Skrevet

Ja for all del, vil jo ikke fjerne dette, men rent hypotetisk sett da.

Tenker f.eks på meg selv for noen år siden, da jeg var i slutten av tenårene og i begynnelsene av 20-årene. Jeg interesserte meg lite for politikk (ikke at interessen er på toppnivå nå heller, da, men bedrer seg) og hadde utrolig lite kunnskaper om partiene og hva de stod for. Og jeg vet at mange av mine venner hadde det som meg og jeg leser jo også av det endel skriver her inne at de heller ikke har så mye peiling. Man lærer litt på skolen, men sjeldent nok til å få en skikkelig politisk innsikt. Folk flest lar seg blende av store ord og stemmer etter de som har den elelr de hovedsakene som angår dem mest utenå egentlig fordype seg i resten av det partiet en stemmer på står for.

Noen mennesker er kunnskapsrike og engasjerteher, setter seg inn i dette og har gjort seg reelle valg, altså valg basert på kunnskap. Av og til har jeg tenkt at før man fikk stemmerett så burde en kanskje bestå et slags lynkurs (evt ha mer fokus på dette i skolen) i hva politikk egentlig er og hvilke konsekvenser styringen av landet har når det eller det paritet evt får makten. Rett og slett litt kunnskap på plass.

Jeg må ærlig innrømme at jeg på minst ett valg jeg har stemt ved egentlig ikke helt har visst hva jeg stemte, jeg lot meg blende av enkeltsaker, det som hørtes mest fornuftig ut der og da og en karismatisk partileder, men jeg hadde egentlig ikke satt meg inn i politikken deres. Ikke i de andre partiene sin politikk heller.

Dette er jo bare tankespinn, ikke realitet, men kunne jo vøre interessant å diskutere likevel?

Skrevet

Tja, da man ser hvilket parti som har størst oppslutning pr d.d. så kan man jo begynne å lure.

Neida, alle burde ha stemmerett. Man skal ikke diskriminere folk på bakgrunn av mening, IQ, sosial status osv osv. Så jeg mener heller at samfunnsøkonomi burde være et obligatorisk fag fra ungdomsskolen av, slik at folk flest skjønner den store sammenhengen og hvordan ting faktisk avhngiger av hverandre.

Skrevet

For å være helt ærlig er jeg delt på dette området.

Jeg er vanligvis veldig rund i kantene politisk, selv om jeg har klart definerte meninger.

Men på akkurat dette punktet er jeg nok desverre ganske uspiselig, og det plager meg egentlig.

Jeg Innser jo selvfølgelig at tanken bak demokratiet er kjernesunn, og det er derfor jeg sier jeg har delte meninger.

Men samtidig, for at demokratiet skal fungere etter sin intensjon så må alle som deltar til valg være upåvirket av propaganda og reklame, de må være velreflekterte og deres valg må være veloverveide og begrunnede. Bare da kan et demokrati fungere slik det skal.

Dagens demokrati er en uoversiktlig saus av tvilsomme valgløfter og reklame, det er et sirkus hvor de som roper høyest og appellerer til den lavest mulige fellesnevner vinner flest stemmer, og hvor det dreier seg om å sjokkere og lyve og påvirke flest mulig mennesker.

Derfor mener jeg at nei, ikke alle burde ha stemmerett.

Men jeg vet hvordan det høres ut, og er klar over at veldig mange tenner på alle pluggene når man sier sånt, så det er en av de mange meningene mine jeg stort sett holfer for meg selv.

Skrevet

Har tenkt litt rundt hvorvidt 16-åringer bør ha stemmerett. Tror de fleste 16-åringer lettere lar seg blende av en gjennomsnittlig 36-åring, tenåringer dras nok lettere til ytterkantene enn man gjør når man er litt eldre. Men skal det å være naiv være en diskvalifisering i forhold til å kunne stemme, så blir det brått ikke så mange stemmedyktige igjen...

Skrevet

Enig!

Jeg skal undervise i samfunnsfag nå fra høsten av og kommer til å vektelegge dette en del. Så får jeg bare håpe de har det i mente når de vokser til.

Skrevet

Synes middelaldrene menn kjørende i en suv til over halvingen bør fratas stemmeretten:p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...