Gå til innhold

Greit å kutte ut dagsovinga på 2-åringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er 2 år og (snart) 4 måneder gammel. Til nå har han sovet 1 time om dagen.

Men alt er bare tull når vi skal legge han. Uansett når vi legger han, sovner han aldri før i 20.30/21.00 tiden... Det er vel altfor sent for en 2-åring?

I helgen var det en dag han ikke sov i det hele tatt på dagen, og da sovnet han på 5 minutter på kvelden. Vi kan ellers bruke opp til 1,5 time på legginga....

Er det for drøyt å kutte ut dagsovinga allerede nå??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Unger er så forskjellige, men utfra hva du forklarer hadde jeg nok kutta dagduppen, evt kortet den ned til en halvtime (prøv deg litt frem evt). Vi forandret først på tidspunktet for dagdupp og så på lengden på duppen før vi droppet alt da hun var 2 år og 9mnd.

Skrevet

Vi slet med det samme på vår gutt. Kuttet dagsoving før han var to år, og etter det gikk legging mye raskere og lettere. Han var litt trøtt på dagtid de første dagene, men etter det var heller ikke det noe problem, så jeg vil anbefale dere å prøve.

Skrevet

Guttungen vår er straks 2 år, han kuttet ut dagsovinga for leeeeenge siden, nettopp pga det du beskriver om legginga. Nå bruker han som regel rundt 10 min på å sovne:)

Så i hans barnehage er det han og 3-åringene som er våkne:) Så da får han skikkelig tatt seg ut, hehe, koser seg da.

Skrevet

Vi prøvde også å kutt ned på duppen, men det var faktisk verre for han, for han var så innmari trøtt når de vekket han, at han var helt uttafor. De sier han har det bedre nå, som han er våken hele tiden:) Men det er jo selvsagt individuelt:)

Skrevet

i barnehagen har han sovet til nå.... men nå ser personalet det ann... er haninnmari sliten og trøtt så sover han litt.... han er en morrafugl som er oppe mellokm 6 og 7.... når han har fri er det sjelden han sover... virker som han av og til kan sove litt lenger på morran og nårhan ikke har sovet på dagen.. legging går og bedre når han ikke sover på dagen.. har han sovet på dagen kan han ligge å skravle til 20.30-21 han og... han blir og 2 år og 4 mnd snart.. :o)

Skrevet

Lillegutt var akkurat slik som du forklarer da jeg prøvde å kutte ut dagduppen.......og siden har den vært borte.

Slitsomt om dagen å ikke få den lille pausen, men absolutt verdt det om kvelden. IKke bare sovner han med en gang, men dagen får en gradvis avsluttning. Det er ikke full rulle til siste minutt lenger, han roer seg ned selv og slapper av den siste timen før det blir senga.

Det hjelp ikke å kutte ned på dagsovingen her, en liten dupp på 5 - 10 minutter ødelegger alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...