Mammma Skrevet 30. juni 2008 #1 Skrevet 30. juni 2008 Er det noe som vet hvordan det er når hund biter mennesker. Om den hunden må avlives og hva må til for at det blir gjort. Må det politianmeldes? Vennepar av meg var på besøk hos noen venner og der angrep hunden i huset dattra deres og bet hun i ansiktet.
~sjiraff~ Skrevet 30. juni 2008 #2 Skrevet 30. juni 2008 Kinkig da det er venners hund som biter. Men uansett en hudeeier burde ha insikt nok til vite at hunder ikke skal bite. Hunder som biter er ikke trygge. Hunden burde avlives.
Mammma Skrevet 30. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 30. juni 2008 Det jeg egentlig lurer på om det finnes noen lover om det?
klg,2 boys now:) Skrevet 30. juni 2008 #4 Skrevet 30. juni 2008 er jo avhenig av situasjon å da.noen som så episoden?hadde det vært min hund hadde jeg nok avlivet han,mest fordi at hvis han hadde gjort det uprovsert hadde jeg fryktet han.svær hund,men han er snille enn dagen er lang så han er jeg sikker på kommer aldri til å gjøre noe sånt så lenge han ikke tipper over i hodet sitt..men følger også alltid med hunden sammen barn.
Pittamitta Skrevet 30. juni 2008 #5 Skrevet 30. juni 2008 Nei dette vet jeg igrunn ikke.Men det "heter" seg vel at biter en hund så skal den avlives.. Klart en hund skal ikke bite,men klart noen barn er skikkelige jævler og plager hunden..Vanskelig dette...Hør med vetrinær ang lover.
Mammma Skrevet 30. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 30. juni 2008 Både eier og far til barnet så hendelsen og grep inni, hvis de ikke hadde vært der hadde det kunne gått virkelig gærnt. Hunden hadde hele ansiktet hennes i munnen. Barnet bare sto der. Hun rørte ikke hunden og gjorde ingen ting
klg,2 boys now:) Skrevet 30. juni 2008 #7 Skrevet 30. juni 2008 da hadde jeg helt klart uten å tenke meg om avlivet hunden.grøss...så bra at de grep inn da..
blåbæret Skrevet 30. juni 2008 #8 Skrevet 30. juni 2008 De må anmelde det og mest sannsynlig vil hunden bli begjært avlivet.
~sjiraff~ Skrevet 30. juni 2008 #9 Skrevet 30. juni 2008 Den skal ikke bite uansett. Den skal trekke seg unna. Til HI, selvfølgelig kan de anmelde forholdet.
~sjiraff~ Skrevet 30. juni 2008 #10 Skrevet 30. juni 2008 Det burde ikke være avhengig av situasjonen. En hund skal ikke bite uansett.
LizzyG Skrevet 30. juni 2008 #11 Skrevet 30. juni 2008 Det kommer jo helt ann på hva foreldrene til jenta som ble bitt vil. Men for at hunden skal bli avlivd må det leveres anmeldelse og krav om at huden skal avlives med mindre eieren selv vil avlive hunden. Jeg hadde i første omgang tatt dette om med hundeeierne istedet for å gå rett til politiet. Jeg ble også bitt i ansiktet engang, og det er bare flaks at jeg ikke ble blind, og den hunden ble ikke avlivd.
Mammma Skrevet 30. juni 2008 Forfatter #12 Skrevet 30. juni 2008 Det er det foreldrene sliter med!!! Dette er hund til venner av dem og de er lite intersert i å anmelde forholdet , men vil helst at hunden blir avlivd, men vil at hundeeierne tar den avgjørelsen selv.
LizzyG Skrevet 30. juni 2008 #13 Skrevet 30. juni 2008 Har de sagt til de at de vil ha hunden avlivd da? Sagt det direkte til de?
Me & Ne Skrevet 30. juni 2008 #14 Skrevet 30. juni 2008 Hva hjelper det da? Etter et halvt år har de en ny hund som også kan bite.. Skaden er jo allerede skjedd. Barnet vårt får ikke være i nærheten av hund hvis ikke vi er der hele tiden,det er like selvsagt som at de ikke får leke på E 18 !
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 30. juni 2008 #15 Skrevet 30. juni 2008 Jeg har en ide sjiraff kanskje alle hunder skal avlives da fordi alle hunder kan faktisk bite. Det dummeste jeg hører er når folk sier at hunder ikke skal bite uannsett. HUnder har faktisk instinkt som gjør at den kan bite hvis den føler seg truet eller føler at noen er inne i hans territorium. Det er derfor jeg aldri lar ungene mine være alene med noen hunder fordi enn vet ikke hvordan hunder reagerer. Hvis hunden bare biter uten grunn så synes jeg den skal avlives, men er ikke bestandig jeg mener det er løsningen nei.
Me & Ne Skrevet 30. juni 2008 #16 Skrevet 30. juni 2008 Enig med deg med de pene guttene. Man har aldri garanti,for hverken mennesker eller dyr !
Lykkeliten og jeg Skrevet 30. juni 2008 #17 Skrevet 30. juni 2008 Jeg er helt enig. Situasjonen må tas med i betraktningen. Det er ikke for ingenting at en kan få par tusen kr i bot av å la hunden stå i bånd utenfor butikken. Jeg lar ALDRI hunden stå i bånd utenfor, fordi jeg vet at noen voksne og barn går rett bort til fremmede hunder som står lenket fast. Hunden kan fort føle seg truet/trengt opp i et hjørne og føler at den må beskytte seg siden den fremmede ikke viser vanlig "hundeskikk". Jeg har ikke tenkt til å bli skylden til hvorfor min hund må bøte med livet - fordi jeg satte han i en vanskelig situasjon.
~sjiraff~ Skrevet 30. juni 2008 #18 Skrevet 30. juni 2008 Jeg har selv vokst opp med hund, og er sammen med en som har jobbet mye med hund, og trent mye hund. En hund skal ikke bite. Hunder skal underkaste seg, og de skal trekke seg unna. Hunder som biter kan du ikke stole på. Du kan mene hva du vil. Men hundeeiere burde ha såpass innsikt at de kan litt om hund. Biting er ikke greit uansett.
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 30. juni 2008 #19 Skrevet 30. juni 2008 Har dere ikke lært at dyr har innstinkt så synes jeg det er rart. Alle hunder kan bite uannsett hvor mye "peiling" dere tror dere har på hunder. Hvis et dyr føler seg truet så forsvarer det seg. Og hvorfor skal de ikke få lov til det. Hvis du går rundt å lærer ungene dine at hunder ikke skal bite så får de heller ikke respekt for dyr. For ingen hunder kan enn stole på og alle kan bite hvis de føler seg i en situasjon der de ikke føler de har noe valg. Det er greit at hunder skal underkastes men føler de seg truet kan de faktisk angripe uannsett. Og faktisk har de mer peiling de som sier at hunder kan bite enn du som tror at de absolutt ikke skal gjøre det uannsett.
Sunshine med småtroll:) Skrevet 30. juni 2008 #20 Skrevet 30. juni 2008 Hvis bikkja mi hadde bitt et barn hadde jeg avlivet henne. Jeg mener at dette bør hundeeierne skjønne alvoret av! Tenk deg den gangen bikkja biter et annet barn da? Gjør den det en gang er det stor sjanse for at det skjer igjen. Og eierne bør virkelig skjønne såppas..venneparet ditt trenger jo ikke å anmelde forholdet, men jeg hadde nok vurdert det dersom eierne til bikkja ikke hadde gjort noe med saken selv..syns venninna di bør ta det opp med de jeg..Vil de ikke det så sier det seg selv hvor "gode" venner de er..og sånn blir man (såfall jeg) provosert av...
Lykkeliten og jeg Skrevet 30. juni 2008 #21 Skrevet 30. juni 2008 Jeg har en veldig stor hund - og en liten en. jeg lar aldri de to være alene sammen, fordi man skal aldri stole 100% på en hund. Det er et familiemedlem, ja, men det er også et dyr med urinstinkter. Det forsvarer seg om det føler seg truet. Akkurat som vi har urinstinktet vårt som gjør at vi beskytter barna våre til enhver pris og måte. Ja, de skal underkaste seg og de er nederst på rangstigen. Men de har lov til å forsvare seg. Har hørt diverse historier om hunder som har bitt et barn og blitt avlivet. ETTER at hunden er død har de funnet diverse ting som en legobit dyttet opp i endetarmen, en tegnestift i huet osv.. Tror ikke noen av oss hadde ligget stille eller underkastet oss om noen hadde kommet og dytta en lekebil opp i rumpa på oss....
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 30. juni 2008 #22 Skrevet 30. juni 2008 Sant det du sier Lykkeliten og meg. Og det er det jeg også mener.
Gjest Skrevet 30. juni 2008 #23 Skrevet 30. juni 2008 En hvilken som helst stabil hund vil bite hvis den etter gjentatte advarsler i form av knurring og snapping, kombinert med at den er trengt opp i et hjørne og ikke slipper unna. En hund må kunne forsvare seg, dessverre aksepterer ikke vi mennesker det og avliver hunder som er helt flotte familiehunder fordi de har forsvart seg i en situasjon hvor intet annet kunne forventes, En hund jeg kjenner til ble avlivet fordi den bet en gutt i hånden. Den bet først etter at gutten hadde påført den det 11. knivstikket. Den ble jaget videre inn i huset og knivstukket gang på gang. Etter å ha forsvart seg med ett bitt etter knivstikk nr 11 måtte den bøte med livet. Gutten fikk et punkteringssår.
Northernlights Skrevet 30. juni 2008 #24 Skrevet 30. juni 2008 Mammas (nå døde) hund, beit søsteren min sin datter, og min yngste datter. Hun avlivet ikke hunden etterpå. Jeg kjeftet på henne for at hunden beit, men hun sto på sitt om at hunden ble irritert fordi barna var for nærgående. Det eneste jeg kunne gjøre, var og beskytte barnet. Så jeg unngikk hunden. Dro vi på besøk, passet jeg på barna MYE bedre, og kom hun hos meg, fikk hunden være på et annet sted enn ungene. Hadde min hund bitt et barn, helt uten provokasjoner, så hadde den fått en sprøyte. Men ikke hvis noen stakk han fks i øyet...
~sjiraff~ Skrevet 30. juni 2008 #25 Skrevet 30. juni 2008 Jeg kommer aldri til å lære mine barn at hunder ikke skal bite. Hvis en hund føler seg truet skal den trekke seg unna. Instinkt eller ikke instinkt, den skal lære at den ikke skal bite. Jeg kan være enig i at en hund kan forsvare seg (altså bite) i en ekstremt truet situasjon. Ikke en situasjon hvor barn drar i halen eller tråkker på beinet. Og jeg sier ikke at de ikke kan bite, alle hunder kan bite. Men de skal ikke gjøre det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå