Gjest Tale30 Skrevet 30. juni 2008 #1 Skrevet 30. juni 2008 Hei Var på kontroll i dag (14. uke) Fikk vite at det var spor av proteiner i urinen og hadde et noe forhøyet blodtrykk (128/85) Legen mente at det kunne være forurensning i prøven fordi det bare var spor, og at blodtrykket kunne være forhøyet av at jeg ble stresset ved å være hos legen (pulsen var høyere enn vanlig). Jeg holdt på å komme for sent til timen, og gikk opp trappene til de 5 etasjene, så jeg var ganske klam når jeg satte meg i stolen. Jeg spurte legen om dette kunne være tegn på svangerskapsforgiftning, men legen sa at det ikke var i nærheten av å være noe sånt. Jeg er satt opp igjen 25. august til ny kontroll. Er det andre som har hatt litt forhøyet trykk eller spor av proteiner så tidlig?
Mrs. Bouquet Skrevet 30. juni 2008 #3 Skrevet 30. juni 2008 Hørtes ut som min forrige graviditet, alltid litt spor av proteiner og litt i overkant høyt blodtrykk fra midten av svangerskapet. Jeg vet jeg var forferdelig stresset og engstelig forrige gang, og er sikker poå at det påvirket blodtrykket, spesielt mens jeg var hos legen, det er heller ikke uvanlig at nyrene skiller ut protein når man er gravid uten at det er noe galt. Hadde ikke noe svangerskapforgiftning av den grunn, men prøvene viste begynnende svangerskapforgifning den samme dagen jeg planlagt skulle settes i gang pga. overtid.
Zupermam Skrevet 30. juni 2008 #4 Skrevet 30. juni 2008 jeg fikk beskjed av jordmora mi å gjøre slik når jeg skulle samle meg opp en urinprøve: 1: vask underlivet 2: tiss halvparten ut 3: samle så litt i et uringlass ( ikke lett å holde seg når springen står på og du akkurat har stått opp altså hehe ) dermed kan man unngå urenheter i prøven som kan gi proteinspor. Jeg gjorde dette til en vane, og hadde aldri urenheter etter det. Jeg har også alltid blodtrykket 3 ganger og så tar legen et gjennomsnitt, nettopp fordi man kan være litt stresset hos legen De har nok kontroll på deg:)
Gjest Tale30 Skrevet 30. juni 2008 #5 Skrevet 30. juni 2008 Takk for svar Jeg sliter skikkelig med disse urinprøvene. Uansett hvor mye jeg må på do så låser det seg helt når jeg skal tisse i glasset. Jeg forsøker å få det riktig, men får kritikk av lege for forurensing av prøvene.. Jeg tok også blodtrykket 3 ganger med et minutts mellomrom eller noe, men det endte da altså opp på 128/85. Jeg har tenkt på dette helt siden jeg kom hjem fra legen, og kjenner at jeg er litt nedstemt, fordi jeg nesten er sikker på at jeg kommer til å ende opp med en svangerskapsforgiftning. Dersom man får dette, er det dødelig? Eller kan man ha det uten at det går helt galt for mor eller barn? Jeg kan så lite om dette.. Hater legekontor og sykdomssnakk Er nok på tide å bli voksen på dette området så jeg får ta meg sammen. Men jeg syns det er litt rart at jeg ikke skal inn til ny kontroll før om 2 mnd når jeg hadde forhøyet blodtrykk i dag..
Lisa85:) Skrevet 30. juni 2008 #6 Skrevet 30. juni 2008 Heihei:) Jeg har fra uke 12 i svangerskapet hatt høyt blodtrykk(160/105 og 150/100) og puls på rundt 140 og spor av proteiner i urinen.var innlagt 1 og en halv uke på sykehus i uke 15.da sjekket de alt mulig fra hjertet til svangerskaps forgiftning(selvom det egentlig var for tidlig å ha dette) men de fant ingenting. Har en liten stund vært ganske god i formen og hatt ganske normalt blodtrykk, men i dag da jeg var hos legen.i uke 26 og da var blodtrykket høyt,pulsen høy og proteiner i urinen... men legen mener at det bare kan være belastning på hjertet under svangerskapet.. jeg blir jo holdt under oppsikt siden jeg har kommet såpass langt nå å det fort kan bli det. men uansett om det skulle bli det så ordner det seg. legene er flinke og du får god oppfølging hvis det skal gå sånn med deg.. For din del kan det jo også bare være belastning på hjertet. mange har det slik under svangerskapet sa legen min så dette var ganske vanlig..det er alt for tidlig med svangerskapsforgiftniing.men du bør ta det me ro slik det ikke utvikler seg til å bli det.så kan det være at blodtrykket ditt går ned igjen og forhåpentligvis så gjør det:) Hvis legen hadde hatt mistanke om at noe var galt så hadde han aldri latt deg vente så lenge på neste kontroll så du må bare slappe av å ta tiden til hjelp. Håper alt ordner seg for deg. Lykke til:)
TrustNoOne (but Me) Skrevet 1. juli 2008 #7 Skrevet 1. juli 2008 Svangerskapsforgiftning pleier å opptre tidligst fra uke 20, symptomene er blant annet høyt blodtrykk, proteiner i urinen, kvalme, hodepine, svimmelhet, smerter i øvre del av magen og vannansamling i kroppen. Man trenger ikke ha alle symptomene, men to eller flere tilsier at man bør følges opp jevnlig av lege, evt. legges inn for observasjon avhengig av alvorlighetsgraden. Det er mange skalaer når det kommer til svangerskapsforgiftning (pre-eklampsi), og som regel får man en del indikasjoner på at noe er på ferde før det blir farlig for mor eller barn. Tror du kan slappe av ennå, men det skader selvsagt ikke å være obs på ovennevnte symptomer. Lykke til fra ei som uheldigvis har fått svangerskapsforgiftning:)
shari_z Skrevet 1. juli 2008 #8 Skrevet 1. juli 2008 Synes du har fått mange fine svar, men vil bare legge til at normal blodtrykk regnes som 120/80, så ditt blodtrykk kan godt forklares med at du gikk opp trappene til 5. etg. Forurensning i urinprøver er vanskelige greier synes jeg, men hadde du bare spor av proteiner, så hadde jeg bare slappet av. Trenger mye mer enn spor til å være "viktig". Selv var jeg på føden pga sterke, vonde kynnere for noen uker siden og ga 2 urinprøver som begge visste 3+ leukocytter (hviteblodelegemer). Fordi urinveisinfeksjon kan utløse kynnere (og jeg har tidligere fått påvirkning på livmorhalsen av kynnere), ble jeg satt på antibioticakur. Nå viser det seg at det var forunrensning av prøven og ikke infeksjon i det hele tatt! Sånn er det noen ganger. Tror du kan ta det helt med ro og kose deg. :-)
Gjest Tale30 Skrevet 1. juli 2008 #9 Skrevet 1. juli 2008 Takk for alle svar Det er kjempefint å ha et eget "ekspertpanel" her inne Jeg skal forsøke å slappe av. Det gjør jo ikke blodtrykket noe bedre å stresse, men det er ikke så veldig enkelt. Og alle de andre symptomene man skal være på vakt for er jo slike ting som også er symptom på stress. Som hodepine for eksempel. Og kvalme har jeg jo hatt i hele svangerskapet. Så det blir en litt ond symptomsirkel Nå skal det sies at jeg ikke har noe godt forhold til legen min. Hun kjefter nesten på meg hvis jeg spør for mye. Rett før jeg skulle måle blodtrykket ringte mobilen min, og hun ble veldig sur. Jeg klarte ikke å slå av mobilen, og ble sittende hele målingen og være engstelig for at den skulle ringe igjen.. så at jeg var litt stressa under målingen det er veldig godt mulig Hehe. Nå høres jeg mer enn middels normal ut merker jeg Men ingenting er normalt for meg når det kommer til legekontor. Fint å høre om andres opplevelser her inne i alle fall, så ser man at det ikke er verdens undergang..
Gjest Tale30 Skrevet 1. juli 2008 #10 Skrevet 1. juli 2008 Jeg håper forresten å si at jeg håper det går bra med dere som selv har problemer med blodtrykket og proteiner. Hvor langt hadde du kommet di som hadde fått konstatert svangerskapsforgiftning? Håper at resten av svangerskapet deres går greit uten for mange plager! Angående det som ble sagt om normalt blodtrykk 120/80. Gjelder dette i svangerskapet også? De sier jo at blodtrykket skal synke i begynnelsen for så å stige igjen mot slutten.
Gjest Tale30 Skrevet 1. juli 2008 #11 Skrevet 1. juli 2008 Merkelig setning: Jeg glemte forresten å si.. skulle det stå
Mrs. Bouquet Skrevet 1. juli 2008 #12 Skrevet 1. juli 2008 Jeg fikk konstatert begynnende svangerskapsforgitning samme dag som jeg skulle få fødselen igangsatt, ble satt i gang pga. overtid. Så jeg var jo kommet forbi termin. Det kan være dødelig, men tror ingen dør av det her til lands fordi vi får hjelp. De som får konstatert svangerskapsforgiftning får tett oppfølging, og er det fare for mor eller barn blir fødselen satt igang evt. keiesersnitt
shari_z Skrevet 1. juli 2008 #13 Skrevet 1. juli 2008 Ja, det gjelder også i svangerskap. Og det regnes ikke som et problem før den når 140/90. Det er sant at blodtrykket kan være litt lavere i begynnelsen, men dette varierer mellom kvinner og gjelder ikke nødvendigvis alle. Når det er sagt, hvis du har i familien en tendens til forhøyet blodtrykk, så burde legen se det litt an. Likevel, ditt blodtrykk var helt fint, særlig med tankene på løping i trappa og stress hos legen med mobil ringing osv. Hvis du leser engelsk, så er denne en fin side med mye informasjon: http://www.babycenter.ca/pregnancy/complications/bloodpressure/ Lykke til videre! Jeg tror alt går bare bra. :-)
Gjest Tale30 Skrevet 1. juli 2008 #14 Skrevet 1. juli 2008 Igjen tusen takk for svar! Jeg skal sjekke ut den artikkelen. Jeg skal også forsøke å få time hos jordmor da jeg kanskje får et mer avslappet forhold til henne enn til legen min. Det hjelper vel ikke akkurat at man blir stresset bare man ser legen..
Gjest Tale30 Skrevet 1. juli 2008 #15 Skrevet 1. juli 2008 Er det forresten noen som vet om nyrene kan skille ut mer protein dersom man ikke drikker nok vann? Jeg drikker fryktelig lite vann på en dag, men det vil kanskje hjelpe litt dersom jeg gjør det? Jeg drikker andre ting, men sliter litt med det vannet altså, slik har jeg alltid vært..
aug-mamma ble novembermamma! Skrevet 1. juli 2008 #16 Skrevet 1. juli 2008 Hei! Er ganske sikker på at det ikke vil komme protein i urin pga at du drikker lite så det er nok ikke grunnen. Det er endel gravide som får spor av protein i urin når de er gravide uten at det trenger å bety noenting. 120/80 er det "perfekte trykk", det vil ikke si at en skal gå ut ifra at så lenge en har dette trykket er alt helt bra. For en som har sitt normale trykk på 110/60 eller 100/50, kan 120/80 være et høyt trykk og med andre symptomer på svangerskapsforgiftning i tillegg skal en da være obs. Jeg har vanligvis et trykk på 140/90 og det har jeg nå når jeg er gravid også, men dette er normalt trykk for meg så ingen som roper over seg på kontroller av den grunn. Jeg har også litt "kontortrykk" akkurat som deg, dvs litt bekymret for undersøkelser så pulsen og blodtrykket mitt fyker i været når jeg får mansjetten på armen:-) Er sykepleier så er mest vant til å utføre disse undersøkelsene på pasienter, blir utrygg og nervøs så fort det er meg selv det gjelder:-) Jeg hadde svangerskapsforgiftning i mitt forrige svangerskap. Blodtrykket begynte gradvis å stige etter uke 36, og jeg var på kontroller annenhver dag. Da hadde jeg undertrykk på langt over 100, 2+ på protein og 3+ på ødemer. Følte meg veldig trygg og ble godt oppfulgt hele veien. Var innlagt på slutten (uke 38) og når sv.skaps.forgiftningen utviklet seg til alvorlig ble jeg rolig og kontrollert satt i gang 10 dager før termin (fødte vaginalt). Babyen var helt perfekt, 3110 g og 51 cm. Det er riktig at sv.skaps forgiftning kan være farlig hvis det ikke blir oppdaget, men det skjer så og si ikke her i Norge, her har de mye kunnskap om det og vet hva de skal gjøre til enhver tid i forhold til dette. Tror du kan føle deg helt trygg, men vær obs på pannehodepine, veldig trykk under bysten på høyre side og ødemer som utvikler seg fort over kort tid. Dette går bra!! Bare spør hvis du lurer på noe:-) Obs..Dette ble langt:-)
Gjest Tale30 Skrevet 1. juli 2008 #17 Skrevet 1. juli 2008 Aug-mamma.. tusen takk for svar! Det at det ble langt er bare en bonus, for det var et svært informativt svar! Jeg er glad for å høre at alt gikk greit med deg i siste svangerskap! Jeg tviler ikke på at det er høy kompetanse i Norge på dette området. Det jeg egentlig engstet meg mest for var at blodtrykket var høyt så tidlig. Nå vet jeg ikke hvor langt hopp det er fra 80 til 85 i undertrykk da.. Når det gjelder tidligere blodtrykk har det aldri vært sagt at det er høyt, men det er sagt at målingene har vært uregelmessige (med tanke på at det måles tre ganger på rad) fordi jeg er engstelig under målingen. Legen sa at 128/85 ikke utgjorde noe særlig til sprang i blodtrykk, men at det var litt høyere enn tidligere. Hun mente at det var angst, og forklarte det med tidligere legebesøk, svette hender og høy puls. Skulle jo tro at jeg hadde blitt satt opp på en kontroll om ikke lenge om det var et stort avvik fra tidligere måling, men jeg syns legen alltid har det så travelt at jeg vet ikke helt hva jeg skal tro om nøyaktigheten. det er skikkelig samlebånd. Og siden jeg tidligere har vært tydelig engstelig og oppjaget på kontoret så er jeg redd at problemet bare avskrives med tanke på det. Jeg skal forsøke å slappe av, og takker masse for hjelp! Håper jeg kan gi noen svar senere en gang. Jeg tenker på å bestille en time med privat jordmor bare for å få noen svar. Jeg får aldri spurt legen min om noe rundt svangerskapet føler jeg, for tiden er ute når de vanlige prøvene er gjennomgått.
niania Skrevet 1. juli 2008 #18 Skrevet 1. juli 2008 kan jeg spørre om noe annet? ødemer, hvor får man det og hvordan merker man det?
Gjest Tale30 Skrevet 1. juli 2008 #19 Skrevet 1. juli 2008 Er ikke ødemer bare et navn på væskeansamlinger i kroppen? I føtter, fingre og ansikt for eksempel? Dette er jeg litt usikker på så andre må gjerne korrigere meg, men mener det er det jeg har lest..
aug-mamma ble novembermamma! Skrevet 1. juli 2008 #20 Skrevet 1. juli 2008 Hei igjen:-) Det er helt fascinerende å se hvordan nervøsitet påvirker blodtrykket. Det at du hadde sprunget opp mange trapper og i tillegg var nervøs var helt sikkert årsaken til at trykket var forhøyet. Grunnen til at legen slår seg så fort til ro med dette er fordi han kan høre at pulsen din er høy, høy puls i forbindelse med stress/nervøsitet fører også til at blodtrykket stiger litt der og da. Du har nok et helt fint blodtrykk når du hviler deg og er avslappet, akkurat som meg:-)Hvis du vanligvis ligger på 75 eller 80 i undertrykk er det veldig fort å fyke opp til 85 i en stresset situasjon! niania: Ødemer betyr vann i kroppen. Det er veldig lett å merke f.eks på ringer, skoene blir trangere, pløsete i ansiktet etc. Dette er helt vanlig i svangerskapet, men hvis du hovner fort opp i løpet av få dager kan det være et varsku (hvis ikke det er 40 grader ute da:-)
Gjest Tale30 Skrevet 1. juli 2008 #21 Skrevet 1. juli 2008 aug-mamma: Så bra at du er her inne. Du virker som en flink sykepleier som bryr seg. Håper å treffe noen som deg om jeg kommer på sykehus (eller når heter det vel.. har ikke helt forsonet meg med fødsel=sykehus enda ). Dessverre er de jeg har møtt i helsevesenet hittil ikke av den typen. Jeg forstår det jo på en måte, siden det nok er maaange sjebner å møte hver dag, samt stort arbeidspress.. men det er synd for oss som ikke er komfortabel med leger/sykehus i utgangspunktet. Som sagt.. du gir håp om at jeg skal møte noen som har tid der ute i helsejungelen
aug-mamma ble novembermamma! Skrevet 2. juli 2008 #22 Skrevet 2. juli 2008 Det var pent sagt, takk for det:-) Du treffer helt sikkert mange greie jordmødre når det blir din tur til å føde, men det er selvfølgelig noen som er litt sære også dessverre..men stort sett brenner de fleste for jobben sin. Da jeg fikk sønnen min hadde jeg en fantastisk jordmor og i fjor da jeg mistet var alle helt kjempesøte mot oss på klinikken. Tror jeg skrev i et annet innlegg at det var i mitt forrige svangerskap jeg fikk forgiftning, men det var i mitt første. Mitt forrige svangerskap gikk dessverre ikke så bra men det hadde ikke noe med svangerskapforgiftning og høyt blodtrykk å gjøre, mest sannsynlig en kromosomfeil.
Gjest Tale30 Skrevet 3. juli 2008 #23 Skrevet 3. juli 2008 Så trist at du mistet! Det må ha vært veldig vanskelig! Kan ikke tenke meg det engang. Jeg er utrolig lettet i dag faktisk! Jeg bestemte meg for å gå til privat jordmor. Det viste seg at hun jobber på Ullevaal også, så kanskje jeg er heldig å treffe henne der når jeg skal føde. For hun var helt super! Jeg fikk masse tid, og hun fikk meg til å slappe av, så blodtrykket mitt var på 126/80. Hun sa at det sikkert var lavere når jeg var hjemme. Hun sa at jeg ikke skulle bekymre meg for sv.forgiftning på dette tidspunktet i det hele tatt, og at jeg var i så fin form at hun trodde jeg ville klare svangerskapet veldig bra. Det var herlig å høre. Jeg kommer nå til å slutte å gå til legen min, og tar alle kontrollene hos jordmor. Det er privat så man må betale litt, men ikke så mye. Dessuten er de virkelig verd det når man kan få så mange kilo løftet av skuldrene bare ved å få litt ordentlig informasjon!
aug-mamma ble novembermamma! Skrevet 3. juli 2008 #24 Skrevet 3. juli 2008 Det var kjempefint at du har funnet deg en jm du er fortrolig med!! også det fine blodtrykket da!! Jeg svever på rosa, eller skal jeg si lyseblå, skyer!! For i dag har jeg vært på ordinær ul!! Alt bra og det blir en liten gutt:-) Hadde en fantastisk jm som viste og forklarte. Fikk mange fine bilder med hjem.. Puuuh,lettet. Bare gled deg til ul, det er så fantastisk:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå