Lysbryter Marcus 06&Mathias 08 Skrevet 30. juni 2008 #1 Skrevet 30. juni 2008 Han er en engel å legge om kvelden og sovner på 10-15 minutter og sover i mange mange timer. Oftest fra åtte til halv seks, seks eller noe sant. Men, og et stort men.... Vi får han ikke til å sovne på ettermiddagen. Vi ser han er trøtt, legger han ned og han skriker og vil ikke sove. Går som oftest 30 minutter med frem og tilbake med smukken og dilling før det funker. Ofte mer også... Tar vi han opp igjen og synger for han, lar han leke, ligger på matten på gulvet eller noe sant vil han ikke det heller. Skal bare sutre. Har tilogmed prøvd sengen (selv om jeg var klar på at den kun skal brukes til soving om natten) og det hjalp heller ikke. En normal dag ser sann ut: Våkner og står opp i 8 tiden, får mat i ni tiden. Leker og koser seg og er fornøyd en god stund. I ti tiden er han trøtt igjen og sovner oftest i vognen- ingen problem da. Max et par minutt med sutring, men tar han ikke opp- lar han ligge. Grøt i tolv tiden, sammen med en flaske mme. Ammer ellers om dagen, tenkte kansje å begynne med grøt om kvelden og snart men det er en annen sak. I ett tiden er han som oftest trøtt igjen- da kan han fint sove i 2-3 timer. Hvertfall viss vi går en tur, eller tar banen til byen for å kose oss (eller aller mest meg da) der. Våkner ofte i tre, halv fire tiden og vil leke igjen. I fire tiden er han sulten igjen og får mat, og litt fruktmos. Så blir klokken fem, halv seks og det setter igang..... Han gnir seg i øynene og er tydelig trøtt. Men ikke vognen hjelper, ikke sengen- ingenting. Mat fikk han jo for kort tid siden, og han har spist godt også. Har prøvd å legge han tidligere også uten at det hjalp. Men idag kom jeg på at han kansje ikke er trøtt, sell om det ser sann ut? Kan vi la han være våken fra halv fire fire til vi begynner å stelle i halv åtte tiden?? Vet jo nå at det bare kommer til å bli sutring fra han da... Skriver ikke ofte innlegg her inne, men finner ingen anna måte å få hjelp på. Helsesøster sa at vi bare måtte prøve mer og mer.... Ingen hjelp der altså. Ble veldig rotete, men trenger hjelp. Pliiiiis svar!!
TinaP Skrevet 30. juni 2008 #2 Skrevet 30. juni 2008 Vår gutt er 6 mndr og han sover 3 ganger om dagen, men ikke mer enn en halv time hver gang. Han blir trett i 5-6 tiden. Da starter vi med kveldsrutiner. Prøver å vente til 6, men av og til blir det før. Skifte klær, melk og grøt og seng. Så mellom 6 og halv 8 så er han i seng og sover. Har prøvd å legge han senere også, men uansett når vi legger han, så er han lys våken kl halv seks neste morgen. Tror kanskje gutten din er klar for sengen i 6 tiden. Ta kveldsstellet og legg han. Kanskje det hjelper.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 30. juni 2008 #3 Skrevet 30. juni 2008 Jonasen vår er litt sann og, ofte ender det med at vi ikke får han til å sove på ettermidaggen og tar tidlig kveld. Men da våkner han enda tidligere her da, så ikke bra det vel. Ammer, men får flaske om kvelden.
Puddingmama Skrevet 30. juni 2008 #4 Skrevet 30. juni 2008 Jeg veit ikke om jeg har noen gode råd, men vår sønn på 5 mnd sover mye mindre enn din. Han sover to eller tre ganger om dagen alt etter som og mellom 40 minutter og en time hver gang, dagen hans varer fra 6/6:30 til 1930. Han avslutter den siste luren før halv fire og er som oftest våken fra halv fire til halv åtte. Da har han gjerne en sutreperiode også, men her ordner det seg greit med at pappaen kommer hjem og han får litt forandring. Av og til får vi han til å ligge og slappe av litt, gjøre rolige ting, lese bok eller ligge i vogna og se på en lekedings. Da kan vi klare å unngå sutringa og han er passe trøtt til legging. Kanskje det kan hjelpe med en sånn rolig periode i stedet for å prøve å få han til å sove?
Gjest Skrevet 30. juni 2008 #5 Skrevet 30. juni 2008 Hei. Sønnen min er også fem mnd og sover mye mindre på dagtid enn hva din gjør. Han har 2-3 lurer om dagen. Ofte har han en på formiddagen på ca 45 min, deretter en ny lur på halvannen til to timer fra tolv og utover (sover han lenge på morgenen så dropper vi formiddagshvilen og fremskynder den lange hvilen) og så en på 30-45 min på ettermiddag. Snakket med helsesøster idag om det der med siste lur og legging og hun sa at han ikke burde sove noe etter 4 på ettermiddagen.
C&L snart m BaBy igjen Skrevet 30. juni 2008 #6 Skrevet 30. juni 2008 Emily er snart 4,5 og sover lite på ettermiddagen allerede.. Vil ofte ikke sove efter 16 og er da våken til leggetid 19..Hun protesterer når jeg vil legge henne og er i bedre humør våken. Lettere å legge på kvelden også. Virker som gutten din får nok søvn i løpet av dagen, klarer sikkert den siste spurten uten lur. Lykke til
bøllefrøene Skrevet 1. juli 2008 #7 Skrevet 1. juli 2008 jeg har hatt litt av det samme problemet. enten må jeg gå tur på ettermiddagen eller så må jeg legge før.. steller da kvart over seks.. og så mat og senga innen kvart på sju.. har funnet ut at det er bedre å legge tidlig.. blir helt baluba når gutta er overtrøtte. lykke til..
aragon Skrevet 1. juli 2008 #8 Skrevet 1. juli 2008 Tror det er temmelig vanlig at de blir litt mer urolige på kvelden. Vi prøver å finne på litt ting vi da, trille en tur, gå tur i babybjørnen el ta et litt tidligere kveldsbad og ligge naken å kose seg på matta etterpå. Det hjelper iallefall som regel her. Gutten vår er 6mnd og legger seg alt mellom 6 og 7, litt avhengig av når den siste dubben er.( sover som regel 4 x 30min på dagen)
Gjest Skrevet 1. juli 2008 #9 Skrevet 1. juli 2008 Gutten vår har ganske lik døgnrytme som din, og han pleier å være våken fra middagsmaten i fire fem tiden til jeg legger ham litt over syv. Pleier å la ham få sove lenge og godt mellom lunsj og middag. Noen ganger blir kl fem før han spiser middag, men det virker ikke som dette har innvirkning på kveldsmåltidet litt før syv. Han spiser det han skal fordet. Så mellom middag og kvelds er vi som oftest inne å "leker" på gulvet, også ser han barnetv sammen med eldstmann. Du kan ikke prøve å legge han litt tidligere da? Og gjerne ta badetiden enda tidligere? Han min blir helt vill når jeg bader han, så den tar jeg gjerne før barnetv, så han får roet seg ned igjen til kvelden:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå