Gå til innhold

Er ikke legebesøk til barn under 7 år gratis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på legevakta med gutten for noen uker siden. Han hadde øyekatarr. Nå har vi fått en regning på 147 kroner. 97 kr i forbruksmateriell og 50 kroner i girogebyr... Har vært til legen og legevakta med han flere ganger før, men har aldri fått regning før... Skal man få det?

97 kr i forbruksmateriell og alt hun brukte var 3 bomullsdotter for å tørke av øya hans....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal være gratis ja, med mindre dere var på privat legevaktsenter? De statlige har lov å ta betalt for materiell, men det skal vel dekke de reelle kostnadene, ikke mer..? Du kan jo høre med dem om det kan stemme, og om de sier så sende en klage til helsetilsynet f.eks.?

Skrevet

vi var på den interkommunale legevakta ja.

Skrevet

lege, legevakt osv. så lenge det ikke er privat, er gratis for alle barn under 12 år.

Skrevet

Tidl. var det for barn under 7 år, men nå er det faktisk økt til å gjelde barn under 12 år. Vet det gjelder for legen og egenandel, men skulle nesten tro at det ville gjelde for legevakt og.

Skrevet

I utgangspunktet gratis for barn, men enkelte ting er fastsatt av staten og skal betales for, uansett alder. Deriblandt forbruksmateriell... De 50 kronene har du fått i tillegg pga at de sender ut giro.

Kan sikkert virke rart, men er altså helt riktig. Og som sagt: fastsatt av staten...

Jeg jobber selv på legekontor.

Skrevet

Jeg betalte ingenting da jeg var på legevakte med sønnen min pga øyekatarr.

Ikke fått noe i posten heller,

Har fasktisk vært der før også med han pga det,og aldri betalt.

Skrevet

Faktisk så er det helt rett den giroen du har fått. Enda så lite forbruksmateriell det er så må alle betale for det. Det er egenandelen de små er fritatt for. Altså kun honoraret. Noen er greie å ikke tar betalt for forbruksmateriell når de bruker så lite da. noen få bomullsdotter.

Men etter takstheftet fra legeforeningen stemmer faktisk 97 kr i materiell og 50 kr for utsending av giroen.

hilsen en legesekretær

ps. men er enig i at det er smålig å ta betalt for materiell når man kommer for øyekatarr.

Skrevet

Høres helt hull i hodet ut, uansett om dette skulle stemme...

Jeg hadde ringt og hørt, enig med deg, det bør være de reelle kostnadene du skal dekke.. og i dette tilfellet var det 3 bomullsdotter.. Jeg hadde krevd en forklaring på hva du skulle betale for, må være flaut for de som skal fortelle deg at du skal betale 97 kroner for 3 bomullsdotter!! Dette kan de da ikke mene!!??

Du kan også legge til grunn at du ikke fikk beskjed om å betale da du var der, slik at faktureringsgebyret finner du uansett urimelig, du hadde jo ingen forutsetning for å vite du skulle betale da du tidligere aldri har betalt...

Stå på krava, det lønner seg som oftest!!

Skrevet

Takker for masse svar. Jeg har nå betalt regninga, selv om jeg synes det var smålig å ta 97 kr for de 3 bomullsdottene, og 50 kr i faktureringsgebyr. De kunne jo bare sagt at jeg måtte betale der og da, så hadde jeg jo gjort det og dermed spart de 50 kronene. Jaja...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...