Gå til innhold

Frustrert over NAV, lønningskontor og arbeidsgivere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal som sikkert de fleste, søke om foreldrepenger. Dette viser seg å ikke være så lett.. Nå har jeg ringt og møtt opp på forskjellige kontoret i 3 måneder, og ingenting skjer. Arbeidgiver må jo fylle ut skjema om inntekstopplysninger, men vet ikke hvordan de gjør det, og sender det vidre til lønningskontoret som sier at de ikke kan fylle ut et slikt skjema uten at de har en grunn for det. men er ikke at jeg skal ha barn,grunn nok?NAV kontoret har ikke peiling på noen ting føler jeg, og kommer jeg med spørsmål om skjema så sier de at jeg bare må lese rettledningen..som om ikke jeg har gjort det!ÅÅÅåå..jeg blir så frustrert over at ingenting skjer.. Hva skal jeg gjøre?noen som har en enkel løsning?hvem er det som skal ha disse skjemaene egentlig?hva må jeg gjøre for at alt skal gå i orden?Jeg gir opp snart!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leverte søknad om permisjon til min arb giver, og la ved en bekreftelse av termin som jordmor skrev(lege kan skrive også), så fikk jeg hjelp til utfylling av papirene på NAV (la også her ved terminbekreftelse) etter jeg hadde bestillt ett møte. Deretter kom det brev i posten, at arb.giver måtte sende inn lønnsopplysningene mine, dette brevet ga jeg bare til lønningskontoret. Så håper alt er iorden nå...

Skrevet

Hehe så lenge du er fast ansatt i et firma er det jo enkelt! Bare prøv å vær selvstendig næringsdrivende i tillegg du. -Da veit ikke engang de på NAV hvilke regler som gjelder. -Alle jeg har snakket med rister bare på hodet...

Ved neste kontroll, får du med deg en bekreftelse på termin dato, som du tar med til arbeidsgiver sammen med (helst ferdig utfylt skjema) som de kan signere...

Skrevet

jeg og sleit litt der i starten, heldigvis ble jeg møtt av en hyggelig dame på nav.

Men, jeg har fått beskjed at dersom du leverer din søknad om permisjon, samt bekreftelse på termin, er NAV pliktig til å mase på arb.giver til de har levert inntektsopplysningene dine. Og min arb. giver hadde heller ikke gjort det før, men en gang må jo være den første. De på hovedkontoret hadde iallfall gjort det mange ganger, brukes også i tilfeller ved sykemelding har jeg skjønt.. Så noen der må jo bare få det til.

Uansett, om det stemmer, så kan du jo fylle ut søkanden din og levere.. Så får Nav mase på arb.giver?

håper det ordner seg hvertfall..

Skrevet

Hvis du er fast ansatt i et firma/virksomhet. Så utfylder du sel dette skema(du finner det på NAV.no

NAV 14-05.05

Så pinter du også ut dette skema og gir det til arbeidsgiver

NAV 08-30.01

Det du skal værer opmerksom på er om du får lønn fra arbeidsgiver(og så får de refundert hos NAV) eller om du får direkte fra NAV. Hvis du får fra NAV får du ikke feriepenge for ret mange dage neste år. Husker ikke helt hvormange. Men for dig lønner det sig og få via arbeidsgiver.

Dette er ikke alle arbeidsgiverer der er villige til dette. Men hør med dem.

Hvis du skal ta "gradert-uttak". Skal du og arbeidsgiver lave en plan over hvornår du skal jobbe og hvornår du skal ha perm. Da utfylder I dette sammen:

NAV 14-16.05

Helt enig med at dette er vanskeligt at finne rundt i. Og når man sitter med skemat så ved man nesten ikke engang hvad det er de spør efter. Men utfyld det så godt du kan og så aftal et møte med NAV, Bare for at få dem til å se på at det stemmer.

Håber dette kan hjelpe dig lidt. Lykke til..........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...