Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt at vi ikke skal sette han opp i sittende stilling selv, men vente på at han selv finner ut av det.

Men hvordan er så utviklingen?

Når de setter seg opp i sittende stilling på gulvet selv, har de da balanse til å bli sittende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De setter seg ofte ikke opp før de er ca 8-9 mnd . Selvfølgelig er dette individuelt , noen før og noen etter ! De setter seg da på knærne i forbindelse med krabbing.

Skrevet

Hørte det jeg også, men hadde jeg ventet, hadde det blitt lenge... Sønnen min har hele tiden vært råsterk i ryggen, og har sittet rank i ryggen uten støtte fra rundt 5 mnd alder - både på gulvet og i stol/vogn. Men det var først rundt 10 mnd han fant ut hvordan han skulle sette seg opp selv. Du ser fort hvorvidt gutten din sitter støtt eller ikke :). Ser det tungt og klumsete ut bør han nok ikke sitte så lenge... For min del, så begynte han veldig raskt å regulere det selv, ved å dra seg framover i krabbestilling når han var ferdig med å sitte....

Skrevet

Mini her har nettopp begynt å sette seg opp på egenhånd og han er 6 mnd, tror det er ganske tidlig. Han har en finurlig metode da, hehe.. Reiser seg opp på beina som han skal opp og stå og så får han beina innunder baken og setter seg ned. Han har funnet ut av det helt på egenhånd og aldri blitt satt opp av oss. Begynte først å krype framover for en mnd siden ca, så reiste han seg opp på knærne og stod og gynga der,og nå altså helt opp på tærne og ned på baken derfra. Men er veldig individuelt når de begynner da..

Skrevet

Slik hr det vært for oss også !

Skrevet

Jenta mi er straks 8 mnd. og hun sitter ikke alene enda. Hun har nettopp begynt å stå på alle fire, så det kommer sikkert snart... Hun vil krabba også, og hun ser sterk nok ut til det, men hun har ikke helt skjønt hvordan hun kommer seg fremover... blir mye krabbing bakover gitt. :P Og helsesøster sa til meg at de som regel krabber, før de sitter selv... :P

Skrevet

Gutten vår er 9 mnd (5 uker prematur, 8mnd korrigert) klarer ikke å sette seg opp selv enda. Han gynger i krabbestilling å prøver ut forskjellige ting så er nok ikke såå lenge til.. Men samtidig er han ikke i nærheten av å klare det:-P

Han er kjempe sterk i ryggen så han sitter som en konge selv både i vogn og høystol. Vi setter han ikke opp på gulvet da.

Det kommer vell!! hehe

Skrevet

Takk for svar, gutten min er snart 8mnd og det er ikke antydnning til sitting, men vi har for all del ikke hastverk.

Skal også være forsiktig med sitting uten at han gjør det selv pga KISS.

Han får ikke lov til å sitte i høystol enda, sitter kort i vippestolen når han spiser.

Skrevet

Jeg har også hørt av en venninne at babyer skal ikke settes opp av oss voksne. Men i boka "Alt om barnet" av Penelope Leach skriver hun at de kan settes opp.

Jeg ser at min gutt er sterk nok i ryggen til å kunne sitte så jeg setter han opp. Det er bare balansen som ikke er helt på plass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...