LINDA*** Skrevet 30. juni 2008 #1 Skrevet 30. juni 2008 Har en på 14 mnd, og tiden sniiiiker seg innpå med sterke meninger. Vi prøver å unngå de verste "fellene", men hvordan kan man unngå å ikke løfte han opp når han vil sette seg i stolen. Hvordan kan man unngå å ta han opp når han ikke vil sitte i vogna lenger. Og hvordan kan man unngå å ta han opp fra badekaret igjen fordi han nekter å sette seg nedi. Altså. Føler han kan få oss rundt lillefingeren anytime now. Det er jo ikke i nærheten av hva kanskje 3-åringer bedriver foreldrene med, men det er en start. Kan man unngå trassen? Er det teknisk mulig å unngå dette? Gi meg en oppskrift på hva man ikke bør gjøre/bør gjøre!
Dailis Skrevet 30. juni 2008 #2 Skrevet 30. juni 2008 Jeg tror ikke det er mulig å forhindre trass, ikke skal man vel det heller. Trass er en del av normalutviklingen. Men det kan sikkert begrense det aller verste. Viktigste er vel å være konsekvent i det du/dere velger å gjøre. Men barn er så veldig forskjellige, det som virker på en kan være helt feil på en annen.
Gjest Skrevet 30. juni 2008 #3 Skrevet 30. juni 2008 Ikke helt....men man kan unngå at det utarter seg og tar av ved å finne rette teknikkene for å avlede dem. "Trass" er vel ofte utrykk for stort frustrasjon, gjerne på de minste når vi voksne ikke forstår dem, så det er viktig å prøve å finne ut hva barnet prøver å formiddle. Vi skal ikke gi etter, men kansje finne alternativ og løsninger. Jeg har ei frøken på 14 mnd som virkelig misliker å bli på og avkledd og stelt til tider hvis det ikke passer henne akkurat der og da. Da hjelper det at vi har en eske med endel spennende ting vi kan låne henne ( diverse hårspenner, gamle fjerkontroller,nøkelknipper, lekemobiler, lekbiler, brillehus og annet krims krams i). Når hun får studere og leke litt med det så får vi stelt og kledd av og på....når hun ha lekt ferdig så legger jeg det diskrè tilbake igjen...så hun kan plukke en ting neste gang.. Når vi skal løfte henne opp av badekaret så er vi nødt til å ha noe lurt å avlede henne med...hun elsker å bade. Vi har endel spenndene badeleker, det er populært.,.. Tålmodighet og litt is i blodet kreves....og at man er skikkelig slu selv..hehe..
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 30. juni 2008 #4 Skrevet 30. juni 2008 Det kan man sikkert om man kjører et superstrengt regime, evt kan ma ta en frizel og låse barna sine inne resten av livet... Selv synes jeg at "trass" er en normal del av utviklingen, og løsrivelsen på vei til å bli et selvstendig individ. Noe man må igjennom både voksen og barn.
Gjest Skrevet 30. juni 2008 #5 Skrevet 30. juni 2008 He he he he he he he he! Hi hi hi hi hi hi hi hi!! Ha ha ha ha ha ha ha ha! Ho ho ho ho ho ho ho!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Unnskyld meg..... Kremt.... Trass er faktisk et sunnhets og friskhetstegn... Og er en viktig del i et barns utvikling. Selv om det ofte ikke kjennes så sundt ut for foreldrene:) Man kommer et stykke med lokking og luring, når de blir litt eldre litt truing. Det er viktig å være konsekvent, og gjøre det på din måte, som du føler funker best på barnet ditt. Jeg var blandt dem som hevet øyenbrynene i butikken når det lå et barn på gulvet og hylte om is. Sånne unger skulle ikke jeg få. Hi hi! Nå har jeg opplevd å måtte la en handlevogn full av varer stå, tatt ungen under armen og reist hjem uten å ha fått kjøpt så mye som en brødsmule.... det har vært noen harde år... :)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå