Anonym bruker Skrevet 30. juni 2008 #1 Skrevet 30. juni 2008 Jenta vår er nå 14 mnd,men hun leker nesten ingenting selv. Har laget lekekrok like ved der vi sitter så hun skal være i nærheten, men hun sitter der kanskje 2 minutter. Ellers tar hun med seg lekene og kommer bort og gir dem til oss, å så skal hun opp på fanget. Ikke mye jeg får gjort her i huset om dagene... Tips til hvordan jeg skal få henne til å leke mer selv?
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2008 #2 Skrevet 30. juni 2008 Min (15mnd) er helt lik. Bryr seg veldig lite om leker - og vil helle gå ut en tur eller bare være med mamma. Er jo ganske vanlig at de i denne alderen ønsker seg venner. Vi ser frem til barnehagestart - tror småen vil stortrivs med at det skjer noe spennende rundt ham hele tiden.
ifie Skrevet 30. juni 2008 #3 Skrevet 30. juni 2008 Gutten vår kan leke en del for seg selv, men liker best om vi er sammen. Nå vet jeg ikke hva du vil "gjøre i huset", men det meste jeg gjør, gjør jeg sammen med snuppen på 13 mnd. Han sitter å ser på når jeg støvsuger/følger etter støvsugeren (prøver ofte å overdøve lyden...) Holder på rundt beina mine når jeg henger opp tøy (eller drar klærne ned fra stativet..) Sitter ved bordet på kjøkkenet mens jeg lager middag. O.l Det er jo ikke alltid han syns dette er greit, men som oftest
DoubleTrouble Skrevet 30. juni 2008 #4 Skrevet 30. juni 2008 Hei! Det er viktig å ikke ha for mange leker liggende framme. Det bare gjør barnet ukonsentrert. Ta frem litt og litt igangen. Gjerne bytte litt på. Da blir barnet interessert i lekene. Jeg har tvillinger på 1 år som er veldig flinke å leke selv. Men de har jo hverandre da. Sitter lenge med den samme leken, studerer og prøver ut ting. Når jeg setter meg ned på gulvet skal de bare opp i armene mine og glemmer den fine leken de hadde. Jeg holder meg litt i bakgrunnen, men er der hvis de vil ha meg med.
Maigutt07 + maijente10 Skrevet 30. juni 2008 #5 Skrevet 30. juni 2008 Nei, det er han ikke. Han skal helst opp i sofaen og base rundt, eller rive i stykker avisen eller bladet jeg leser. Og han følger etter oss over alt. Han kan studere leker og leke litt også, men helst stående ved bordet ved sofaen.
Mamma til to tette Skrevet 30. juni 2008 #6 Skrevet 30. juni 2008 Dette går i perioder, veldig ofte styrt av hva han holder på med av motorisk utvikling. I dag knekket han gå-koden og nå er det bare gå,gå. gå uten mål og mening he he. Han har styrt på med dette lenge og da har det i perioder virket som han ble oppgitt og "ga opp" og dermed lekte masse istedenfor. Han elsker også alt teknisk dippedutter som absolutt ikke er lekene hans. Og så har han en styreskuff på kjøkkenet som er ikke leker men trygge for ham. At han aldri blir lei av å løfte ut, løfte inn, åpne opp, lukke igjen er ganske fascinerende. I dag hadde vi en halvtime lesestund hvor han tok over bøkene og var skikkelig opptatt men som regel vil han ha involvering av meg
Gjest Skrevet 30. juni 2008 #7 Skrevet 30. juni 2008 Ja, han er veldig flink til å leke selv, leker flere timer om dagen med godt humør. Et tips kan være å ha fremme et par leker av gangen, og vise henne hvordan de skal brukes, til hun er i gang selv. Etterhvert som hun "lærer" leken, kan det være hun blir veldig engasjert. Slik er det ihvertfall her, nå sist fikk han se mens pappa'n skrudde sammen noe, og hadde han fått lov til å leke med skruer og skrujern hadde han virkelig blitt asosial! Hehe Men det går jo selvfølgelig litt opp og ned, men jeg vil tro det er noe som kommer mer med alderen. Min er jo eldre enn din, siden han er halvannet snart.
Gjest Nydelige Christina+spire! Skrevet 1. juli 2008 #8 Skrevet 1. juli 2008 Nei ikke noe særlig. Det eneste hun aktiviserer seg med er bøker heldigvis. Men jeg skulle ønske hun ble flinkere til å leke alene, det kan jo hende at det er fordi hun går i barnehage..at hun er vant med og ha mennesker rundt seg hele tiden.......
LINDA*** Skrevet 1. juli 2008 #9 Skrevet 1. juli 2008 Ja, faktisk:) Og han har m a n g e leker og ting rundt seg. Har satt bort noen og tar de frem igjen etter noen dager/uker igjen. Bytter på.
Lucky76 Skrevet 1. juli 2008 #10 Skrevet 1. juli 2008 Barna er så forkjellig på det ¨punktet. Eldstemann her har aldri vært og er fortsatt ikke flink til å leke selv. Mens minste mann er ganske flink til det Jeg pleier å finne leker til han i kassa og bare vise litt så leker han videre selv
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2008 #11 Skrevet 1. juli 2008 Min er veldig flink til å leke selv (litt over 1 år). Han kan holde på i timesvis. Han krevde MYE oppmerksomhet da han var mindre, men når han begynte å krabbe/gå så ville han være alene. Hva med å bære henne i perioder (i bæretøy) så hun får maks kontakt og så sette henne ned etter en stund når hun kanskje har fått nok?
Fødemaskinen Skrevet 1. juli 2008 #12 Skrevet 1. juli 2008 Ja, det er han egentlig(20 mnd). Hvis jeg skal gjøre noe i huset liker han å "hjelpe til". Vanner feks blomster ute, klesvask eller får en egen klut til å vaske med. Litt klin blir det, men det må en regne med. Han blir så stolt når jeg forteller at han er flink! Dermed blir også husarbeidet en lek for ham.
zandii Skrevet 1. juli 2008 #13 Skrevet 1. juli 2008 ja min er veldig flink og leke selv, han har little people biler som han eeelsker, de er ganske store, de kjører han over alt og parkerer inni bokhyller og under bord og diverse, han er veldig glad i biler og ting han kan skru og trykke på.... samtidig er han glad i å se på disney channel om morningen:) 14 mnd er han
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå