Anonym bruker Skrevet 30. juni 2008 #1 Skrevet 30. juni 2008 Hvordan er dette? Har nettopp fått vite at jeg har svangerskapsdiabetes, men legene har ikke snakket så mye om det.. moren til ei veninne mistet ungen ved fødsel pga den kom rundt termindato, og dette var for seint. Er en regel at man må føde minst 10 dager før orginal termin for di som har svangerskapsdiabetes sier hun. Dette fikk hun vite litt for sent. Noen som vet noe om dette?
Annie Bailey Skrevet 30. juni 2008 #2 Skrevet 30. juni 2008 Jeg har diabetes og når det kommer til forløsningen så er nok dette mye av det samme rutinene.. Man blir ikke satt igang hvis det ikke er noe annet galt før termin. Lungene på barn av diabetikere modnes saktere og de ønsker derfor å ha ungene der inne så lenge som mulig samtidig som det er jo økt risiko for at noe skal gå galt hvis barnet blir der for lenge derfor går man ikke over termin. Jeg hadde svangerskapforgiftning med min første og fødte 5 uker før termin og nr 2 ble født 3 dager før termin. Begge fødslene ble satt igang. Første hadde litt lavt blodsukker etter fødselen og måtte følges opp, men den andre var frisk fra første stund. noe som også nok er et resultat av at jeg gikk til termin. Når det gjelder moren til din venninne så tenker jeg at det nok er noen år siden hun fødte og det har skjedd MYE på den tiden. Nå får du UL hver 14 dag for å følge med på at morkaka fungerer og at ungen vokser normalt. og hver uke når det nærmer seg slutten. Er noe unormalt tar de ut ungen tidligere.
Gjest Skrevet 30. juni 2008 #3 Skrevet 30. juni 2008 Jeg hadde svangerskapsdiabetes. Gikk på insulin nesten hele svangerskapet og hadde derfor ukentlig kontroller med UL for å se hvordan morkaken fungerte, følge med veksten på barnet, fostervannsmengde og alt mulig annet rart. Jeg fikk beskjed om at det var svært sjelden at de med diabetes gikk over termin fordi det kan oppstå komplikasjoner + at barna gjerne blir store. Det var ingen regel om å føde før termin i 2005 hvertfall. Ellers kunne jeg ikke føde på en fødestue fordi jeg hadde et risikosvangerskap. Under fødselen var jeg tilkoblet forskjellige drypp, blant annet glukose og insulin. Barn født av mødre med diabetes blir som oftest lagt til observasjon på intensiven for å følge med blodsukkeret deres og andre ting. Min fødsel endte i hastesnitt, men det var andre komplikasjoner som gjorde det. Gutten var heller ikke stor til å være et diabetesbarn, 3200 gram og 50 cm. Jeg var ekstremt nøye med kostholdet hele svangerskapet.
Annie Bailey Skrevet 30. juni 2008 #4 Skrevet 30. juni 2008 Vil legge til det med observasjon av barna.. Dette varierer fra sykehus til sykehus. Jeg har født begge min barn på St.olavs i 2005 og 2007 og der sluttet de å observere barna på intensivavd for godt over 10 år siden. Der blir barna KUN overført om blodsukkeret synker. (for å måle blodsukkeret kan alle gjøre.) Men det stemmer at noen sykehus har fortsatt som rutine å overføre alle barn til observasjon. Men jeg vil anbefale å høre på det sykehuset du tilhører hva som er rutine der for å det å bli "fratatt" sitt nyfødte barn kan være tøft. Mitt første måtte jo på intensivavd (lå der i 11 dager) og selv om jeg var forberedt på at dette kunne skje var det ikke morro. Andremann var frisk og hadde stabilt blodsukker fra første stund så jeg reiste hjem fra sykehuset 3 dager etter fødsel. (da med ett ekstra liggedøgn pga at jeg har diabetes, så ingen får ligge lenge i Trondheim)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå