Limlamli Skrevet 30. juni 2008 #1 Skrevet 30. juni 2008 Jeg er 60% sykemeldt nå. Starter ferien om 14dager. Det jeg lurer på er om jeg skal høre med legen om å få 100% sykmelding til ferien, for det blir jo veldig begrensa "ferie" da. Klarer jo nesten ingen ting. Vært veldig snedig å heller kunne tatt den når den lille er ute å jeg klarer å nyte dagene igjen. Kan jeg be om noe slikt?
HH72 Skrevet 30. juni 2008 #2 Skrevet 30. juni 2008 Hvos du klarer å jobbe 40 %, klarer du vel å feriere 40 % også?
Limlamli Skrevet 30. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 30. juni 2008 Joda, klarer jo det. Er jo det jeg har forberedt meg på. Men på jobben sitter jeg på rompa på kontoret hele tiden.(Derfor jeg har klart å fortsette å jobbe litt så lenge) Litt kjedelig ferie å sitte på rompa hele tiden. Får jo ikke gjort noe. Må iallefall håpe på fint ver så jeg får sitte på rompa ute i sola om ikke annet å dattra får leika seg ute på plena.
mmagdalena Skrevet 30. juni 2008 #4 Skrevet 30. juni 2008 Ta det som ferie, det er mest realt i forhold til arbeidsgiver. Du kan jo ikke være sykemeldt mer enn du faktisk er syk uansett. det er jo på grensen til juks...Jeg tar ferie nå frem til permisjonsstart, kunne nok vært sykemeldt, men det er jo fri jeg trenger uansett, og da synes jeg det er mest realt å ta det som ferie...
Gjest Skrevet 30. juni 2008 #5 Skrevet 30. juni 2008 Enig. Jeg var sykemeldt 50%, men da jeg gikk ut i ferie opphørte sykemld. Det er vel sån det bør fungere ikke at man sykemelderer seg enda mer i ferien.
SiriViri Skrevet 30. juni 2008 #6 Skrevet 30. juni 2008 Hei! Dette er en vanskelig greie, men er det ikke spørs på om du burde ha blitt tatt ut i 100% sykemld uavhengig av om du har ferie eller ikke? (Arbeidsgiver får uansett tilbakebetalt din lønn opp til en viss sum). Jeg hadde et tilfelle med at jeg fikk bronkitt i ferien min ifjor - jeg hadde ferie som "normalt" i to uker, og tenkte eg. ikke over at sykdom i ferie hadde noe å si. Etter ferien så var jg jo fortsatt syk og måtte til legen for å få sykemelding. Min arbeidsgiver lurte da på om jeg hadde vært syk i ferien også, og fortalte meg at sykdom i ferie er ikke ferie og at jeg burde tilbakedatere sykemeldingen og få litt ordentlig ferie tilgode. Jeg tilbakedaterte ikke hele ferien (dekket de dagene jeg var helt gåen ca en uke), og fikk tilbake feriedagene mine jeg kunne bruke senere i året da jeg var frisk og rask. Det jeg vil frem til er: - hvis du er 100% syk og ikke klarer jobb + "ferie" blir egentlig bare å sove og ha det vondt, så bør du gå for 100% sykemelding (diskutere med jordmor/fastlege??) - hvis du ikke er sååå syk så er vel å ta ut ferie det som gangner både systemet og samvittigheten best Lykke til uansett!
Limlamli Skrevet 30. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 30. juni 2008 Takk for svar alle sammen. Skal til jordmor neste uke. Skal snakke litt med henne om det da. Hovedsaken er jo, som noen skriver, at jeg har fri
Hege27Ullern Skrevet 30. juni 2008 #8 Skrevet 30. juni 2008 Er også slik at er du sykemeldt mindre enn 100% når du tar ferie så gjelder det full ferie!! se ferieloven §9 Eks: Arbeidstaker er 50 % sykmeldt og skal avvikle ferie i 2 uker. Arbeidstaker skulle ha arbeidet to dager den første uken og tre dager den neste uken, dersom han ikke hadde ferie. Ved utløp av disse to ukene har arbeidstaker avviklet to uker ferie. Det er ikke mulig å kombinere ferieavvikling og sykmelding. På krav om sykepenger som skal sendes NAV, skal arbeidstaker krysse av for om han avvikler ferie i den perioden kravet gjelder for. Sykepenger utbetales ikke for ferieperioden. Ferien kompenseres ved utbetaling av feriepenger fra arbeidsgiver.
Sansara *fødeklar* Skrevet 30. juni 2008 #9 Skrevet 30. juni 2008 Vet du, jeg har vært sykemeldt 100% en tid pga. kraftig symptomgivende bekkenløsning. Skulle gått ut i 5 ukers ferie igår, men jeg sykemeldte meg også gjennom dette. Hvorfor i all verden skulle jeg ikke? Jeg klarer neste ingenting, ungene får begrenset med ferie pga. mitt handicap, vi kan ikke dra noe sted fordi jeg klarer ikke å gå og jeg har ikke tenkt å bruke mine sårt tiltrengte feriedager til noe så lite hyggelig som det her.... ) De pengene og den ferien sparer jeg til jeg klarer å ta den ut. Er man syk, skal man holde seg sykemeldt også gjennom ferien. Hvem skal en være snill mot? Arbeidsgiver? NAV?
supermom* og ny på vei Skrevet 30. juni 2008 #10 Skrevet 30. juni 2008 Stor forskjell på å være 100 % sykmeldt og 60% i forhold til ferie. Er du 100% så har du jo ikke ferie og da får du den igjen. Klarer man å jobbe 40 % så trenger jo ikke ferien å bli så ille (bare ta litt mer hensyn).
marsbarn06 Skrevet 30. juni 2008 #11 Skrevet 30. juni 2008 Dette oppdaget jeg også i dag, til min store forskrekkelse! Jeg synes det er et system som oppfordrer til snylting. Kjenner mange som har vært 100 prosent sykemeldt nesten siden de fant ut at de var gravide, og er i minst like bra form som meg. Jeg har vært på sykehus et par ganger med komplikasjoner, sover for tida svært lite og har kort oppsummert alle plagene som står i boka, men har likevel ikke ønsket å sykemelde meg helt. Doktoren har latt meg bestemme selv. Både jeg og min nærmeste leder gikk ut fra at man fikk tilbake den brøken ferie man var sykemeldt. Slik systemet er oppfordrer det til å sykemelde seg 100 prosent framfor å for eksempel dele 20 eller 40 prosent ut over uka, slik at en faktisk kan ha en funksjon på jobb. Det handler tross alt om flere uker ferie. Jeg synes ikke man skal straffes på denne måten for å ha forsøkt å stå i jobb lengst mulig. Jeg kommer til å ringe min lege i morgen og be om å gå opp til 100 prosent nå og kommer ikke til å ha dårlig samvittighet for det. Det er nå en gang slik med graviditet at man sjelden blir særlig piggere i 8. måned.
Herkules Skrevet 30. juni 2008 #12 Skrevet 30. juni 2008 Om man skulle tenke som deg marsbarn så kan du klare å få deg 8 ukers ferie Er det så riktig da? Du ville da om du var 50% sykemeldt være syk i 2,5 dager og ha 2,5 feriedager det betyr at du skulle klare å få 8 uker ferie. legen min spør meg om når jeg skal ha ferie og så sykemelder han ikke i den tiden så da har man ikke den muligheten. Hadde jeg ligget med influensa og skulle vært i utlandet og avlyst så hadde det vært noe annet. Mener også at om man er for syk itl å feriere så er det realt med sm.
marsbarn06 Skrevet 1. juli 2008 #13 Skrevet 1. juli 2008 Selvsagt ikke. Ferie går på antall dager, ikke uker. Hvordan man disponerer disse dagene må avtales individuelt med arbeidsgiver. Poenget er at systemet ikke oppmuntrer til å stå lengst mulig i jobb. IA-bedrift med alt det innebærer blir jo bare en vits når ikke systemet i bunn følger samme tankegang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå