Anonym bruker Skrevet 30. juni 2008 #1 Skrevet 30. juni 2008 min mann mener det er skadelig å la han se tv når han er bare 4 måneder. men han roer seg sann og jeg får gjort litt. hva er galt da? også mener han at om han først skal se det, skal vi ikke bare sette på disney channel, men en dvd eller noe med teletubbies og andre ting vi vet hva er. hva mener dere?!??!?
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2008 #2 Skrevet 30. juni 2008 En 4 mnd gammel baby skal da ikke se på TV! Gi han noen leker å la han kose seg med det, TV til så små barn er bare tull!
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2008 #4 Skrevet 30. juni 2008 Dette er vel en ting som går under "alt med måte". Det er mye inntrykk, barnet trenger ikke vite hva som skjer, men så lenge du følger med og forsøke lese barnets signaler...
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2008 #5 Skrevet 30. juni 2008 Det er ikke skadelig og ikke farlig. Så små ser bevegelse og farger, det er det som fenger. Det er det samme hva de ser på. Jeg regner med det ikke er hele dagen lang foran TV'n, heller;) Det er vel det samme om de ser på TV, som at de har uro over hodet å se på?? En må ikke bli hysterisk, og bare alt er med måte, så er det greit:)
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2008 #6 Skrevet 30. juni 2008 Han ser da langt fra på tv hele dagen, max 1 times til tilsammen fordelt på 2 ganger eller noe sann HI
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2008 #7 Skrevet 30. juni 2008 Her står tv'n på fra ettermiddag til kveld, og dermed ser jo babyn på det av og til når hun legker på gulvet i stua, gjort det nå i ett år, og tror ikke det skader henne, men jeg setter ikke barnet foran tv'n for at hun skal se på det, hun satt en gang i vippestolen foran tv'n i 4mnd alderen, virka som om det stressa henne mer enn at det var moro, men man må jo vurdere dette selv, er ikke ett svar på dette, alle barn er ulike i forhold til stimulering!
KaMa Skrevet 30. juni 2008 #8 Skrevet 30. juni 2008 Jeg er mest enig med mannen din. Men så kommer vi nok inn under kategorien ekstrem. Klarer ikke helt å se verdien i å passivisere barn.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2008 #9 Skrevet 30. juni 2008 Du KaMa, det er ikke bare fysisk aktivitet et barn trenger;) Det er faktisk ikke å passivisere et barn å la det se på TV. Ny forskning viser at det er bra;) Det sto jo på forsiden av VG her en dag;) hehe.. nå tror jeg ikke at VG er fasiten og sannheten, men jeg har hatt barn så lenge at jeg ser faktisk verdien av å roe ned foran TV også av og til. Mine er VELDIG aktive og "utebarn", ene med ADHD, så jeg ønsker faktisk at de av og til setter seg ned på rumpen;) En får ikke late barn av TV, det er andre ting som gjør det:)
KaMa Skrevet 30. juni 2008 #10 Skrevet 30. juni 2008 Jeg sa at folk her inne sannsynligvis ser på oss som ekstreme? Jeg er ikke fanatisk mot tv, men for en baby på 4 mnd så syns jeg det er ganske underlig å i det hele tatt vurdere det. Småen får se litt på ting som vi velger ut. De fleste barnekanalene syns jeg er fryktelig stressende og stort sett bare møkk. Men selvsagt finnes det mye som er pedagogisk anlagt og greit nok. Men det er jo for barn og ikke babyer? Her har i hvert fall ikke tv/dvd titting vært noe tema før i det siste, og han er godt over to år. Fremdeles er bøker å foretrekke. Syns det er halvkjipt gjort av foreldre å plassere unger forann tv'en, fordi de selv trenger fri.
Gjest Skrevet 30. juni 2008 #11 Skrevet 30. juni 2008 Babyen min er 10,5 mnd og har enda ikke sett nevneverdig på tv. Men her setter jeg ikke på tven før hun har lagt seg. Jeg ser ikke behovet, og jeg mener også det er å passifisere barn. Men det er nå meg.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2008 #12 Skrevet 30. juni 2008 Barn skal helst ikke se TV før etter at de er 3 år gamle.... , da det er skadelig.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2008 #13 Skrevet 30. juni 2008 Må si jeg blir helt sjokkert over hvor uopplyste folk er her inne... Barn skal faktisk helst ikke se noe som helst TV før de er 3 år gamle. Hallo i luken. Noen som følger med i det hele tatt??????
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2008 #14 Skrevet 30. juni 2008 HERREGUD!!!! Tv er da ikke skadlig, en baby skjønner jo ikke hva som er på tv`en. De følger med på farger og at de beveger seg. Jenta mi ligger ofte å ser på tv når hun leker på gulvet, hun er 6mnd. Har enda ikke hørt om noen som har tatt skade av å se litt på tv, uansett alder. Folk er så hysteriske!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2008 #15 Skrevet 30. juni 2008 Og du glimer da til med å være den desidert mest uopplyste.... Sørgelig....
Sjokoladekaka Skrevet 30. juni 2008 #16 Skrevet 30. juni 2008 Hva er skadelig med det, NN19:49? Kan du forklare det? Og hva gjør man da om en har en 3-4-åring som vl se barne-TV, men har en på 1 år i tillegg? Det er det dummeste jeg har hørt. Nå har jeg ganske store barn i tillegg, og ser ikke antydning til skade på dem;)
Storken1979 Skrevet 30. juni 2008 #17 Skrevet 30. juni 2008 Det stemmer visstnok dette med at noen forskere mener at barn ALDRI skal se på Tv før de er 3 år! Dette er fordi det sterke lyset som sendes ut av tv'en påvirker den umodne hjernens evne til å tolke døgnets tider, hvor lang dagen er osv. Dette skal igjen visstnok føre til hormonelle endringer i serotonin og melatoninnivået i hjernen og dermed passivisering, konsentrasjonsproblemer og til og med for tidlig pubertet!?! Jeg fikk med meg at det var en iallefall kvasiseriøs forskergruppe som hadde funnet disse resultatene, men jeg kan desverre ikke komme på kilden. Leste om det i en av de store avisene for ca 1 eller 2 år siden. Men jenta mi ser på kaninby 30 min hver morgen på DC, og barnetv på NRK. Kan ikke si jeg har store betenkeligheter med det, det er umulig å følge alle rådene og meninger til diverse forskergrupper verden over. Men å påstå nonchanlant at det er HELT UFARLIG, det legger jeg i kategorien uvitende (sorry)
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2008 #18 Skrevet 30. juni 2008 Jeg hater TV, og hater at den står på dagen lang.Hadde ikke gjort meg noe om den aldri var oppfunnet.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2008 #19 Skrevet 30. juni 2008 Da skulle det vel være bra dersom barnet så TV om morgenen? Slik at de våkner og starter veien mot en god natts søvn:) melatonin er "sovemedisinen" vi produserer på dagtid, slik at vi blir trette om kvelden. En med ADHD for eksempel har ofte litt lav egenproduksjon, og kan ha nytte av å få det tilført. Serotonin og dopamin er stoffer som fører til at signaler i hjernen går "lettere" mellom cellene. Slik at beskjeder går fortere og kommer der de skal. Her er det f eks der de mener Ritalin virker inn hos en med ADHD. Hva dette har med det du skrev, forstår jeg da ikke helt, men har problemer med å se det store sammenhengen med litt TV-titting. Tidlig pubertet henger vel heller sammen med den levestandarden vi har i dag, med nok/for mye og variert mat i forhold til før. Eller kanskje den forskergruppen mente at lite søvn(+Tv-titting) kan føre til økt vekt/fedme som igjen har med hormonpåvirkning(fra fett) til for tidlig pubertet å gjøre.
Miss Misantrop Skrevet 30. juni 2008 #21 Skrevet 30. juni 2008 Jeg har ikke TV og har heller ikke tenkt å anskaffe dette, så jeg må inrømme at baby og tv er noe som ikke har fallt meg inn å tenke på. Noen som har en link til eventuelle skadevirkninger? Grunnen til at jeg ikke har tv er at jeg mener tvn er en riktig så uspiselig tidstyv. Jeg blir så fort avhengig så da får jeg bare holde meg unna. Misunner de som har karakterstyrke til å ha tv å se en times tid om dagen.
mor_til_2_84 Skrevet 30. juni 2008 #22 Skrevet 30. juni 2008 Om det er skadelig eller ei, er jo en ting. Men hva er vitsen? Sønnen min fyller snart 2 år, og har til dags dato aldri sitti foran tven for å se på. Jeg skjønner ikke poenget med det, for han kommer uansett før eller siden til å mase om å få se på tv. Men hvis du føler behov for å ha tid til å gjøre ting, så ville jeg heller funnet fram noe spennende å lagt i lekegrinda. Ellers er det også et tips å ha akvarie. I et akvarie skjer det stadig nye ting, og det er spennede farger å følge med på. Men i motsetning til tv, så har akvarie en beroligende effekt. Av den grunn blir akvarier ofte brukt hos psykologer osv.
Miss Misantrop Skrevet 30. juni 2008 #23 Skrevet 30. juni 2008 Det var en kjempe god ide mor_til_1_snart2_84!
mor_til_2_84 Skrevet 30. juni 2008 #24 Skrevet 30. juni 2008 Selv ser jeg så og si ikke på tv. tven er i 2.etasje, og jeg er stort sett på kjøkkenet mitt i 1.etasje. Har radioen på i bakgrunnen, så jeg kan få med meg litt nyheter osv. På kjøkkenet har vi et akvarie på 400 liter. Guttungen på 2 år syns det er stas å se på, og hjelper til med å mate osv. Koslig å sitte ved frokostbordet å se på fiskene istedet for tv. På kvelden leser jeg litt i noen blader, eller aviser, og følger med på livet i akvariet. Veldig behagelig. Jeg har ikke link til noe om skadevirkninger. Men jeg mener å ha lest et sted at det ikke anbefales at barn ser på tv før de er 3 år, og da skal de også se på ting tilpasset sin alder. Det har sikkert sammenheng med at små barn har vanskelig for å skille det ekte fra det uekte. Ofte skjer det mye på en tv, og det kan bli slitsomt for en liten kropp å følge med på alt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå