*1+1=2 små* Skrevet 30. juni 2008 #1 Skrevet 30. juni 2008 Vet at brudgomen skal holde tale til bruden, men skal bruden gjøre det samme?! Vil tro at det blir mye av det samme, men er det noen som holder tale?!
Mininni Skrevet 30. juni 2008 #2 Skrevet 30. juni 2008 Brudens tale er ikke "obligatorisk" på samme måte som brudgommens, men i de fleste bryllup jeg har vært i (inkl mitt eget) holdt også bruden tale. Min erfaring er at det på ingen måte blir "mye av det samme", man har jo hvert sitt ståsted og ulike måter og uttrykke seg på.
Merete S. Skrevet 30. juni 2008 #3 Skrevet 30. juni 2008 Jeg har skrevet massevis av taler for både brud og brudgom, og jeg kan love deg at det vanligvis er helt forskjellige ting de legger vekt på i talen sin. Ofte velger bruden sang i stedet for tale, men nå for tiden pleier hun å gjøre "et eller annet", selv om det ikke er obigatorisk.
pandabjørn Skrevet 30. juni 2008 #4 Skrevet 30. juni 2008 jeg gifta meg på lørdag og vi hadde laget sang til hverandre, ingen av oss hadde klart å holde tale derfor ble det sang i steden
flust Skrevet 30. juni 2008 #5 Skrevet 30. juni 2008 Jeg begynte å skrive en sånn "Kjære .... Takk for at... bla bla. Det ble veldig feil for meg. Jeg ville ikke skrive en sånn tale som folk skal grine av og ikke minst meg selv. Derfor skrev jeg talen min som 11 vers på rim og la inn noen morsomme strofer. På den måten klarte jeg å lese den uten å gråte krokodilletårer. Bare et tips. Men ja, jeg syns du skal holde en tale eller ha et slags bidrag. Lykke til!
*1+1=2 små* Skrevet 30. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 30. juni 2008 ja jeg frykta det, jeg blir alltid så VELDIG nervøs....presentasjonsangst deluxe...og vil ikke at det skal ødelegge hele gleden ved bryllupet! Får tenke litt på det, er litt flink til å synge så en sang hadde jo vært noe:)
pandabjørn Skrevet 1. juli 2008 #7 Skrevet 1. juli 2008 Rufsetufsehesten - nygift Nå er det ikke alle som kan klare å holde en tale selv om du gjorde det til mannen din! men som du skrev over her så sier du at du synes hun skal holde en tale eller et annet slags bidrag....og da tenker jeg på sang må være bedre enn å holde tale og selv om du også er flink til å rime så er ikke det sagt at alle kan rime så du hadde nok et fint innlegg til mannen din skjønner ikke hvorfor du ikke kunne ha en tale som noen folk kunne grine av hva er så galt å felle tårer på en slik stor dag da?? tanta til mannen min begynte å grine etter første vers av sangen til meg fra mannen min.....ingen kan forutsi om man kommer til å grine eller ikke....noen er mere følsomme enn andre også!
flust Skrevet 1. juli 2008 #8 Skrevet 1. juli 2008 Hmm, hadde ikke trodd jeg måtte forsvare innlegget mitt, men men... Selvfølgelig er det ikke alle det passer for å holde en tale. Noen foretrekker en sang, og selv så foretrakk jeg et dikt. Som jeg skrev så var det bare et tips. Jeg fikk selv tipset her på DiB om å skrive det som et dikt, og da ble det mye enklere for meg. Grunnen til at jeg ikke ville at noen skulle begynne å grine var at da hadde jeg også begynt å grine. Og når jeg først begynner å grine så har jeg så problemer med å slutte, og til slutt begynner jeg å hikste. Syns det er litt pinlig Jeg avsluttet selvfølgelig med "Jeg elsker deg," og samboeren min fikk tårer i øynene likevel. Men jeg klarte å holde meg fra hikstingen. Jeg sa at jeg syns HI burde ha en tale eller et slags annet bidrag. Det syns jeg fortsatt, for jeg syns det er så utrolig koselig at begge sier noe til hverandre. Har ikke noe bedre grunn enn det. Men om det er tale, sang, dikt, dans, spretthopp eller noe helt annet spiller ingen rolle. Jeg synes bare det er koselig. Beklager hvis jeg uttrykte meg uklart.
Merete S. Skrevet 1. juli 2008 #9 Skrevet 1. juli 2008 Jeg tror du har helt rett Rufsetufsehesten, enhver må finne sin egen utrykksform, det gjelder ikke bare brud og brudgom, men også forlovere, foreldre osv. Mange føler at det er mye lettere å fremføre en tale på rim. Andre skriver talen som et eventyr/en fortelling, putter for eksempel arket i en eventyrbok, og leser hele talen derfra. Her finnes ingen fasit, og jeg håper HI har fått noen tips. Lykke til!
*1+1=2 små* Skrevet 1. juli 2008 Forfatter #10 Skrevet 1. juli 2008 tusen takk for mange gode svar! Jeg har bare så inmarri problemer med at jeg blir så nervøs, og jeg er redd for at det ødelegger hele dagen for meg(helt til jeg har holdt talen min) Blir ikke mindre nervøs av å synge, men det har jeg gjort ofte:P Problemet er bare at jeg ikke har sunget proff på mange år og stemmen er litt "rusten", men jeg har heller ikke lyst til å holde en vanlig tale. Rim er jeg IKKE god på, så det kan jeg bare glemme:P
2prinsesserogbim Skrevet 2. juli 2008 #11 Skrevet 2. juli 2008 Vi har sang til hverandre for ingen er gode talere... Jeg bare sipper og brudgommen er ikke flink med ord og forklare seg så da blir det sang fra oss begge
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå