Gå til innhold

Angående permisjon 44uker+ 10uker ulønnet perm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser mange skriver det at det lønner seg og ta 44uker med 100%lønn og heller ta 10uker med ulønnet permisjon etterpå.

Hos noen gjør det kanskje det rent økonomisk, men dere må alle tenke på en ting:

Dere mister trygderettighetene om dere tar ulønnet permisjon!!

Skulle dere feks bli syk mens dere har ulønnet permisjon så får dere ingen sykepenger. Opptjening av pensjonspenger og slikt faller også bort.

Er ikke noen ekspert på dette. Fikk bare høre det da jeg snakka med økonomi avdelinga på jobben om det. Syns dere bør tenke på dette før dere velger hva dere skal gjøre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jøss godt å vite ....hm litt å tenke på ...

klem

Skrevet

Nei men har man valgt ti uker uten lønn så regner jeg med at man har spart litt å leve for i denne perioden. Blir man syk og det varer lenger enn ti uker så er man jo tilbake i jobb igjen og da får man jo sykepenger.

Vi har valgt 100 % og så går jeg tilbake i 50 % jobb i to måneder og mannen min tar sine uker som 50% så da er en av oss hjemme med babyen hele året, men summen av det vi får utbetalt blir mye høyere for hele året totalt. (har jo en del ferie å ta igjen også)

Å miste ti uker pensjonsrettigheter er ikke så farlig, man skal jo jobbe minst 40 år tilsammen likevel. Dessuten så er ulønnet permisjon regnet som omsorgspermisjon og det kan man ha i inntil 3 år uten å miste pensjonsrettigheter så lenge det er for å ta vare på egne barn.

Skrevet

Unnskyld at jeg spør, men hvordan kan dette lønne seg?

Noen som kan vise meg en utregning på hvordan man kommer bedre ut av dette - sånn årslønnsmessig?

Skrevet

Si du har 30 tusen brutto i md, og hvis du har ti måneder med dette blir det 300 000, og så ti uker uten lønn. Sum 300 000. (feriepenger kommer i tillegg, litt avh hvor mye om det er arbgiver eller Nav som betaler) 80% av 300 000 i et år er 240 000 kroner. Du får feriepenger her også.

Så ja det lønner seg.

Skrevet

Tror ikke regnestykket er så fordelaktig som dette :-) Tjener man 30 tusen i mnd er det vanlig å regner med en årslønn på 360000 og 80% av det er 288 000 - altså er forskjellen kun ca 12000 før skatt :-)

Egentlig er det vel riktigere å telle med uker. Så hvis man tjener 7500 i uka (litt mer enn 30000 i mnd) * 44 = 330000, mens 7500 * 80 prosent * 54 uker = 324000. Da er forskjellen kun 6000 (alt før skatt). Så ja det lønner seg, men det er ikke så fryktelig mange tusen som det kunne se ut som i det forrige regnestykket.

Skrevet

For dem hvor begge foreldrene tjener mer enn maks utbetaling av trygd på 400000kr/år (brutto), lønner det seg iallefall å ta 100% pluss ulønnet permisjon. Hvis mor tjener 450000kr, blir det et stort inntektstap å gå ned til 80% av 400000kr. For dem med inntekt under 400000kr, blir, som du sier, ikke forskjellen så stor - og forskjellen minsker jo lavere inntekt.

Skrevet

jeg har gjort det. siden jeg får i aug, så tar jeg ulønnet frem til barnehagestart. Så jeg legger av litt penger til de 2 mnd jeg skal ha ulønnet perm. Skal egentlig begynne på igjenn i juni, men tatt perm til august.

Skrevet

det er vel også slik at pappans prosent avhenger av mammaens prosent, dvs at ved 80 % får pappa seks uker med 80% lønn, men velges 100%, får han seks uker med 100%?

Og når man er i ulønnet permisjon får man jo ikke lønn - og man taper vel ikke noe likevel om man ikke får sykepenger? Skjønner ikke helt jeg?

Skrevet

Hvis du går inn på www.nav.no og klikker deg inn på "foreldrepengeveilederen" kan du plotte inn og beregne hvor mye du vil få utbetalt. For mitt vedkommende var forskjellen kun 6092,- brutto for 44 uker 100 % versus 54 uker 80%. Det utgjorde relativt lite for meg så jeg kommer til å velge 80% i 54 uker.

Skrevet

Om begge foreldrene tjener over 6G og man får foreldrepengene begrendset til 6g så fordelen med 4 uker 6500 kr

Om mor har lav inntekt og far har maks så vil fordelen øke

Om mor har en meget lav inntekt og far har maks så øker dette til maks 7-8 tusen

Har man derimot avtale med arbeidsgiver om utbetaling av full lønn vil dette gapet blir større.

og/eller arbeidsgiver betaler ut fulle feriepenger så vil også forskjellen øke noe i forhold til de 6500 nevnt over.

Det er også tilfeller hvor det lønner seg å velge 80% og det er i de tilfeller fedrekvoten faller bort. Enten fordi han velger å ikke ta den,eller der far tar permisjonen og mor jobber fordi hun ikke har opptjent seg rett til perm. Eller far ikke har inntekt.

Pensjonspoeng beregnes vel av lønn så da taper man jo ikke noe på det på totalen i og med at den faktiske lønnen blir høyere.

Det med sykerettigheter er jo riktig

Jeg tar gjerne i mot flere argumenter med å velge 80% siden jeg sitter her og vurderer hva jeg skal gjøre.

Skrevet

For vår del var det også under 7000 i forskjell fra 54 uker til 44 uker. Så kommer jo renter i tillegg da, men det er så lite at vi velger 54 uker. Jeg vil helst være hjemme så lenge som mulig og synes det er enkelt og greit å få penger inn hver måned.

Vi har også en avtale om at det han tjener mer enn meg skal settes inn på en konto som vi har kalt "moro for mor og far". Det var han ide og jeg synes det var knall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...