Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har nett fått min nr 3....og eg sit og ammer døgnet rundt....kan sitte i 1-3 timer om gangen og allikevel er han ikkje mett etterpå...eg blir heilt utslitt av det...og har i tillegg 2 andre å ta meg av....trur dere eg må begynne med erstatning for å sjå om han blir meir mett av det????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

huff,ja du kunne jo prøvd med litt erstatning i tillegg og sitt om det ble bedre.du har kansje lite melk?

Skrevet

Hvor gammel er han og hvor lenge har det vært sånn?

Kan også være økedøgn, for noen varer det i mange dager.

Skrevet

Har hatt det sånn jeg også. Snuppa er nå 10 uker, har brukt erstatning i et par uker nå, og fått en langt mer fornøyd jente, som faktisk sover litt også, jippi!!! Men etter at jeg prøvde flaske vil hun ikke ta puppen i det hele tatt mer. Hun kan hvis hun vil, men vil altså ikke, he he... Så her var det nok litt lite, til tross for MYE amming, og amme-te...

Skrevet

Jeg skjønner at det kan bli litt vanskelig når du har flere barn du må ta deg av, men det er faktisk helt normalt at de minste babyene "henger i puppen" hele tiden i starten. Min jente brukte også uendelig lang tid på å spise i starten, kunne sitte og amme minst 1,5 time av gangen og på kveldene ville hun bare ligge ved brystet hele tiden. Det betyr ikke at man har for lite melk, det er babyens måte å få melkeproduksjonen til å holde seg oppe/øke.

Skrevet

han er 1 veke gammel...og slit mammen sin fullstendig ut....ingen av dei andre har vore slik i da heile teke.

Skrevet

Gutten min var også sånn når han var nyfødt. Han hadde stramt tungebånd som ble klippet opp når han var 3 uker gammel, og etter det gikk ammingen mye raskere.

Skrevet

Kjenner meg igjen! Første tia var det nesten amming døgnet rundt, og var mang en gang oppgitt. Jeg tenkte ofte på å gi litt tillegg, men ble aldri til det.

I dag er jeg glad for at jeg holdt ut den første tia, for det ble gradvis færre og kortere ammeøkter og mer og mer kos å amme!

Vil på ingen måte si at du ikke skal prøve med litt tillegg- dette må du kjenne på selv. Men vil bare si at det er helt normalt at det kan være slik den første tia. Og husk- det blir bedre!!:)

Skrevet

Hallais folkens.. "tillegg tillegg tillegg, lite melk, erstatning" osv osv osv.. Er det ingen som tenker tanken på at babyen kanskje trenger nærhet?? At den trygge varme følelse som den får når den ligger ved brystet virkelig er noe den trenger...??

Jada, jeg skjønner at det er vanskelig me to andre å ta seg av, men sånn er det da engang.. Er ikke de i barnehagen? Har du ingen partner? Tenk 40 år tilbake, det var tider det.. Bestemor var 19 år, å hadde tre barn.. Da to av dem sovnet for kvelden, begynte den tredje å holde helvete fordi hun hadde melkeeksem.. Da var det vanskeli da!

De aller aller fleste kvinner er skapt for å amme, og produksjonen vil stige.. Når du begynner med tillegg er det gjort..

Vet jeg høres umenneskelig ut, men det er ikke meningen.. Bare sier det jeg tenker. :)

Bit tennene sammen, lykke til :)

Skrevet

Til mamma&mia.

Ja kanskje alle er skapt til å amme og alle kan få nok produksjon....

MEN ca. 30 % har store problemer med ammingen (tall fra jordmor).

Så jeg synes det er ganske så ufølsomt det du skriver.

Tror du ikke neturen er stor nok når en sliter med å få til nok mat, om en ikke skal få høre at en ikke gjør en stor nok innsats?

For tro meg de aller fleste som gir tillegg, gir det fordi de må, ikke fordi de er late!!!

Og til HI : gjør det som er best for deg og barnet ditt du!

Er barnet sultent må det jo få mat, og en kan ikke slite seg ut helt med tilsammen tre barn!!

Skrevet

Jeg bet tennene masse sammen i begynnelsen, kanskje for mye.

Måtte pumpe etter hver amming for å få opp produksjonen.

Hadde blødende brystvorter, sopp, brystbetennelse, brystabcess som måtte behandles på sykhuset, gjentatte tette melkeganger 4-6 ganger pr. måned, gutt som i perioder hadde brystvegring. Fullammet til han var litt over 5mnd.

Sånn i ettertid synes jeg at jeg la alt for stort press på meg selv.

Skrevet

Jeg er faktisk enig med Mamma&Mia. Det er utrolig lettvint å ty til erstatning, men da kommer man faktisk inn i en ond sirkel. Babyen ønsker å øke produksjonen ved å suge masse de første ukene, men får ikke sjansen fordi den tas fra puppen altfor tidlig og gis flaske. I tillegg er amming den beste nærhet en liten baby kan få, så hvorfor nekte den dette? Mange som begynner med tillegg trapper kraftig ned på ammingen lenge før 6 mnd, uten å egentlig ønske dette. De tror mme er en lettvint løsning.

Når dette er sagt, hvis du har to andre å ta deg av, og føler at du ikke strekker til, er kanskje en bevisst bruk av tillegg en løsning for deg. Så lenge du er klar over at melkeproduksjonen vil avta fortere enn du tror.

Lykke til med ammingen!

Skrevet

Enig med mammaogmia.... Æ amma ofte hvert kvarter de 6 første uken,plutselig så sov han lenge å trengte ikke like ofte mat... Æ har å to andre unga,ei på 7 år å en på 21 mnd,minste e nu 5 mnd,va heftig i begynnelsen,tenkte ofte på å begynne med flaske,men glad i dag for at æ holdte ut =)

Skrevet

Signerer mammaogmia og de andre ;-)

Skrevet

Babyen din er bare en uke gammel, det sies at babyer har størs sugebehov de aller første to ukene, deretter blir det mindre og mindre amming. Så det er jo gjærne en trøst for deg!

Det er også stor sannsynlighet for at babyen din bare vil ha nærhet! Hva med å skaffe seg noe bæretøy? Når vi hadde lillemor i sjalet ble det mye mindre amming hos oss hvertfall, da ville hun bare ha pupp når hun virkelig var sulten. Skader jo ikke å se om bæring og nærhet hjelper før du tyr til mme hvertfall =).

Det er nok helt normalt at man iallefall de to første ukene nesten bare ammer og har kroppskontakt med babyen. Babyen kommer fra magen hvor h*n fikk kontuerlig kroppskontakt og næring, derfor er det ikke så rart at de aller aller fleste babyer også vil ha dette når de kommer ut.

Babyer bør få en forsiktig og mild overgang fra livet i magen til verden utenfor. Mye forskning har bevist at en mild og forsiktig overgang (hvor man prøver å gjøre livet utenfor litt likt som i magen) kan hindre at babyen utvikler kolikk.

Skrevet

Takk for mange svar:)

Jo ungane er i barnehagen dei...i 50%....men no har dei vore heime med omgangssjuke begge to....

I dag er vesle Emil 10 dager og sugebehovet er fortsatt like stort....Ga han flaske i går, og då drakk han 120 ml rett ned....og han får pupp ein 10-15 ganger om dagen og ein 3-4 ganger om natta....

Eg og veit at melkeproduksjonen går ned om ein ikkje ammer så ofte...men med min første så vart ho aldri mett heller..sov ikkje om natta,Så begynte me med tillegg når ho var ca 2 mnd...og sov rundt frå dag ein etter ho begynte med tillegg....då hadde me slite oss ut i 2 mnd ....og ho vart ikkje mett av melka mi...med nr 2 gjekk det veldig bra...hadde ikkje så masse melk,men det var næring i det...

Eg og veit at små babyer treng masse nærhet...og me kosar veldig masse med han...både eg,mann min og dei to søskena...Søskena er forresten 3 år og ein på 14 mnd...Eg kjem nok til å gi han ei flaske for dagen, og resten får han ligge med puppen og ete og kose...det er jo koseleg å amme....men veldig slitsomt når han aldri blir mett, og sug seg fast over alt med ein gang han har lege der i 1-2 timar....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...