Gå til innhold

onkelen til mannen min døde i forige uke.. p.g.a legetabbe!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

skulle til rønken. legen fylte lungene hannes med kontrastveske... og han døde.. er så dritt lei disse lagetabbene.. som vigerinna til min beste venn, hun og babyen døde i barsel (stod om det i avisen for ei stund sia) og bestefaren min dro på rutinekontroll av hjertet, fikk beskjed om at 2 av kamrene banket i utakt, og måtte sjokkes.. da han kom ut, fikk han beskejd om at de hadde sett feil, at de ikke hadde gjort det, men gjorde det nå... han ble redusert fra en vital mann til et skall av seg selv... såååå dritt lei disse legene nå!!!!! fan meg redd for å bli syk!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er vel alle enige om at legetabber ikke skal forekomme, men det vi må huske på er at legene bare er mennesker de også! Hva skjer om legene ikke orker å være leger mer fordi de er livredd for å gjøre feil? (Og ja, jeg har vært utsatt for legetabber, med fatale følger, i nærmeste familie jeg også.)

Vi som ønsker å bli gravide/er det bør prise oss lykkelige over at legevitenskapen er kommet så langt som den er. Jeg har ikke noe statistikk, men jeg regner med at spebarnsdødeligheten er gått betraktelig ned de siste 50 årene. Bare tenk på at man, i dag, kan redde barn som blir født allerede i 27. uke! (eller 25?)

Skrevet

er ikke alt legene kan noe for heller... men de for skylden uansett...

kontrastveske skal man jo ikke dø av da, så om han reagerte på det så er ikke det legens feil eller.....?

om noen dør under fødsel er det ikke alt som er mulig å forutse...

beklager om du blir irritert for disse komentarene, er mulig jeg ikke har fått med meg hele sammenhengen.... men tror du det hadde vært bedre uten leger da? da gjør ingen feil?

syns det er mer fortvilende med leger som ikke sjekker ting.. enn en feil man ikke kan forutse... selv om det er tøft for familien, så kan man faktisk ikke redde alle uansett... desverre

Skrevet

Min mor ble kjempe dårlig av kontrastvæske, hun fikk en alvorlig allergisk reaksjon. Hun hovnet skikkelig opp, ansiktet ble dobbelst så stort og hun var syk i flere dager. Men hun var jo på sykehuset og i de beste hender, så det gikk heldigvis bra.

Hun har også blitt reddet fra en veldig sjelden underlivskreft-type, så jeg priser meg lykkelig over over dyktige leger!

Legetabber er dessverre noe som hører med, men tenk på alt det gode de gjør. På alle livene de redder.

Skrevet

de stakk en tube ned i luftrøret istede for spiserøret, og fylte lungene hannes med væske... skulle jo tro de viste forskjell på et lufterør og et spiserør...

Skrevet

Alle mennesker gjør feil. Når DU gjør feil, går det som regel ikke utover andre enn deg selv, mannen din og barna dine, og feilene du gjør er som regel bagatellmessige og har ikke konsekvenser for liv og helse. Er du lege har du andre menneskers liv i dine hender. Gjør du en feil, kan pasienten dø. Det går utrolig mye mennesker inn og ut av sykehus hver eneste dag, og både leger, sykepleiere og andre helsearbeidere gjør en formidabel innsats for nordmenns ve og vel.

Hvis onkelen til mannen din døde av en legetabbe er det selvfølgelig tragisk, og i slike tilfeller gjennomgår sykehuset sine rutiner for å sikre at dette ikke skjer igjen. Blir man utsatt for en sykehustabbe har man også mulighet for å søke om pasientskadeerstatning.

Men syns du bør uttrykke deg på en litt mer respektfull måte ovenfor helsearbeidere, og være sjelelig glad for at de står klar for å ta i mot deg når du kommer til sykehuset....syk, døende eller i fødsel.

Skrevet

er du helsearbeider kanskje... så jeg kan ikke være lei meg, sint frustrert, og få låv til å synes det, når en så flott person har gått bort.. p.g.a en så dum feil??? og når det skjer så mange ganger rundt meg?? jeg gikk selv med astma i 1 år, før legene fant ut at det var derfor jeg ikke fikk puste..

virker som om ikke jeg skal få være skeptisk.. takk for all kritikken folkens... har inne er det ikke mulig å få litt sypati en gang, når noen i familien dør.. ja, stakkars helsearbeidere, og jeg burde være mere respektfull.. ærligtalt...

Skrevet

Nope...jeg er ikke helsearbeider. Og kunne aldri vært det. Når jeg har besøkt mine syke besteforeldre på sykehus på ulike tidspunkt, har jeg vært sjeleglad for å kunne løpe ut igjen. Får helt angst av all lidelsen, luktene osv.

Selvfølgelig har du rett til å være lei det, sint og frustrert. Det virker jo meningsløst når noen dør uventet, og på grunn av en feil et annet menneske har gjort. Som når en blir drept i trafikken. Men dette var jo et uhell. Og med uttalelsen din "såååå dritt lei disse legene nå!!!!! fan meg redd for å bli syk!!", så innbyr du ikke akkurat til symptai.

Skrevet

Folk kan dø av kontrastvæske jo. Det er legenes ansvar å vite om pasienten er allergisk mot et type stoff. Det ser man lett på en blodprøve som bare taes i fingertuppen. Det gjorde de på meg!

Jeg også kunne dødd etter fødselen fordi legene gjorde en stor tabbe. De tok meg ikke på alvor da jeg sa jeg var veldig dårlig. Jeg fikk alvorlig pustebesvær, trykk på lungene og mageknip. Viste seg DAGEN ETTER fødsel at det var en stor blodpropp på høyre lunge. Da ble legene sinte på MEG , og forsvarte seg med at JEG var en altfor sart person som var for dårlig til å si ifra.

Så jeg skjønner VELDIG godt din frustrasjon, samtidig som man skal være litt forsiktig over hva man sier. HelseNorge 2008 kan være dårlig ja, men i mange tilfeller så er de veldig flinke heldigvis. Men når de gjør en tabbe så kan de heller legge seg litt flate enn å begynne å forsvare seg, for det gjør ting bare vondt verre. Så jeg synes synd på deg jeg. Ikke noen lett stund dette.

Trøsteklem

Gjest stockholms tjej
Skrevet

syns virkeligen at du har all rett å være sint og frustrert...

Jeg syns ikke at noen har rett å si at de er no bare sånn de er at alle kan gjøre feil,

visst kan vi alle sammen gjøre feil,men en lege har hand om liv og sånne tåplige feil som med din samboers onkel ska ikke skje.

Skrevet

Selvfølgelig er det tragisk når sånt skjer, og det bør ikke skje! Men eneste måten å unngå legetabber på 100% er at legene slutter å utføre yrket sitt. Og det er det vel ingen som vil?

Men at man bruker en slik sak til å sette lys på saker er ting er helt kurant. Men ønsker man å få noe godt ut av vanskelig situasjon, så må man reflektere over hvordan man tar opp ting.

Men at trådstarter er sint og sjokkert er forståelig. Men jeg som er en utenforstående og har et annet perspektiv på ting må jo få lov å komme med mine generelle synspunkter på helsenorge og sykehustabber?

Gjest stockholms tjej
Skrevet

antar at du tog åt deg av mitt inlegg så må bare skrive at du selfølgeli får ha dine meninger om helsevesne men kanske ikke er den beste tidspunktet å ta de opp når hon har haft så vonde opplevelser.

sen at du skriver att endeste måten å bli av med lege tabber e at de slutter i yrket,

de er jo ingen som sier at vi vil at legene ska slutte og at de kommer jo alltid finnes tabber i de yrker som alla andra men hon har haft en vond opplevelse og jeg syns hon borde få skrive de uten at få masse komentarer som ikke hører til.

Skrevet

synes de kommentarene hun fikk var veldig nøkterne og velreflekterte, og hun fikk da ikke noe "stygg" kritikk i det hele tatt? Det er det som er så greit med et nettforum; man kan skrive hva man vil, og man kan svare hva man vil. Og uansett hva man skriver så må man forvente et svar man ikke liker.

Jeg må si at hvis trådstarter hadde droppet de to siste setningene i innlegget sitt, så hadde jeg ikke reagert i det hele tatt.

Og jeg svarte dessuten at jeg skjønner og forstår at hun er sint, frustert, sjokkert osv, men at man samtidig må huske på at alle mennesker kan gjøre feil, osv.

Jeg er sikker på at legen som satte røret feil og som gjorde at onkelen fikk kontrastveske i lungene, ikke har det spesielt godt med seg selv heller, og det er alltid to sider av en sak.

Gjest stockholms tjej
Skrevet

beklager men jeg må bare skrive at du er ikke spesielt sympatiskt...hon reagerte jo på ditt inlegg,då borde du skjønne at du ska la de være,og de to siste meningerne i hennes inlegg var vell ikke noe å reagere over,jeg skjønner godt at hon skrev de med de opplevelserne hon har haft.

dette handler om en person som har døtt då kan du bare spare deg dine meninger.

alle andre inlegg er de greit å skrive ner sine meninger men hon ber ikke om din mening her heller.

og de med at hon har fått nøkterne og velreflekterte komentarer er jo rett og slett frekk å skrive for hon fikk komentarer hon ikke bad om. syns bare de er veldigt teit av deg og skrive sånne ting når hon har de vondt. Men de er dessverre sånn her inne att visse personer ikke har sosiale antenner.

Skrevet

Når man skriver innlegg på et forum må man regne med å få kommentarer, både positive og negative. Hvis man ikke takler dette får man la være å skrive.

Gjest stockholms tjej
Skrevet

hallå nå får du ta og ge deg...

syns du er frekk.

selfølgeli får man regne med komentarer men man kan jo ha litt sympati då.

men jeg håper noen gang at du skriver noe her inne som du syns og som handler om at noen har død og at du får disse komentarerne så kan vi jo se hvor bra de skulle føles for deg.

visa litt respekt.

Skrevet

wow....hvis du syns jeg er frekk, må jeg si du er meget sensitiv. Jeg har vært plenty frekk i mitt liv, men dette er for guds skyld ikke en av gangene.

Jeg har ingen problemer med å empatisere med HI, og har som skrevet overfor full forståelse for at hun er lei seg osv. Men å vise empati og påpeke at det alltid er to sider av samme sak er ikke gjensidig utelukkende. Jeg for min del syns det kan være deilig og betryggende om jeg er sint, skuffet eller såret over noe som andre har gjort, at andre kan gi meg et nytt perspektiv på saken.

Noen, og kanskje du, syns kanskje det er bedre å vise en ensidig støtte. Sånn sett er vi forskjellige og det er helt greit. Den støtten som HI trenger tror jeg hun får av familie og venner.

Uten å kjenne meg har du kalt meg frekk og sier jeg ikke er en veldig sympatisk person. Er ikke spesielt nærtagende av meg, men irriterer meg over at folk i en diskusjon slenger ut personkarakteristika som en slags hersketeknikk, i stedet for å holde seg til saken.

Gjest stockholms tjej
Skrevet

syns du de er rart at jeg oppfatter deg som usympatisk og frekk?

syns jo at etter de du har skrivit så passer de godt in på deg.

jeg mener jo ikke at du inte kan ha din mening men man kan jo vara litt sensitiv når de er snakk om at en person nyss har død.

uansett så hadde jeg i vert fall oppskattet at få litt støtte viss jeg var i hennes situation men BIM er kanske ikke siden for det.

jeg hadde skjønt de viss hon spurte etter hva dere syntes men de gjorde hon ikke.

Skrevet

LilleElla, har sendt deg en pm, sjekk postkassen din!

Skrevet

Her på BiM er det rett og slett ikke slik at man alltid får svar på det man lurer på, og diskusjoner og innlegg tar ofte en annen vending enn det som var meningen til HI. Og du har nok ganske rett når du sier at BiM ikke er stedet for å få slik støtte. Ikke bare fordi mange har forskjellige meninger, men fordi man har bare skriftspråket å benytte seg av, og da blir det lett misforståelser. I tillegg mange sterke personligheter og man har i tillegg nick å hjemme seg bak.

Lets agree to disagree. Nå skal jeg på trening, og gir opp debatten!

Skrevet

Jeg har full sympati med HI!! Klart hun er forbannet, og det har hun lov til å være!!!

Jeg vet at med er menneskelig å feile, men hadde en lege fylt lungene til min mann, barn, onkel, tante, mor osv med kontrastveske skal jeg love det hadde blitt bråk!!!

Himmel og hav, det er vel ikke rart hun reagerer.

Jeg er glad vi har leger, og enda gladere for at noen vil ha en så utsatt jobb, men like fullt.....

Stor klem til HI fra meg

Gjest stockholms tjej
Skrevet

de er jo veldigt synd at de er så her på BIM.

ja jeg gidder ikke diskutere detter mer heller....

Skrevet

hoppet litt over debatten her jeg nå, men skjønner at du er lei deg når mennesker rundt deg dør og at man føler det fryktelig urettferdig når, det ikke var meningen at det skulle skje. Rart hvordan dette endte opp i en diskusjon

Det slo meg også at her inne har vi en tendens til å støtte alle som ikke har fåt ul på 5 min og som har rare gravidopplevelser med helsevesenet, mens her beskriver du at noen dør pga en grov feil og så blir det store støttetaler til helsevesenet?

Jeg har et yrke det er opplest og vedtatt at man kan hetse, det er slik at uansett så kan ,man finne noe galt ved oss.

Mens når noen i helsevesenet gjør en tabbe så skal vi sitte å hedre dem for alt det bra de gjør?

Du har lov å være frustrert og lei seg, sikkert ikke lett å skrive et saklig innlegg da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...