Vilde08 Skrevet 29. juni 2008 #1 Skrevet 29. juni 2008 Hei. Noen som vet hvor lenge man må vente med å benytte barnerommet etter at det er malt? Er det forskjell på om man benytter vannbasert eller oljebasert maling? Vi er i gang med masseoppusning, så var det plutseli en som sa til meg at nå begynte vi å få det litt travelt, for babyen kunne ikke flytte inn før 3 mnd etter at det var ferdigmalt?
mama73 m/tre søte små Skrevet 29. juni 2008 #2 Skrevet 29. juni 2008 Har hørt 3 mnd jeg også, men vet ikke om det er noen forskjell på vann- eller oljebasert maling... Oljebasert tar jo vanligvis mye lenger tid å "lufte" ut, men 3 mnd burde vel holde her også...
Mrs. Bouquet Skrevet 30. juni 2008 #3 Skrevet 30. juni 2008 Oljemaling gasser mest mens den er våt og er rimelig trygg når den er tørr. Motsatt for vannbasert.
.Gruffalo. Skrevet 30. juni 2008 #4 Skrevet 30. juni 2008 Det finnes nye "miljømalingstyper" som avgir svært lite avgasser. Det er hvor mye avgasser malingen avgir som er av betydning. Mange er hysteriske for å male som gravide, men legger en nyfødt baby inn på et rom som er malt for kort tid siden med maling som avgir gasser i uker og måneder. Vi har brukt en type "miljømaling" som er en blanding av akryl og vannbasert, dvs det er ingen av delene, men malingen har egenskaper midt i mellom disse typene. Den er fin å male med i soverom, stue etc, men kanskje ikke kjøkken, entre og steder man har behov for å vaske vegger/tak litt oftere...Malingen avgir svært lite avgasser og det er trygt etter noen dager/uker. Husker i farten ikke navn på disse, men spør i malingbutikk, de vet.
*lille blomst* Skrevet 30. juni 2008 #5 Skrevet 30. juni 2008 3 mnd hørtes litt i overkant ut... jeg har samme situasjon hos meg - maling og oppussing av flere rom... De jeg har snakket med, både faglærte og andre, sier som regel at et rom er ok å bruke etter ca 3 uker... Et tips jeg fikk var å la noen komme utenfra (en som ikke er innom hver dag) og få de til å lukte i rommet... de bør kunne kjenner godt om malinglukta fremdeles henger i. Jeg bruker kun vannbasert maling til oppussingen nå, dette fordi denne inneholder mye mindre avgasser generellt. Jeg har også lest og hørt at vannbasert avgir gasser over lengre tid enn oljebasert, men i faghandelen sier de at dette blir litt feil å sammenlikne fordi mengden avgasser/farlige gasser i denne malingen er minimal.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå