Gå til innhold

Til dere med morkaka foran (ang spark)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt siden jeg begynte å kjenne spark (rundt uke 20-21), har det vært sporadisk med aktivitet jeg har kjent fra den lille.

Er nå i uke 30 (fullgåtte 29), og har det fremdeles slik. På onsdag og torsdag var det skikkelig med aktivitet der inne så å si hele døgnet, mens det nå hele helgen har bare blitt roligere og roligere. Hører hjertelyden fint med doppler og også noen bevegelser (som jeg ikke kjenner).

Når skal man bli bekymret?

Jeg kjenner definitivt ikke 10 spark annenhver time som man bør i følge "tell trivselen", men kjenner jo noe liv hver dag. Særlig om morgenen og kvelden da jeg har lagt meg.

Mønsteret hans, om man kan kalle det det, har jo vært slik i flere uker nå; at han har et par dager hvor han er veldig aktiv og resten av uka veldig rolig.

Men når jeg har kommet såpass langt som jeg har nå, er det mer bekymringsverdig da?

Hvordan er det med dere andre med morkaka foran? Kjenner dere like mye liv hver dag?

Kan legge til at jeg var på 3D ultralyd for 1 1/2 uke siden og da så alt veldig fint ut mtp vekst i hvert fall:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan også nevne at jeg har prøvd triksene med sukker/saft og ligge helt stille, og trykke lett på maven, men svært ofte jeg ikke får respons da heller.. (kanskje han er immun mot sukker ettersom det har blitt litt isspising;) Han sparker definitivt ikke på "kommando"!

Skrevet

Hei,

Jeg har "slitt" med akkurat det samme som du beskriver her - og ettersom jeg er førstegangs, så har jeg vært å sjekket liv til hun lille flere ganger.Nå har jeg fått beskjed på rikshospitalet at jeg skal kjenne liv to ganger om dagen. Hvis jeg gjorde det var alt ok, og jeg skulle ikke bekymre meg, med mindre jeg følte at noe var galt - men som de har sagt til meg, de vil heller at jeg sjekker det en gang for mye en en gang for lite.

min sparker heller ikke på komando, og reagerte sjelden på sukker. men har merket nå mot slutten (er i uke 39 imorgen) at det er mer bevegelse der inni - sikkert fordi hun har så liten plass og da kjenner jeg alle bevegelser....

Men du kan jo ta en tlf til sykehuset, og fortelle om bekymringene dine, så får du kanksje en UL og få vite hvordan din ligger mht føtter og spark. Jeg fikk beskjed i uke 26 at hun lå med beina innover, og det gjorde også at jeg ikke kjente de dype sparkene....

Håper d får noe ut av mine opplevelser rundt det å ha morkaka foran.

Lykke til, og ring heller en gang for mye, enn å gå å være bekymret. Det er hvertfall det rikshospitalt har sagt til meg.

Klem

Skrevet

Min er nå en gang slik at han har et par dager som han er veldig mye roligere enn andre han.. det har jeg merket for lenge siden. Har også morkaka foran, og er i uke 32. Idag beveger han seg mye, mens han i forgårs og igår var veldig mye roligere. Men, jeg kjenner da etter spark og bevegelse i hele tatt.. Blir rolig når jeg får et dytt av han, merker det er greit de dagene han er roligere, da blir det heller en og to dytter, istedenfor mange minutter(om gangen altså) Og han er da også mer livlig om kvelden, spesielt disse rolige dagene..

Tar det ganske med ro jeg, men er veldig avhengig av å få bekrefta liv først da... først en dytt og så er mammaen rolig ;o)

Skrevet

Takk for svar begge to:-) Hjelper å høre at andre har det nogenlunde likedan. Jeg er også førstegangs og har derfor ingenting å sammenligne med (kanskje litt bra også?;)

Ringte føden i uke 26 for det samme og var på ultralyd da. Alt så fint ut. Følte virkelig nærmest at jeg ble ledd av. Er du bare i uke 26? Vet du at du har morkaka foran eller? Haha. Omtrent sånn. Spurte da om når jeg skulle bli bekymret, og fikk da til svar at jo hvis det var forandringer i mønsteret hans og jeg i tillegg hadde prøvd med søt saft osv og han fortsatt ikke sparket, så skulle jeg ta kontakt. Men det var jo akkurat det jeg gjorde! Må sies at jeg tror nok jeg var uheldig med jordmor den ettermiddagen. Pottesur dame. Uff, det er så grusomt å bli møtt på den måten. Det er ydmykende nok bare å komme på sykehuset. Fornuften min sa jo at alt var ok, men allikevel følte jeg at det var bedre å sjekke en gang for mye enn for lite. Da jeg kom til min faste jordmor 3 dager etter sa hun at det var veldig bra at jeg tok det på alvor og fikk ultralyd. Godt å få litt støtte der i hvert fall:)

Men nå var jeg jo på 3D ultralyd for 1 1/2 uke siden og alt var bra da, så tror nok jeg venter litt med å ringe føden igjen nå. Var så ydmykende sist... Vedvarer det over flere dager tar jeg heller kontakt da! Eller hvis jeg ikke kjenner noe liv i det hele tatt over en hel dag.

Slår meg til ro så lenge jeg kjenner litt liv hver dag og at alt så bra ut på ultralyd. Er veldig fint å få bekreftelse fra andre som har det på samme måte! Da vet jeg at ikke "alle" kjenner 10 spark annenhver time, og bekymrer meg ikke like mye...

Igjen, takk!

Skrevet

10 spark hver annen time!!?? Det har iallfall ikke jeg kjent.. Har også morkake foran, og begynte å kjenne liv i uke 21, men ikke noe "regelmessig" før mange uker etter det. Hun lå også med føttene inn mot ryggen en stund slik at en ikke kjenner det så godt. De siste ukene (er i uke 38 nå) har jeg kjent godt med liv og innbilt meg at hun er blitt mer aktiv, men antagelig er vel grunnen at hun er blitt større og sterkere, samt at føttene sparker mer på "utsiden" av morkakekanten på siden av magen hvis du skjønner.

Hvis jeg skulle kjent etter 10 spark hver annen time, hadde jeg vært inne til mange kontroller iallfall.. Jeg har fått beskjed om at jeg aldri skal gå til sengs for kvelden uten å kjenne liv i løpet av en dag - samt reagere dersom det er endringer (mindre liv) - men hos meg har hun hatt dager som er roligere enn andre, men har allikevel kjent liv i løpet av en dag.

Jeg har heller ikke alltid fått henne til å sparke på kommando ved hjelp av sukker e.l. Noen ganger hjelper det med et glass kaldt vann (evt varm drikke), mens andre ganger kan lyd/musikk/prating med henne hjelpe, men langt fra alltid..

Skrevet

Jeg har morkaka foran, men denne babyen har vært aktiv fra ganske tidlig. Kjente liv tidlig i svangerskapet, og det har siden da vært helt vanvittig med liv i magen. Masse spark, liv og leven :) Den har tatt i så hardt at jeg har hatt blåmerker på magen. Hehe.. Blir nok en fotballspiller denne her.. ;)

I det siste har det derimot vært stillere. En ukes tid kanskje. Kjenner daglig liv, men ikke på nært slik som det har vært. Regner med at det begynner å bli trangt for lillingen nå, og at den tar livet med ro før den evt bestemmer seg for å komme ut til oss :)

Skal på kontroll i dag for å se hvordan alt står til, de ville at jeg skulle komme inn siden aktivitetsmønsteret hadde endret seg. Eller, kanskje mest pga mine bekymringer.. ;) Jaja. Jeg får nå bekreftelse på at alt er ok forhåpentligvis :)

Er 6 dager over ul-termin nå...

Skrevet

Jeg har termin 07.09, min første. Morkaka foran. Synes jeg kjenner ganske mye liv, men dagene er absolutt ikke like! Jeg forstår det slik når det gjelder "tell trivselen" at man skal telle 10 spark på samme tid på døgnet, når man vet at babyen pleier å være aktiv.... Ikke 10 spark annenhver time??? Det kjenner ikke jeg heller.... Jeg har hatt dager som det har vært veeeldig mye fart der inne, nesten så jeg ikke skjønner at han kan sove i det hele tatt. Andre dager er det mye roligere, men jeg har hittil kjent godt med liv daglig. Spesielt når jeg har lagt meg om kvelden.....Må også si at jeg bekymrer meg for det meste hele tiden. Og når det er roligere i magen etter en dag med veldig mye fart, så går jeg og engster meg litt.... Men virker jo ikke som om verken du eller jeg trenger å bekymre oss, da :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...