Tarantellamora Skrevet 29. juni 2008 #1 Skrevet 29. juni 2008 Jeg har et barn i barnehage og jeg har reagert på at de får så mye sukker. Når vi henter får vi titt og stadig høre at de hadde kjeks, vafler, is, pølser, pannekaker, kake osv osv, den dagen.. Jeg finnes ikke hysterisk ang dette med sukker men jeg reagerer faktisk på at hun får noe i barnehagen minst annen hver dag.. Er dette vanlig??
Gjest -<<- Skrevet 29. juni 2008 #2 Skrevet 29. juni 2008 Hmnei, spesielt vanlig er det vel ikke. De fleste barnehager er vel begynt å bli ganske kostholdsbevisste, om enn ikke sukkerfrie nå for tida. Pølser æ'kke så veldig søte, forresten. =)
Mamma´n til A og F Skrevet 29. juni 2008 #3 Skrevet 29. juni 2008 Tja....I perioder kan det bi mye syns jeg. Enkelte som sender med kake og is som bursdagfering på dagen og har selskap også på kvelden. I perioder er det 2-3 bursdager i mnd. Litt pølser som variasjon til brødmaten er helt ok syns jeg.
Tarantellamora Skrevet 29. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 29. juni 2008 Nei, pølser er ikke søte men ikke særlig sunne heller.. Da vi var på foreldremøte sa de ansatte at det var anbefalt å ikke ta med kake og annet godteri til bursdagsfeiring, menm at de ikke ville pålegge noen dette.. De ble et enormt rabalder blandt foreldrene fordi de måtte jo få ta med kake når barnet har bursdag.. Og det var de ansatte til slutt enige i... En ting er bursdager en annen ting er nesten hver dag...
Mamma´n til A og F Skrevet 29. juni 2008 #5 Skrevet 29. juni 2008 Hadde mine barn fått det servert nesten hver dag, hadde jeg blitt mektig irritert. Ingen foreldre syns vel det er ok.....
Gjest Skrevet 29. juni 2008 #6 Skrevet 29. juni 2008 Tror at det kostholdet vi har i heimen uansett er mye mer viktig og utslagsgivende enn hva de får i barnehagen - i det lange løp. Ta det opp på foreldremøte, og kom med konkrete tips til hva man skal gjøre annerledes.
RundLurt? Skrevet 29. juni 2008 #7 Skrevet 29. juni 2008 ja ta det opp, det er ikke allment akseptert med dårlig mat i barnehagen lenger, og slettes ikke vanlig med slik mat heller, og maten i barnehagen er viktigere enn den hjemme, de aller fleste tilbringer like mye/mer tid i barnehagen enn hjemme, og da er det viktig at de får et riktig sammensatt kosthold når de er i barnehagen.
Gjest Skrevet 29. juni 2008 #8 Skrevet 29. juni 2008 Trist, men sant: et barn med 100% bhgplass er faktisk der mer enn hjemme, i våken tilstand. Derfor er vel bhg-kosten vel så viktig som den på hjemmefronten.
Gjest Skrevet 29. juni 2008 #9 Skrevet 29. juni 2008 Det kommer jo litt an på hvor mange måltider de spiser i barnehagen - det er litt ulikt fra sted til sted. Mine spiser frokost hjemme, får lunsj i bhg og spiser medbrakt matpakke på ettermiddagen. Middag og kvelds hjemme. Ergo bare ett måltid i barnehagens regi, trass 100 % plass.
Tarantellamora Skrevet 29. juni 2008 Forfatter #10 Skrevet 29. juni 2008 Har 100%plass. Har med egen frokost og spiser lunsj i barnehagen. Det tror jeg er rimelig ok selv om det innimellom er pølser og pizza.. Mellom måltid har de med selv i matboksen, og den fyller jeg med brødmat, yougurt, frukt og grønnsaker. Likevel ser det ut til at de koser seg veldig ofte. Barnet mitt hentes aldri senere enn halv tre. Likevel hører jeg altfor ofte at de har hatt vafler, pannekaker, kake, is kjeks osv osv.. i TILLEGG til alt det andre barnet mitt har med..
Gjest Skrevet 29. juni 2008 #11 Skrevet 29. juni 2008 Da ville jeg tatt det opp på foreldremøte og i foreldresamtale. Noen barnehager har fellesfeiring av bursdager hver måned, det reduserer noe på mengden av kaker og is.
TøffiTrynet☠ Skrevet 29. juni 2008 #12 Skrevet 29. juni 2008 Vår barnehage er sukkerfri, faktisk.. Bl.a så får de kun kanel til grøten, ikke sukker. De får ikke yoghurt, og ikke syltetøy, prim o.l. på brødet. Når det er bursdager/foreldrekaffe serveres det ikke kaker, men f.eks. frukt, hamburgere, ostesmørbrød eller grønnsakssuppe. Forsåvidt greit nok, når de får alle måltider i barnehagen. MEN... Jeg synes det er litt ekstremt da.. Kunne godt ha fått litt syltetøy av og til, f.eks. Alt med måte!
Simbasa Skrevet 29. juni 2008 #13 Skrevet 29. juni 2008 Ja til sukker på grøten og nei til kaker og vafler i barnehagen, sier jeg. Jeg er for sukkerfrie barnehager. Ser at det har positiv effekt på barna, men en trenger ikke bli så ekstrem at en nekter sukker på grøten da. Da ville jeg i så fall kuttet ut grøten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå