Anonym bruker Skrevet 29. juni 2008 #1 Skrevet 29. juni 2008 Hvorfor har folk virkelig problemer med å gjøre noe med dette?? Greit at det er enkelt å skylde på psykiske problemer, men å se foreldre i usa dynke ned barna sine med all hverden usunn mat fra morgen til kveld er faktisk barnemisshandling...!!!!!!!!! Gir man barna sine røyk og alkohol i lav alder som foreldre blir man stemplet som udugelige foreldre....MEN å fore på barna sine usunn mat og slikkerier hele dagen *snakker* man ikke om....!!! Selv om dette er det som ofte fører med til at man dør tidliggere og ofte ender opp med mange andre sykdommer...!! Er foreldre virkelig klar over hva det medfører å gjøre dette med barna sine?? Når det faktisk er et så utrolig økende problem her i landet også...!! Jeg rikker meg ikke, etter å ha opplevd usa på nært hold blir jeg så ufattelig kvalm av at folk ikke skal snakke om dette, men røyk,alkohol og dop er helt greit å demonstrere mot.... Jeg setter ned beinet og mener at foreldre som ikke klarer å gi barna sine et greit forhold til mat og som lar barna sine fortsette å gå opp i vekt, BURDE bli tatt fra barna sine på lik linje som *junkforeldre*!!
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2008 #2 Skrevet 29. juni 2008 Innlegget ditt provoserer meg ikke, for selvfølgelig er jeg enig i at det ikke er greit å gjøre barna sine overvektige. I samme åndedrag vil jeg si at det ikke bare er tykke foreldre som får tykke barn, men at tykke foreldre i hovedsak alltid blir syndebukker i slike innlegg. Jeg er tykk selv, og har, i mange år, forsøkt å få hjelp hos legen min. En ting har jeg lært; helse-norge er ikke interessert i å hjelpe meg å bekjempe overvekta. Det kan gå så langt at jeg til sist slankeopereres, noe jeg regner med ikke er en billig affære for nav-trygd, til tross for at jeg har forsøkt få hjelp for problemet i en årrekke. Alkoholikere og junkier har en fordel på tykke mennesker - leger anerkjenner avhengighetsforholdet som et problem, og de kan tilbys hjelp deretter. Vi som er tykke blir altfor ofte avskrevet med "det er bare å spise mindre og mosjonere mer". JA til opplysning. JA til forebygging. JA til å hjelpe mennesker som sliter. Regner med du forsøker å lage en real krangletråd, så jeg tror faktisk ikke med å få et ordentlig svar fra deg. Fryktlig synd, for dette er en alvorlig problemstilling som ikke burde avspises med "fettiser er dårlige foreldre".
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2008 #3 Skrevet 29. juni 2008 *hum* "så jeg regner faktisk ikke med å få et ordentlig svar fra deg" heter det.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2008 #4 Skrevet 29. juni 2008 Ikke ment som et provoserende tråd, men relativ fakta innlegg.. Jeg er enig at det kan være lite hjelp å få, men man er jo også sin egen herre og tar alltid sine egne valg...............At man da har havnet så ille i det at man ikke kan få et normalt liv uten om hjelp utenfra så er jeg enig at dette også burde vært mer opplyst når det kommer til fedme. Er uenig med deg når det gjelder junkier.......det er hjelp å få til en viss grad deretter stopper det, dårlig oppfølging og etterhjelp der også selvom de har tilbudet....Det hjelper lite med tilbud når de blir hevet ut etter en liten tid og tilbake til junkgata..... Så hovedsaklig er jeg der at alle mennesker er sin egen herre og tar sine egne valg og deretter må ta konsekventene av det. Det er garantert noe alle må ha gjort og mange lærer av det og relative mange lærer ikke, problemet med fedme er at man lever med veldig usunne matinntak og fører dette over til barna, man lærer ikke der før barna ender opp med sykdom og foreldrene dør tidlig pga dette. Når man tar et innblikk i skoler i usa burde det være skremmende nok til å riste tak i Norge slik at man faktisk kan ha muligheten å styre unna, for sannheten er at vi tar fort etter.......Trist men sant.... Det er heller ikke en *feite er dårlig foreldre* tråd...det er fakta!! Poenget er da å skille ut de som lever og ånder for mat som overhode ikke burde spises i hele tatt og godis som forrett..............Foreldre som forer unger med sukker,fett og annen usunn mat dagen lang burde stilles på lik linje som dopforeldre.............DE ødelegger barnas helse og muligheten til et sunt liv!!!
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2008 #6 Skrevet 29. juni 2008 jeg synes du kan feie for din egen dør.. enten det gjelder foreldre som gir barna masse mat, for lite mat, røyker, drikker, u name it!
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2008 #7 Skrevet 29. juni 2008 Feie for egen dør....? Du står ikke å ser på noen ligger skadd i veikanten eller? Å se foreldre hensiktsmessig skader helsen til ungene er ikke noe man burde stå å se på , men gjøre noe med!!! At foreldre ønsker å skade helsen sin selv er greit, men ofte er de flinke å skrike mest om hjelp i senere tid også etter hjelp til dette, så nåe de ikke får den hjelpen av staten til fedmeproblemene så er det vel ikke så forbanna lurt å påføre barna de samme problemene?!!
OsloMor Skrevet 29. juni 2008 #8 Skrevet 29. juni 2008 Men røyking er vel fortsatt den største sist jeg sjekket.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2008 #9 Skrevet 29. juni 2008 At man dør direkte av at man setter feit mat i halsen....ehhh nei. Men setter du sammen alle de sykdommene det følger med å leve usunt hver dag så er fedme en av de største..
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2008 #10 Skrevet 29. juni 2008 Og jeg tror opplysning og et bedre hjelpeapparat er veien å gå. Det er å jobbe forebyggende. Istedenfor å bruke store ressurser på å gå inn i usunne hjem for å hente ut barn, kan tid og penger heller brukes på å lære folk sunt kosthold. Barn som utsettes for den type kosthold du skisserer, må selvfølgelig hjelpes. Det er uakseptabelt at barn fores opp som prior-kyllinger! Som foreldre har man et ansvar for barnas helse, og dersom man ikke selv er klar over hvilken alvorlig feil man begår, trengs det at andre påpeker det, og at barnevernet kobles inn. Ekstrem overvekt hos barn bør undersøkes og behandles, spørsmålet blir da om det ikke er best å behandle familien som en enhet, for i utgangspunktet er det foreldrene som er problemet. Til slutt; Alle er sin egen herre, og alle tar sine egne valg, dermed må de ta konsekvensene? Praktiske eksempler blir da at røykere ikke vil få dekket behandling dersom de får KOLS, lungekreft, eller andre sykdommer som kan relateres til røyken. Fallskjermhoppere vil måtte klatre ned selv når de havner på en fjellhylle etter et mislykket hopp. Tykke mennesker og junkier vil ikke få noen hjelp, da det tross alt er deres egne svake natur som har gjort dem slik. - DET er å legge opp til et samfunn basert på private helseforsikringer. Tror du at vi vil få et mindre klasseskille av det, eller at vi får mindre junkier, tykke mennesker, alkoholikere eller røykere av det?
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2008 #11 Skrevet 29. juni 2008 Skal moderere meg litt: "trengs det at andre påpeker det, og at HJELPEAPPARAT kobles inn" ...barnevernet er oppbrukt på dinbaby
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2008 #12 Skrevet 29. juni 2008 Skal man demonstrere i gatene da til politikerene kobles inn, be helsesøster følge opp overvektige barn, eller hva mener du er å forebygge da, når foreldre kan relativt gjøre hva de vil med barna sine fram til det er for sent. Foreldre burde blitt pålagt et strengt kostholdplan over tid på lik linje som junkier må ta pisseprøver mens de har barna!! Jeg driter i hva som er oppbrukt på dib og ellers, jeg skriver hva jeg har erfart og hva som burde gjøres, for reklameplakater langs gjerde om at fedme er fortsatt økende ser ikke ut til å hjelpe iallefall!! HI
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2008 #13 Skrevet 29. juni 2008 Slik jeg leser deg nå, forutsetter du at det kun er barn av tykke mennesker som blir tykke. Man trenger ikke være tykk for å være usunn. Du kan like gjerne dø av et usunt kosthold når du er syltynn som når du er tykk.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2008 #14 Skrevet 29. juni 2008 Jøss, så saklig er du ja. Du trenger ikke demonstrere noe i gatene, for helsesøster har allerede oppfølgning på alle barn. Helsepersonell må rett og slett bare bli flinkere til å ta tak i problemet på at tidlig stadie. Overvekt er fortsatt tabu. Noen foreldre burde faktisk bli fratatt barna for å være snevsynte, er for j*vlig at foreldre kan overføre allslags holdninger til barna sine, og at ingen griper inn før det er for sent. Videre burde disse foreldrene, kan høres ut som om du stiller i denne kategorien, følges opp av psykolog, på lik linje med dømte konemishandlere mens de har barna!!
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2008 #15 Skrevet 29. juni 2008 Og en sist ting før jeg tar kveld: Hvorfor er det så urimelig at noen ønsker hjelp til å bli kvitt overvekt? - norsk helsevesen hjelper folk med angst, diabetes, gråstær, kreft, skjeling, prostata, fettforkler, psykiske problemer som følge av flatt bryst, barnløshet, KOLS, migrene, og ufattelig mye mer. Hvorfor virker det da på deg helt urimelig at overvektige, eller mennesker med usunt kosthold, skal tilbys hjelp for å få bukt med problemet?
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2008 #16 Skrevet 29. juni 2008 Tror Pietisme kan ta livet av like mange som god mat. Vi har lange tradisjoner for pietisme i Norge. Dessverre.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2008 #17 Skrevet 29. juni 2008 Helt feil........uansett vekt er det barnemisshandling å utsette barn for alt som fører med helt ekstremt usunt kosthold!!!
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2008 #18 Skrevet 29. juni 2008 HOLDNINGER???????????? Er du virkelig så utrolig dum? At jeg tilfører ungene mine et godt og sunt forhold til mat og innfører de med evt skadet av for usunt kosthold VIL da ikke si jeg sier stygge ting om feite.......eller fedme. JEG sier at mange burde ha hatt et bedre oppsyn og at foreldre driver barnemisshandling på lik linje som rusmissbrukere overfor sitt barn med å overføre dritten. HAHA helsesøster.............de fleste helesøstre tar ikke tak i slike ting!! HI
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2008 #19 Skrevet 29. juni 2008 Jeg har aldri sagt at det er galt å få hjelp, JEG sier det er galt å la sine dårlige uvaner overføres til barna, iallefall slike som kan ta livsvarige skader på barna våre!! HI
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2008 #20 Skrevet 30. juni 2008 Mange i Amerika som ikke har råd til og fore familien sin på sund mat. Da må de ofte reise langt og betale det dobbelte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå