Gå til innhold

Storebror i fremsetet i bilen - er det lov ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en utrolig utålmodig baby på 6 mnd som har begynt å mislike å kjøre bil. Det er ikke plass til begge bilsetene + meg i baksetet.

Det sambo har lyst til før ferien (vi må kjøre et stykke) er å koble ut airbagen foran (på aut. verksted) og la 4 åringen sitte foran - og meg i baksetet med babyen for å prøve å underholde.

Han er 104 cm høy og veier 15 kg. Han har sånn fremovervendt putestol med rygg.

Er dette lov, evt. hvilke regler gjelder. Og er dette mindre sikkert enn å sitte bak så lenge airbagen er koblet ut og han sitter i stolen sin ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=SVVartikkel&cid=1121068917568&pagename=sikkerbil%2FSVVartikkel%2FSVVartikkelMedRelatert

*

Airbag: Barn som er lavere enn 140 cm bør uansett ikke sitte i forsete med airbag. Dette gjelder selv om barnet sitter i stol eller på pute. Bakovervendt barnesete på plass med airbag er livsfarlig.

*

Vekt: barnets vekt skal være i samsvar med hva som er kriteriene for bruk av det aktuelle barnesete/sikringsmetoden.

Skrevet

fikk ikke linken til å virke.....

Men han er innenfor vektgrensen til setet sitt og airbagen blir selvf. koblet ut.

Skrevet

Jeg vet ikke hva loven sier, men kan ikke skjønne at det er ulovlig så lenge airbagen er utkoblet og han sitter på putestolen sin.

Skrevet

Vi har akkurat samme utfordring som hovedinnlegger. Er usikker på om vi skal koble ut airbagen eller ikke, storebror som må sitte foran når mini blir utålmodig er 5 år, 21 kg og 120 cm (stor for alderen).

Forresten - det blir ikke bare jeg som skal sitte bak og underholde mini altså - det får mannfolket bare godta. Veldig koselig å få kjøre litt selv også!

Skrevet

nei det er ikke ulovlig så lenge han sitter fremover, airbag eller ikke. Dette spurte jeg også om og var inne og fikket omtrent overalt. Ingen steder hvor det står at det er ulovlig, kun hvis han sitter bakovervendt med airbag.

Men vil uansett anbefale å koble ut airbagen, selv om det er lov er det jo livsfarlig.

Er vel ikke så trygt å sitte foran som det er å sitte baki uansett. Men men,..er ikke trygt å ha to unger som krangler så sjåføren blir distrahert heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...