gull nr 2 ventes i aprii Skrevet 29. juni 2008 #1 Skrevet 29. juni 2008 Vi tenkte å døpe sønnen vår i statskirken. jeg er medlem men ikke faren.... sånn som vi har forstått det så kan ikke noen i hans nærmeste familie være faddre, men kan ikke han heller være med fram når sønnen vår døpes då? Det blir jo for dumt.... Det er jo trossalt sønnen hans og då må jo han få være med på det....
stinky-monkey Skrevet 29. juni 2008 #2 Skrevet 29. juni 2008 Vi har døpt alle våre 3 barn i statskirken, jeg er medlem men ikke faren. (han er ikke norsk). Han har vært med frem hver gang, og vi har også faddere på ungene som ikke er medlem i statskirken.
Trulte76 Skrevet 29. juni 2008 #3 Skrevet 29. juni 2008 han kan nok få være med frem. Er ikke noen i familien hans medl så kan de ikke være faddere. Sånn er det iallfall her. Men har de en annen trosamfunn som godtar dåp kan de være faddere.. kopier fra reglene om dåp der jeg bor Det er høve til å ha 2 - 6 fadrar. Foreldra vert ikkje rekna som fadrar. Fadrane skal ha fylt 15 år og vere medlem av Den norske kyrkja eller eit anna kyrkjesamfunn som godkjenner barnedåp.
mamarama og lille banan Skrevet 29. juni 2008 #4 Skrevet 29. juni 2008 han får nok være med fram og være like deltagende som deg jeg og sambo var fadder for mitt tantebarn, og flere av fadderne var ikke medlemmer av statskirken, deriblant min sambo på nettsiden til wwww.kirken.no finner jeg dette: "Nedre aldersgrense er 15 år og fadderne må enten være medlemmer av Den norske kirke eller et kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp", men det er ikke slik at presten bakgrunnssjekker fadderne...
Trulte76 Skrevet 29. juni 2008 #5 Skrevet 29. juni 2008 for jeg var tenkt å bruke min svigerinne som fadder..og hun har selfølgelig meldt seg ut da..så jeg kan bare føre henne på som fadder likevel? og blir det noen spørsmål får jeg bare spille dum å si at jeg tenkte ikke over det, siden jeg vet flere som har vært faddere som er meldt ut?
gull nr 2 ventes i aprii Skrevet 29. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 29. juni 2008 men han er ikke medlem av et annet kirkesamfinn som godkjenner barnedåp heller.. derfor eg blir usikker på både han og familien hans...
Mrs Bøll Skrevet 29. juni 2008 #7 Skrevet 29. juni 2008 Så lenge han ikke er medlem i et trossamfunn som forkaster/ikke tror på barnedåpen har det ingenting å si hvem du velger som faddere. Fadderene må heller være klar over at de sier ja til å være med å lære opp barnet i den kristne tro m.m og at de kan stå inne for det de lover, det er det presten spør om ved døpefonten.
stinky-monkey Skrevet 29. juni 2008 #8 Skrevet 29. juni 2008 Vi ble bare spurt om hvem vi ville ha som faddere, og vi gav han navnene, og han skrev dem ned. Ingen spm om de var medlem i statskirken eller ikke. Svigerinna mi bl.a. er fadder på hun siste, og hun er heller ikke fra Norge, og ikke medlem av statskirka. Så dette er visst ikke noe de sjekker her i hvertfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå