Gå til innhold

hvor mange dager over på dit fødested?

Anbefalte innlegg

Skrevet

syns det er rart at det er så forskjellig...

gjøvik og lillehammer har begge 10 dager har jeg fått bedskjed om...

velger her mellom disse stedene...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal føde på Bærum, og her er visst grensa på 3 uker :-S

Fryktelig lenge synes nå jeg.. (så bank i bordet ;-P)

Skrevet

12 dager over termin defineres som overtid på UNN i Tromsø.

Skrevet

12 dager på haukeland.. Men det betyr ikke nødvendigvis at de setter deg i gang etter 12 dager visst formen er bra tror jeg..Noe jeg synst er helt teit da men..

Skrevet

mente de hadde forsket på dette... overlegen på lillehammer sasmmen med noe utenlandske leger...

etter 10 dager øker risikoen for komplikasjoner betraktelig...

pga morkake, fostervann, vekt hos baby m.m

er noen år siden dette ble gjort... husker de tok det med i betraktnig med 1.mann for 4,5 år siden...

Skrevet

Jordmora mi sa at førstegangsfødende får tilbud om å bli satt igang 10 dager etter termin på st olavs. Ei anna her inne som også skal føde på st olavs, har imidlertid fått høre 7 dager.

Ikke vet jeg, men jeg ville nok ikke blitt satt i gang allerede etter 7 dager, hvis formen er fin!

Skrevet

er risikabelt å gå for mye over og da...

men kommer vel ann på mens termin også...

om den er senere enn ul-termin er det en mulighet for feil i den retningen... men er hovedsak ul-termin de går etter da...

er vel greit å gå et par dager til om man har tatt ul og blodprøver og sett at alt er bra... men syns de gjuør lite av dette enkelte steder for å være tryggere med å gå mer over tiden

Skrevet

Helt enig med deg "venter nr.2. virker som om det ofte er altfor lite oppfølging når en går på overtid.. Jeg syns det er litt skummelt..

Skrevet

nå hører det med til min historie at gutten min kom i grevens tid etter å ha blitt prøvd satt i gang 9dager over... kom 10dager over...

men var nok heller 20dager over... mens termin var riktig... de så det på gutten når han hadde kommet ut...

skjønner ikke at de tør... tenk om ul termin er feil...

denne gangen har jeg vært til ul allerede... en dag over...

nektet å finne meg i å vente... ville sjekke at alt var bra...

greit å gå over om alt er bra... men det vet de ofte ikke

Skrevet

På Lillehammer får du beskjed om å kontakte føden etter 6 dager "overtid" for å komme til kontroll dagen etter. Da blir modning sjekket og de tar en CTG. Ser alt bra ut da, så får du beskjed om å komme inn igjen på dag -10, hvis ikke ting har skjedd før da. Tror ikke alle blir satt i gang da, men de vurderer det sterkt, ja. Jeg skal inn igjen i dag, så vi får se om de velger å sette i gang eller om de bare tar en ny kontroll. Vil gjerne bli ferdig snart, men ønsker ikke helt å bli satt i gang heller... Ikke lett dette her!

Skrevet

Ahus venter i hele 14 dager før de tar inn til overtidskontroll. Etter det drøyer det fortsatt noen dager før de får fart på sakene...

Skrevet

Bare tull at man får tett og god oppfølging på slutten.. Jeg syns det er latterlig å vente til 2 uker over termin før man i det hele tatt sjekker hvordan ting står til.

Her har man kontroll etter 12 dager, og igangsetting fra 14 dager og utover..

Skrevet

Etter hva jeg forstår er en overtidig etter 14 dager etter UL termin, mens man her begynner kontroll/overtidsvurdering på dag 9 etter UL(fredrikstad)

Skrevet

er jo det beste at ting starter av seg selv....

men man kunne ungått mange problemer om de hadde sjekket tilstanden bedre...

skal bli satt i gang fredag om ikke noe er skjedd til da... dette er gjøvik. er da 9dager over. blir hovedsaklig modning, de vil helst slippe å sette drypp om de kan... blir noe mer naturlig med bare modning... det funket sist, så håper det funker nå og... er 5 dager over nå... orker snart ikke gjøre noe, og har en gutt på 4,5 år fra før... sover ikke... orker nesten ikke gå... har så mye vann i kroppen og knæra at jeg nesten ikke klarer å sette meg ned på do engang...

Skrevet

En dag jeg var i byen, traff jeg på en jeg gikk på bim-treff med for tre år siden. Hun fikk en liten jente i vår, og fikk ikke overtidskontroll på Haukeland før 12 dager over tiden. Hun har hatt to vanskelige fødsler tidligere, og barna har kommet 7 og 10 dager over termin.

Hun gråt av fortvilelse hos fastlegen da hun fikk beskjed om at hun ikke kom til overtidskontroll på KK før 12 dager over term. Fastlegen ringte flere ganger til KK, for å be dem ta henne inn noen dager før, men ble avvist gang på gang.

Til slutt ringte hun Voss, og sbakket fortvilet med dem. De sa at de kunne ta henne inn til kontroll tidligere, men at de ikke hadde lov å sette i gang fødselen føre 12 dager over pga feider med Haukeland pga dette. (har jo vært mye i media om dette).

Hun fikk full sjekk med ultralyd/vekstestimering, ctg og sjekk nedentil. De spurte om hun ville strippes, og det sa hun ja til. Dagen etter gikk vannet, og hun valgte da å sette seg i bilen til Voss, siden hun hadde fått så god oppfølging der. Hun ville ike til KK.

2 timer etter hun kom til Voss, fikk hun holde den vesle jenta si i armene :-)

Så det er veldig stor forskjell på overtid fra sted til sted.

Skrevet

Det som vi må tenke på, er hvor fort de starter fødselen etter vannavgang. for det er noen sykehus som venter alt for lenge....

Skrevet

På Nordlandssykehuset i Bodø er du overtidig 14 dager over ul-terminen...

altfor lenge etter min mening. Siden jeg har 15 dager forskjell på mens og ul-termin har min lege og jordmor forsikret meg om at jeg IKKE skal gå så lenge over, før jeg eventuelt skal settes igang. Er veldig glad for det :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...