Tigermor. Skrevet 29. juni 2008 #1 Skrevet 29. juni 2008 Jeg kjøpte dette setet nå før helgen. Prøvde det i butikken og pjokken min satt stolt som en hane i det fine setet =) Prøvde et par andre combi seter også som han ikke satt like godt i. I dag var "jomfruturen" med setet, og lillegutt sovnet jo selvfølgelig... Da bikket hodet hans skikkelig framover og det så skikkelig ekkelt ut og sitte sånn =( ble så innmari skuffet! ER det meningen at det skal være sånn i et sete for små barn! Vi reiser på bilferie om 10 dager og regner med at det blir noen timer med soving i bilen for barnas vedkommende, vil jo ikke at han skal sove lenge av gangen med hodet hengende framover! Er det andre som har dette setet som har noen tips?? (sambo vil helst bytte inn setet siden han ble så skuffet)
Mamma til gutt06+jente mai-10 Skrevet 29. juni 2008 #2 Skrevet 29. juni 2008 Ja det er nok sånn det skal være. Grunnen til at setet er så rett i ryggen er sikkerhet. Jo rettere setene er i rygger, jo tryggere er de. Syns også det ser helt grusomt ut å sove på den måten, men ikke så mye å gjøre med det.. hvor gammelt er barnet da?
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 29. juni 2008 #3 Skrevet 29. juni 2008 Jada, blir slik og det er verken ubehagelig eller farlig. Men du kan jo investere i en nakkepute til han, det skal visst hjelpe. Mini hang ikke med hodet i det hele tatt, for han var nesten 1 år når vi bytta til basafe setet. Mens storebror vokste ut av babysetet når han var 7-8 mnd og han hang med hodet en stund... Regner med at dere har stilt det inn i full "liggestilling" Det hjelper jo litt det også =)) God tur om 10 dager =))
♥ Snøblomst ♥ Skrevet 29. juni 2008 #4 Skrevet 29. juni 2008 Hei, beklager at jeg "bryter" inn på tråden, men nettopp dette du sier har gjort at vi har vært misfornøyd siden vi kjøpte setet (1 år siden). Kan jeg spørre deg solfrøken om hvordan jeg stiller det inn i full liggestilling? Visste ikke at det gikk an å få det mindre bratt i ryggen?
Tigermor. Skrevet 29. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 29. juni 2008 Lillegutt er bare 6,5mnd, men en stor og kraftig plugg, så dama i butikken mente at han trygt kunne bytte til større sete nå =) Ser ikke helt for meg at det blir så behagelig med nakkepute men det går jo selfølgelig an å prøve... =) Jeg var så "dum" at jeg så en hel haug med videofilmer på nettet der de viste hva som skjer med barnesetene visst man er så uheldig å krasje...fikk litt angst for å kjøre på bilferie med lillegutt i det lille og spinkle "babysetet", syntes det virket MYE tryggere med Izi Combi!
Snupi27 Skrevet 29. juni 2008 #6 Skrevet 29. juni 2008 vi kom inn fra bilen for 5 min siden, nettopp satt inn det setet hennes i bilen nå! jeg syns den er ganske bratt ja men vi må nesten prøve å se åssen det går. hun er 11 mnd nå!
Gjest Skrevet 29. juni 2008 #7 Skrevet 29. juni 2008 Setene til de litt større barna er sånn ja, det har med sikkerhet å gjøre rett og slett Men må jo spørre, har dere satt det i hvilestilling? Dere kan kjøpe en sånn luftpute (nakkepute, slik som ser ut som en ostepopp) og ha bak frem, altså at dere har puten under haken istedenfor bak nakken Vi gjorde dette med vår datter da hodet hennes alltid tippet frem i acta graco setet,, funket flott det!
Gjest Skrevet 29. juni 2008 #8 Skrevet 29. juni 2008 Jenta vår sovna også med hodet fremmover den første turen i setet, men etter vi satte det i hvilestilling, ble det bedre. Det hender da at hodet faller fremover, men hun ser ikke ut til å bry seg. Disse små har ikke helt den samme stive nakken som vi voksne har
Mamma til gutt06+jente mai-10 Skrevet 29. juni 2008 #9 Skrevet 29. juni 2008 Åj.. 6,5 mnd! Da er det jammen ikke rart han henger med hodet. Er han gammel nok til å sitte i et sånt sete da? Tenker på det å sitte selv osv.
*dum&deiLig*™ Skrevet 29. juni 2008 #10 Skrevet 29. juni 2008 Det kommer også veldig an på hvor bratte bilsetene deres er. Har dere bratte seter, blir bilstolen automatisk brattere en dersom dere har flatere bilseter. Prøv full liggestilling først, se om det hjelper.
Tigermor. Skrevet 29. juni 2008 Forfatter #11 Skrevet 29. juni 2008 Vi har setet i full liggestilling og han sitter jo supergodt i det så lenge han er våken =) Setet er godkjent fra 0-18kg, men anbefalt brukt fra 9kg. Lillegutt sitter selv med støtte så han kan bruke setet (spurte om dette da jeg kjøpte det)! Jeg skal dra innom barnas hus og spørre om å få prøve en sånn bakvendt nakkestøtte..kanskje de har noen andre tips der også! De var iallefall veldig behjelpelige da jeg handlet setet =)
-carina- Skrevet 29. juni 2008 #12 Skrevet 29. juni 2008 Det kommer litt ann på hvor skrått baksete du har også... Vi kjører Opel Astra og vi har veldig skrått baksete... Vi har lagt inn ett teppe i setet før vi monterte BeSafe setet. Sånn ble baksettet rett først... Men full liggestilling blir det da ikke sååå rett opp og ned! )
*dum&deiLig*™ Skrevet 29. juni 2008 #13 Skrevet 29. juni 2008 Neineineineineinei!!!! IKKE legge inn noe for å rette opp setet!!! Da er det mindre sikkert. Hadde selv astra, ikke noe problem å ha setet i den bilen.
Tommage♀♂ Skrevet 29. juni 2008 #14 Skrevet 29. juni 2008 Jeg spurte om det var lov å bygge opp setet ved å legge noe under det, og fikk som svar at da måtte jeg i så fall legge noe inn under setetrekket i bilen for at bilstolen ikke skal skli på underlaget. Det er altså greit å bygge opp om bare ikke bilstolen blir liggende for bratt bakover, men det MÅ gjøres på en sikker måte!
-carina- Skrevet 29. juni 2008 #15 Skrevet 29. juni 2008 Vi spurte også om det var greit å ha noe under setet og fikk som svar at det var greit altså... :o/ Har ikke mer i setet enn at setet har blitt rett, i stedet for skrått... Hmmm... Kanskje vi skulle tatt en tlf til Trygg Trafikk og sjekke?! Setet står virkelig bom fast altså, ingen som helst mulighet for at det skal skli i noen som helst retning! )
*dum&deiLig*™ Skrevet 29. juni 2008 #16 Skrevet 29. juni 2008 Jeg har lært at man ikke skal stole blindt på ansatte som selger bilseter. Jeg kjøpte sete ett sted, var uskikker på om de hadde montert det riktig. Dro til en annen butikk hvor de sa at de kunne like gjerne stå løst i setet siden det var til de grader feilmontert. Noen har ikke peiling på hva de driver med, dessverre...
Mamma med to søte små Skrevet 29. juni 2008 #17 Skrevet 29. juni 2008 Ta en telefon til leverandør i morgen: BeSafe AS 3535 Krøderen Norge Tel. +47 32 15 08 00 Jeg har blitt fortalt at hvis en absolutt må ha noe under, bør det være feks telfonkatalogen. Ikke et mykt handkle/teppe som kan bevege seg. Men bør absolutt unngå det. Men at det henger med hodet tror jeg faktisk ikke du kan unngå uansett hvilken stol du kjøper. Men det er IKKE farlig og IKKE ubehagelig. Det er verst for oss foreldre å se på at de sover sånn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå