Gå til innhold

hadde en diskusjon her om dagen..hva synes dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg å ei annen satt å snakkte om den nye sjefen vår på jobb..han ble adoptert fra nord korea når han var et par år..å hu mente da at han ikke er norsk..så lenge han er født der så er han koreansk..å ikke norsk!!!

dette var hu veldig bestemt på ..mens jeg mener at så lenge han er oppvokst her å har norsk stasborgerskap så er han jo norsk?! selv om han har en annen hudfarge..å anderledes utseende..

jeg syntes hu virka rasistisk jeg med den påstanden sin..

hu ble irritert å sa at neeei han er ikke norsk!!d kan han ikke bli for han er født i korea..

jeg orket ikke diskutere med henne lenger for hu såg bare sin mening..

hu setter de som ser utenlandske ut i en egen bås,de er ikke norske..selv om de er oppvokst her å har norske adoptivforeldre..

hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle med norsk statsborgerskap er norske. T.o.m invandrere som skifter til norsk statsborgerskap er norske. SÅ venninna di tar totalt feil

Skrevet

jeg sjønner begge sit synspunkt...

jeg ville sagt at han er både norsk og koreansk..

han har jo 2 koreanske foreldre... men oppvokst i norge, med norsk pass..

vil si det er feil at han ikke skal kunne kalle seg norsk....

jeg tviler på at han føler seg koreansk.....

Skrevet

Jeg syns man er norsk når man har bodd her hele livet, og er adoptert av norske folk, og har statsborgerskap. Men har du flyttet hit, flyktet eller emigret så er du ikke norsk. Heller ikke barna dems igjen, men barne til den adopterte

Skrevet

Man blir vel ikke annsett som norsk bare for at man har norsk statborgerskap.

Man blir jo ikke amerikansk bare for at man for amerikansk statborgerskap, man er jo fortsatt norsk!

Han er og blir en koreaner, men er jo oppvokst her i norge og har norske foreldre. Da blir han mer norsk enn de flyktningene som kommer hit og får statborgerskap!!

Man er det landet man er født i!!!

Skrevet

Trodde faktisk det var et begrep som kan tolkes som graden av tilpassning til et samfunn....

Skrevet

anonym 18.20

ja d er dette veninnen min og mener..så du og hu er nok mer enige enn jeg og hu hehe..

men jeg forstår jo hva dere mener altså..men likevel..

Skrevet

Ingen lett nøtt der der...hehe....men om du ble født her og flyttet med dine foreldre til f eks Sverige eller et annet land.

Hva anser du deg da selv som?? Norsk eller svensk??

Jeg selv hadde nok sagt jeg er født i norge dermed er jeg norsk, men er oppvokst her i sverige!

Skrevet

Jeg ser på adopterte barn som norske. De har tross alt norske foreldre selv om de er født i et annet land.

Skjønner godt hva dere mener dere som synes han er koreansk siden han ser koreansk ut. Men jeg synes det blir litt rart å kalle noen som ikke kan snakke koreansk for koreaner.

Skrevet

Det er vel faktisk et spørsmål om hvordan man velger å definere norsk. Dersom du vil melde deg inn i samemantallet, må du ha foreldre eller besteforeldre som snakker/har snakket samisk, og i tillegg føle deg som en same. Hva gir du meg!? Hehe.. dermed kan vi sikkert utelukke at sjefen din er same ihvertfall ;) - men spørsmålet er; hvilke kriterier skal være oppfylt for at man skal få kalle seg norsk?

Jeg ville sagt at sjefen deres er av koreansk opprinnelse. Og det naturlige for meg er å definere ham som norsk, dersom han vil det selv vel og merke ;)

Skrevet

Han er jo ikke norsk... han er født i Korea av koreanske foreldre, da er han koreansk. Men han er norsk STATSBORGER, han går som norsk med rettigheter og plikter, men han er jo koreansk.

Skrevet

Hmmm fascinerende. Så hvis han hadde blitt født i Norge av koreanske foreldre hva er han da?

Eller et barn født i Spania av norsk mor og chilensk far - hva er det barnet da?

Skrevet

Han er av Koreansk opprinnelse men han er Norsk. Tror det ville bli vanskelig for han å reise til Korea og bare passe inn språklig og kulturellt bare fordi han ble født der av en dame han ikke har noe forhold til.

Hva om jeg, som er Norsk, skulle reise til Korea og føde barnet mitt der. Så reise rett hjem til Norge etterpå. Er barnet mitt koreansk da?

Skrevet

Alle med norsk statsborgerskap er norske.

Noen norske statsborgere har såkalt bindestrekidentitet, at de har tilhørighet til to land,eks norsk-pakistaner, norsk-amerikaner, norsk.somalier etc.

Men sjefen din er ikke norsk-koreaner, han er norsk, men adoptert fra korea.

Skrevet

holdkjeftenpådeg: (artig nick by the way..)

ja d er dette jeg og mener..jeg skal jammen komme med noen av disse kommentarene til veninnen min..slå i bordet med hehe

hu kan ikke fortsette å være så trangsynt..hu er skikkelig påståelig..å vil ikke rikke på sine argumenter..men men..

Skrevet

Jeg ville sagt til venninna mi at hun var dum. Hadde hun begynt å argumentere for at hun ikke var det, så ville jeg sagt at dumme mennesker er bombastiske, noe hun er, og ergo er hun dum. Om det så skulle vise seg at hun har langt over gjennomsnitts høy IQ, lang utdannelse og generelt begavet på de fleste områder så ville jeg ha pføyset av det, og holdt fast på mitt, at å være bombastisk i uttalelser som ikke er ensidige vitner om dumskap, ergo (i forhold til hennes egen virkelighetsoppfatning) så kan hun ikke være noe annet enn dum.

Forøvrig, selvfølgelig er mennesker som er adoptert til Norge og som ikke har skiftet statsborgerskap, like norske som en som er født her av etnisk norske foreldre. Dvs på de fleste områder er disse menneskene uten tvil norske, med unntak av at noen snevre mennesker mener de ikke er det. Noe som må være usannsynlig kjipt å leve med for dem det gjelder.

Skrevet

Nei, han har _norske_ foreldre. Det er de som har adoptert han som er foreldrene.

Fødemor er koreansk. Biologi er ikke alt.

Selvfølgelig er han norsk. Født i Korea, men helt klart norsk.

Skrevet

Norsk statsborgerskap= nordmann. Men etnisiteten kan jo være annen.... Egnetlig kan man vel ikke kalle noen "etnisk nordmann", menn det er jo egentlig det vi sankker om her. Sjefen din er etniske koreaner (som vil si asiat "rase"),mens jeg f.eks er etnisk norsk (arisk rase)men begge er vi like mye norske statsborgerer og dermed norske.... Og det er vel "rasen" mange mener når de snakker om norsk, kinesisk, koreansk etc.....ikke landet de er født, oppvokst og/eller tilhører...

Skrevet

Herregud!

Min fetter ble adoptert fra Nord Korea når han var 6 mnd gammel, han er nå 19 år. Han har ikke vært engang i Korea siden han kom til Norge, han kan ikke ett eneste ord på Koreansk (eller hva det heter), han kjenner ikke til sine biologiske foreldre. Han er min fetter, Norsk som bare det. Har to søsken (som er biologiske barn av hans adoptivforeldre).

Han er NORSK, han aner ikke hva det vil si å være Koreansk, han er akkurat like norsk som meg og jeg er født i norge av mine biologiske foreldre som begge er helt norske.

Skrevet

Etnisk tilhørighet er ikke noe man bombastisk kan definere. Statsborgerskap er. Vedkommende er norsk som har norsk pass, samtidig som vedkommende godt kan føle en kulturell tilhørighet til en annen nasjonalitet.

Men det er passe frekt å insistere på at noen som både har statsborgerskapet og selv oppfatter seg som norske, ikke er det. Og å bruke utseende alene som båssettende faktor er bare latterlig - det finnes plenty av mørkhudede helnorskinger.

Skrevet

Jeg har en kompis som er født i norge, flyttet til sverige da han var ca 3 år, han snakker flytende svensk, har norsk statsborgerskap, han bodde i norge ca 1 år for ca 2 år siden. Men han føler seg jo svensk, og er en svenske!! Men han måtte i det norske militæret. Mora og faren er fra norge, tror mora har byttet statsborgerskap.

Da kan man være usikker om han er svensk eller norsk.

Men en unge som er adoptert, har norske (adoptiv) foreldre er jo norsk. Kan ikke diskuteres.

Skrevet

Det hadde ikke blitt samme diskusjonen dersom han var adoptert fra f eks Tyskland.... Da hadde han ikke sett "annerledes" ut, og dermed kunne han gått for det mange her definerer som "norsk", selv om "alle" visste at han var adoptert.

Har en norske foreldre og er vokst opp i Norge, så er en jo norsk. Det er til og med de som har fått norsk statsborgerskap i voksen alder:) Samme hvor de opprinnelig er fra.

Tror han hadde følt seg passelig malplassert i Korea..... Slik som hvem som helst andre nordmenn....

Skrevet

Hvordan får du det til å bli rasistisk? Mener hun at hennes rase er overlegen hans?

Hvis hun bare påstår at han er fra et annet land, vil jeg ikke si at det er rasistisk i det hele tatt.

Skrevet

Jeg mener at sjefen din er norsk. Han har norske foreldre og er oppvokst her. Så til deg som mener at man kommer fra det landet man er født i. Hva da med kameraten min som ble født i Storbritania med norsk foreldre, og som bare her vært der noen dager i hele sitt liv. Fødselen satte i gang på en mellomlanding da foreldrene var på vei hjem fra der de jobbet som misjonærer. Er han britisk pga dette?

Skrevet

Må bare minne om at "den ariske rase" er en betegnelse på en blond person med blå øyne som Friedrich von Schegel fant på. Hitler digga denne ideen... Å bruke betegnelsen "arisk" på denne måten er bare tull og totalt historieløst, da opprinnelsen på ordet er en samlebetegnelse på folkeslag som snakker indoeuropeiske språk i India og Iran.

Hvis vi skal definere mennesker utfra rase (noe som i seg selv er helt verdiløst), er vi som har genenen våre fra denne delen av verden "hvite".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...