Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 29. juni 2008 #1 Skrevet 29. juni 2008 Hei, er på besøk fra 2. trimester her og sitter og skal prøve å planlegge permisjoner fremover. Når skal pappa ta sin del av permisjonen hos dere? På slutten? Midt i? Skal han ha mer enn de 6 ukene han må ta? Og skal dere ha noe ferie mens han har permisjon? Syns det er vanskelig å skulle sette datoer allerede nå, jeg... Har jo ikke termin før i slutten av oktober. (Jada, jeg vet at vi ikke MÅ sette datoer nå, men min arbeidsgiver ønsker å vite det, og jeg har lyst til å være litt ålreit så...)
Makko med to små gutter Skrevet 29. juni 2008 #2 Skrevet 29. juni 2008 Du kan vist endre det i etterkant også! Vi ha termin i august. Vi tar ut 44 uker (økonomisk lønner det seg å heller ta ut 44 uker + ev. 10 uker ulønnet perm enn 54 med 80%). Her skal jeg ha de 6-7første mnd, så håper vi at vi kan få avlastning av to sett bestemødre med noen uker (ingen av de bor her, men dette gjør at vi kan ta ut felles ferie). Så skal sambo ha perm/ferie/avspassering fram til barnehagestart. Underveis der tar jeg ut ferie...
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 29. juni 2008 #3 Skrevet 29. juni 2008 Hei Her kommer pappaen til å være hjemme med sine to uker rett etter fødsel og så tar han ferie og deretter blir han hjemme med oss i 29 uker,før han begynner å jobbe. Dette blir jo litt anderledes da,enn det du skal ta stilling til. Forstår jo at det er vanskelig å vite hva en skal gjøre. Jeg kan jo si hva jeg tror jeg hadde gjort,hvis vi måtte dele slike som dere. Jeg hadde nok ikke gitt fra meg sluttinnspurten,da jeg hadde hatt de travleste måndene hjemme,der det er nattvåke osv,så jeg hadde nok latt far tatt litt når baren var rundt 6 mnd,vet jo ikke hvor mye dere har tenkt å ta hver da. Så hadde nok jeg villet hatt den siste månden selv. Dette er jo et valg hver enkelt må gjøre,men forstår at det er kjekt å høre hva andre tenker og mener om saken. Lykke til
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 29. juni 2008 #4 Skrevet 29. juni 2008 Han tar de siste seks ukene her i gården, når jeg begynner på jobb igjen.
Eliise Skrevet 29. juni 2008 #5 Skrevet 29. juni 2008 Han får desverre ingen permisjon siden jeg er student =(
beibis Skrevet 29. juni 2008 #6 Skrevet 29. juni 2008 Jeg tar de første 7mnd, han tar de siste 5mnd. Og så skal han være hjemme de første to ukene etter fødselen. Er helt enig - det er vanskelig å sette opp noen datoer, men man må jo det ift ansettelse av vikar og sånt. Tror ikke min vikar har noe imot å få utvidet tida litt, men mer vrient for mannens arbeidsgiver hvis han blir værende lenger på jobb enn opprinnelig planlagt.
mamma til blå -08 og rosa -11 Skrevet 29. juni 2008 #7 Skrevet 29. juni 2008 Hos oss skal pappa ta ut de obligatoriske seks uker. Han ønsker ikke å ha mer, og jeg ønsker å være lengst mulig hjemme, så det passer begge best. Pappa skal ha to uker ulønnet perm rett etter fødsel Dette er visst noe pappaer har rett på rett etter fødsel, men ikke alle arbeidsgivere utbetaler lønn for denne tiden, hans gjør ikke. Deretter skal han ta ut en dag i uka (fredagen siden det passer best for arbeidsgiver). Så vi får "langhelg" hver helg i noen uker, tenker kanskje 20 uker med denne ordningen, det bli jo 4 uker av hans "kvote". Også satser vi på å spare en uke eller to til våren og kanskje reise på ferie eller noe da.. så sånn gjør vi det..! Har termin i september, og skal ta ut 54 ukers permisjon med 80 % lønn. Skal jo da begynne å jobbe igjen i august neste år, satser på at mannen min har ferie da så vi slipper å ha den lille i barnehagen med en gang..
Trulte76 Skrevet 29. juni 2008 #8 Skrevet 29. juni 2008 min er sjømann, så jeg bare tok å delte den opp i to jeg..3 uker en fritur han er hjemme og siste 3 uker annen fritur han er hjemme. Tok alt før jul. fra okt t.o.m litt utti januar. Delt på to friturer. Skal levere søknaden i morra. Har termin slutten av aug. Så har jeg selv ulønnet permisjon selv når han har permisjon. Aner ikke hva som skjer etter jul, mulig han skal over på et nybygg så er ikke lett å sette dato da..så da ble alt før jul (+litt utti januar da)
Trulte76 Skrevet 29. juni 2008 #9 Skrevet 29. juni 2008 er så sykt med de nye reglene..før fikk man fars uker når han var sjømann og det var ikke lov å ta permisjon på friturene. Nå er det slik at man ikke får fars uker , og han kan ta permisjon når han har friturer. Han hadde tapt utrolig mye penger visst han skulle ta det når han egentlig skulle vært på sjøen, og det hadde vi ikke hatt råd til. Så er jo en grei løsning å kunne ta det på friturene sine..
heldigesnart4barnsmamma Skrevet 29. juni 2008 #10 Skrevet 29. juni 2008 Papsen her skal ta enkeltdagar i forbindelse med fødselen. Ikkje to fulle veker, men vi ser det an litt mtp behov og økonomi (får ulønna). I tillegg skal han ta ut 8 veker permisjon. Har termin i september, så det blir nok etter jul en gong. Tenkte å ta ut 2 veker i januar der eg tar ut ferie slik at vi kan reise på tur i lag. Ellers skal han ta pappaperm i to bolkar på 3 veker når ungen er 6mnd og 8-9 mnd. Synes det er kjekt at papsen får prøve seg på eiga hand utan at eg skal blande meg inn (typisk kvinnfolk vettu) så eg vil jobbe når han skal ta permisjon. Dessuten er det mest gunstig at eg tar permisjon alle røde dager fordi i min jobb kan eg risikere å måtte jobbe feks 17. mai osv. Papsen har då uansett fri og får masse tid heime. Mulig papsen skal ha 4 veker ulønna permisjon etter eg skal jobbe igjen i september. Ikkje enkelt det her nei. Er dette vi landa på foreløpig, så får vi sjå om vi kjem på noko som passar betre undervegs.... hehe...Lykke til da! Er så mange mulige kombinasjonar. Det gjeld å finne det som passar dåkke.
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 29. juni 2008 Forfatter #11 Skrevet 29. juni 2008 Nå har vi gjort det sånn at jeg sier på jobben at jeg skal jobbe siste uka i august og første uka i september. Så får han hvertfall ta permisjon de to ukene også kan vi se an litt når han tar resten. Antagelig blir det sammenhengende før de to ukene jeg skal jobbe, men vi får se. Jeg skal uansett ha ferie resten av hans 4 uker, så da spiller det ikke så stor rolle. Jobben hans har ikke begynt å mase om når han skal ha permisjon enda Fant ut at han ikke skal ha mer enn sine 6 uker, han har jo uansett 5 uker ferie i tillegg, så det er mange uker vi kan kose oss hjemme med mini sammen Er det mange som skal tilbake på jobb mens pappa har sin del eller skal dere ha ulønnet permisjon/ferie? Takk for innspill forresten, det er jo litt ålreit å se hvordan andre løser dette. Syns det er vanskelig jeg!!
NormaJean Skrevet 29. juni 2008 #12 Skrevet 29. juni 2008 her skal pappaen være hjemme de 2 ukene etter fødsel og så de siste 3 månedene! han har veldig lyst til å være hjemme pappa, men går ikke mer enn 3 måneder grunnet jobben. Jeg skal begynne fulltid da, men hvis vi ikke får barnehageplass til høsten så blir det å begynne å jobbe 50% natt etter fars 3 måneder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå