endelig mamma t 2 :) Skrevet 29. juni 2008 #1 Skrevet 29. juni 2008 La denne inn på tråden "overtidsklubben", men tenkte kanskje jeg kunne lage den som egen tråd også. Begynner å bli litt fortvilet, da jeg frykter å måtte gå litt for langt over tiden.. vel, vel, her er en kopi av innlegget mitt: Har tenkt på en ting i natt... Jeg har jo hatt litt forskjell på ul-termin og mens-termin, og både jeg og legen min har hatt mest tro på mens-terminen. I dag er det 40 uker og 2 dager siden jeg fikk positiv graviditetstest, og den blir vel positiv først etter ca 2 uker...? Det vil si at jeg har gått gravid 42 uker nå.. Likevel må jeg nok gå en og en halv uke til før jeg blir satt i gang Begynner å bli litt urolig her. Lurer på om dette er helt bra for lillebaby.. Da har jeg jo vært gravid i over 44 uker...! Vet av erfaring at jeg har "vanskelig" for å komme i gang av meg selv, og slik har de andre damene i familien også hatt det. Mamma gikk over 2 uker etter terminen med sine, og måtte bli satt i gang. Før dette var hun ikke moden engang, så man kan lure på hvor lenge hun hadde måttet gått uten hjelp.. Det samme skjedde for søsteren min, og for meg sist jeg gikk gravid. Det endte med stor baby, og fødsel som varte i flere døgn... :-| Men, men... Dette nytter det vel ikke å fortelle på sykehuset... Får forberede meg på 44 ukers svangerskap, med stor baby, langvarig fødsel, og overmoden baby som ikke er helt i form etter fødselen... Noen som har et par oppmuntrende ord til meg...? Har hatt et så fint svangerskap til nå, og stortsett bare kost meg med å gå gravid. Er ikke spesielt lei nå heller, føler meg ennå i fin form og ved godt mot. Men disse tankene ødelegger endel :-| Trist hvis det skal ende slik...
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 29. juni 2008 #2 Skrevet 29. juni 2008 Vel,du kan jo gjøre alt som står i din makt for å få i gang en fødsel,om du føder to uker før en evt ul termin,er ikke det skadelig i det hele tatt. Det du kan gjøre,er å kjøre på med modningsakupunktur,be om å flere i uka, har hørt at du også kan få fotsoneterapi som modner,gjør dette i tillegg. Drikk koffein,men ikke så mye at den lille i magen blir stresset av det. Ha sex,hvis du orker,gå i trapper,spis mat med masse fiber i,slik at tarmene arbeider litt mer og det kan påvirke livmoren. Alt dette er noe du kan gjøre trygt. I tilegg kan du også drikke bringebærblad te. Er du moden kan du be om å bli strippet. Håper at du ikke engster deg for mye og at du får en fin fødselsopplevelse.
endelig mamma t 2 :) Skrevet 29. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 29. juni 2008 For min del er det jo ikke mulig å føde før ul-termin, da denne var for 5 dager siden... Mens-termin var for 2 uker siden..
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 29. juni 2008 #4 Skrevet 29. juni 2008 ok,men da er det jo bare å kjøre på å se om du kan få startet noe. Vet ikke hvor du bor og hva slags praksis de har på sykehuset der du hører til,men her kan vi gå på ul termin å få modningsakupunktur (i alle fall på fødelofte) Ellers kan du jo ta kontakt med akupunktører der du bor og fotsoneterapauter. Er jo verd forsøke da.
endelig mamma t 2 :) Skrevet 29. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 29. juni 2008 Ja, for det nytter vel ikke å tro at man kan få bli satt i gang før de "obligatoriske" 2 ukerne etter termidato.. Sukk.. Selv om jeg har aldri så mye "bevis" på at jeg nå har gått lengre over tiden enn ul-beregnet. Takk for tipsene i allefall Tro det får bli mye sex her i helga.. Etter ordre fra legen min også
lizaloo Skrevet 29. juni 2008 #6 Skrevet 29. juni 2008 Syns godt du kan "mase" deg til en ekstra sjekk på sykehuset. Hvor de kan ta ctg, måle vekst + sjekke morkake funksjonen. Det er jo vanlig praksis med overtid, er det ikke? Gikk selv 17 dager over ul termin og da var ikke morkaken så mye tess lenger for å si det sånn. Ellers må du jo lytte til magefølelsen, spes hvis du kjenner mindre liv og bevegelser. Syehuset må jo ta hensyn til deg, spesielt hvis du er engstelig. Lykke til!
tussemor <3 <3 Skrevet 29. juni 2008 #7 Skrevet 29. juni 2008 Jeg er i noe samme situasjon... Mens termin var for en uke siden, men det er fortsatt 18 dager til UL termin. Selv tror jeg (etter når jeg testet positivt) at terminen er i disse dager. Jeg har fått mast på meg en ekstra kontroll med UL på sykehuset nå på torsdag, slik at de kan sjekke hvor moden jeg er, hvor stor babyen er etc. Og jeg jordmor har skrevet i papirene mine at jeg ikke skal gå over UL terminen pga stor usikkerhet ang. hvilken som er rett termin. Jeg sliter med maserier og vondt hver dag, så egentlig håper jeg at jeg får før torsdag =)
turbo Skrevet 29. juni 2008 #8 Skrevet 29. juni 2008 Uff skjønner deg godt... jeg er litt motstander av å ¨gå hele 2 uker over ULtermin før man blir satt igang... Jeg skal ikke klage enda, for har termin i morgen.. men da jeg var på ktr fredag sa jeg til JM at jeg ikke har lyst til å gå mer enn 1 uke over... ikke meningen å være ''hysterisk'' men vet at diverse undersløkelser er gjort, og at de på bl.annet sykehuset i Lillehammer alltid setter igang damer som har gått 1 uke, der venter de ikke 2 uker som mange andre steder... Er en av overlegene der som har forsket på dette, og ser at forekomsten av forsterdød øker betraktelig etter 1 uke over termin... dessuten kan jo morkakesvikt etc skje... IKKE meninga å skremme noen her, stort sett går det jo bra, men syns vi ''henge litt etter'' her i Norge, for i mange land setter de igang etter 1 uke.. så ett program på PULS om dette, finner det på nrk nettTV.... SOm sagt-ønsker ikke at dette skal være noen skremselspropaganda.. men du kan slå i bordet med dette hvertfall, og håpe det er en ålright lege/JM som hører på deg.. min JM tok meg alvorlig, og skulle passe på at jeg fikk time til overtidsvurdering/ evt igangsettelse 1 uke over ULtermin, selv om det ikke er praksis på sykehuset i Drammen... Dessuten kan du slå i bordet med at forrige fødsel ble så lang og tøff da babyen din ble så stor! Uansett lykke til!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå