ElleMelleMini Skrevet 29. juni 2008 #1 Skrevet 29. juni 2008 Jeg er snart i uke 12, og skulle ha 1 kontroll på fredag. Det ble en kjempe nedtur..... Legen min hadde ikke tid til meg.....hun sjekket ikke urinen min eller blodtrykk eller veide meg.....Er det normalt? Urinprøven kastet hun bare.....Virket stresset for at hun skulle rekke å reise på ferie.... Det bekymrer meg at hun ikke sjekket dette...jeg tror det var fordi lab'en hadde stengt. Noen andre som har samme erfaring?? Hørt fra andre at disse 3 tingen skal ALLTID sjekkes på kontroller....
momaja 8+6 Skrevet 29. juni 2008 #2 Skrevet 29. juni 2008 skjønner godt at du er skuffet. syns ikke det hørtes ut som en vanlig kontroll. Du bør kanskje bestille en ny time?
ElleMelleMini Skrevet 29. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 29. juni 2008 Legen min reiste på ferie nå, og jeg begynner til fredag. Så da blir det ikke før i august, og da er jeg jo 15-16 uker på vei....Det blir jo litt sent. Men da jeg sa jeg hadde med urinprøve sa hun bare at " nei det trenger vi ikke. Så lenge du føler deg frisk og det ikke svir når du tisser, har vi ikke behov for denne. Så den kan jeg kaste for deg.... Ei venninne av meg sa at hun hadde utslag på urin og lavt blodtrykk selvom hun følte seg frisk og fin. Hun skrev forresten ikke noe ned på svangerskapskortet mitt heller...... Er det bare jeg som har litt rare forventninger, eller er dette veldig merkelig??
Tonisa Skrevet 29. juni 2008 #4 Skrevet 29. juni 2008 Hei! Det høres velkjent ut ja. Legen min sjekket blodtrykket mitt og veide meg, men urinprøve trengte hun ikke, og jeg fikk ingen svar på de spm jeg stilte. Hørte fra en venninne som var gravid for et år siden at jeg kom til å måtte ta GU, og at jeg fikk en bok om svangerskap. Men legen jeg har sa bare at jeg måtte ta alt opp med jordmor, for fra nå av skulle jeg bare til henne... Kjedelig at det skal være så forskjell på leger.. Jeg er i uke 11 nå, og har fremdeles ikke fått en ordentlig bekreftelse på at jeg faktisk er gravid... Regner jo selvfølgelig med at jeg er det siden jeg har testet positiv på to hjemmetester og ikke fått mensen. Men allikevel... Håper det går bedre for deg når du skal til jordmor. Her hvor jeg bor er lege og jordmor i samme bygg, så jeg kommer til å si klart i fra til jordmor at hun må snakke med legen min, slik at ikke andre også opplever det samme.
ElleMelleMini Skrevet 29. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 29. juni 2008 på www.babyverden.no kan du bestille bøker gratis. Det er de samme som de du får hos legen. Jeg har blitt anbefalt å kontakte jordmor av venninner og få time der. Siden det er først gang jeg er gravid vil jeg helst få sjekket det meste for å være sikker og for å slippe unødvendige bekymringer.... Det som var så rart, var at hun var så hyggelig første gang. men nå var hun så stressa og hadde ikke tid til noe, mest sannsynlig for at hun skulle på ferie. Og det burde ikke være sånn.....om hun er forsinket bør hun ha tid til pasientene sine. Ihvertfall når det er svangerskapskontroll som jeg syns er viktig ihvertfall.... Skal bytte lege etterpå faktisk...
LilleMy med nr3 Skrevet 29. juni 2008 #6 Skrevet 29. juni 2008 det er viktig at en lege følger deg opp i sv.skapet mtp blodprøver etc. du bør også gå til jordmor, siden du er førstegangsfødende og sikkert veldig spent med mye spørsmål ;-) jeg er nå tredjegangsfødende (hjelp!) og har valgt å kun gå til lege og så skal jeg gå til gynekolog hver 8. uke frem til uke 30. dette betaler jeg selv. gir en ekstra trygghet å få UL-sjekk litt oftere, samt kunne prate med en lege spesialisert på fødselshjelp. fastlegen har jo særdeles lite peiling. men, da jeg var der denne uken, er 8 uker nå, så sa hun at det var viktig at jeg kom meg til fastlegen og fikk tatt de obligatoriske blodprøvene, bestilt ordinær UL og fødeplass på sykehuset. så jeg skal dit til uka. synd du opplevde slikt første gang som gravid hos legen. får håpe du får en bedre lege og en jordmor med god tid ;-)
Bic&Bac Skrevet 29. juni 2008 #7 Skrevet 29. juni 2008 Det er kjempeviktig at de sjekker urinprøve på hver kontroll! Sånn de ser ut du har eggehvite eller sukker i urinen. Og man kan ha uvi uten å ha symptomer, og det finner de bare ut ved å se på urinen da. Krev ny time hos en annen lege snarest mulig!
Arytai Skrevet 29. juni 2008 #8 Skrevet 29. juni 2008 Uff da, var jo ikke mye til kontroll du fikk... Syns du skal klage å få ny time.
♥lurelure♥ Skrevet 29. juni 2008 #9 Skrevet 29. juni 2008 Hei! Jeg ville skiftet lege, er vel viktig å føle seg tatt vare på under graviditeten - jeg er særlig opptatt av det etter å ha mistet en gang. Denne gangen får jeg komme på tidlig kontroll for å sjekke hcg. Klag - dette holder ikke!
har spire i magen min Skrevet 30. juni 2008 #10 Skrevet 30. juni 2008 jeg vil bare si en ting som er veldig viktig (har forferdelig erfaring da jeg fikk alvorlig svangerskapsforgiftning i uke 38 forrige gang) Jeg følte meg overhodet ikke dårlig da jeg skulle på kontroll, men jeg hadde skyhøyt blodtrykk og urinen var overhodet ikke bra.jeg blei sporentreks sendt til sykehuset på overvåkning og den natta måtte gutten våres ut med hastekeisersnitt! det er uhyre viktig med urinprøve og måle blodtrykk!!!!!!!!!!!!!!!! hvis legen ikke vet dette hadde jeg byttet lege idag!!!!!!!! Denne gangen (er 9+2 uker på vei) blir jeg NØYE fulgt opp. er på kontroll for urin og blodtrykk tredje hver uke pga jeg har et såkalt risiskosvangerskap pga jeg hadde svangerskapsforgiftning forrige gang. BYTT LEGE! Ferie er overhodet ingen unskyldning! det er helsen til din baby og deg det står om. Vet hvor viktig dette er da jeg holdt på å miste livet mitt forrige svangerskap!
AO3 Skrevet 30. juni 2008 #11 Skrevet 30. juni 2008 Blodtrykket mitt ble heller ikke maalt paa foerste kontroll, og jeg ble ikke veid... Urinproeven ble analysert, men kun fordi jeg spurte. Fikk litt inntrykk av at det var valgfritt om jeg hadde den med eller ikke... Disse tingene er nok viktigere aa sjekke etter uke 20, det er vel etter det jeg forstaar sjelden at det er noen utslag paa disse provene saa tidlig. Svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning kommer senere.
Tirilmor82 Skrevet 30. juni 2008 #12 Skrevet 30. juni 2008 På min første kontroll, sjekket de både urinprøve (og de sa at det måtte jeg ha med hver gang), blodtrykk, veide meg, GU og blodprøve. Fylte inn både blodtrykk og vekt, samt resultat fra urinprøve og blodprøve på gravid-helsekortet mitt. Uansett om det ikke er noe mistenksomt i begynnelsen, så vil jeg da tro at det er greit å sjekke disse tingene helt i starten også, så man ser hvordan det utvikler seg ila. svangerskapet? Hørtes ut som legen din var litt for stresset til å ta seg av pasienter den dagen du var der. Jeg ville kontaktet jordmor, evt. annen lege.. Du har jo krav på skikkelig behandling! Lykke til!
Pappalille Skrevet 30. juni 2008 #13 Skrevet 30. juni 2008 Én ring er hva som bør og skal sjekkes, noe helt annet er at dette er første gang du går igjennom dette, og er du som meg så har du tusen spørsmål. Jeg har en _genial_ lege som er så dyktig og får meg til å føle meg både trygg og ivaretatt! Bytt lege du =) De skal også oppfylle en del "psykiske" behov, og det gjør de ikke spesiellt bra når du blir "hufset" ut av kontoret så legen kan komme seg på ferie. Jobben din skal du da gjøre okke som!
ElleMelleMini Skrevet 30. juni 2008 Forfatter #14 Skrevet 30. juni 2008 Takk for alle tilbakemeldingene..... Det er godt å høre at det ikke er meg som er rar..... Jeg byttet lege i dag. Og skal bestille time hos jordmor når hun er tilbake fra ferie. På torsdag skal jeg på UL på Majorstuaklinikken, og de kunne sjekke blodtrykket og urinprøve for meg. Så får jeg slå meg til ro med det så lenge..... Jeg må si at det er ganske utrolig av en lege, som i tillegg er kvinne og har egne barn, å oppføre seg sånn mot en som er gravid for første gang. De må ha tid til pasientene sine, og ikke droppe tester fordi de snart stenger og lab'en har stengt. Men det føyer seg bare inn i rekke når det gjelder det legesenteret. Takk ;o)
Bic&Bac Skrevet 30. juni 2008 #15 Skrevet 30. juni 2008 Det er jo også helt utrolig at de ga deg time når laben var stengt. Når de trenger laben, må de gi time når den har åpent.
Squirrel79 Skrevet 30. juni 2008 #16 Skrevet 30. juni 2008 Jeg har funnet ut at det å bli gravid og trenge lege/jordmor på sommeren er svært dårlig planlagt... Jeg var hos lege første gang på fredag, og også jeg fikk inntrykk av at det med urinprøve var jo ikke noe vits. Legen lurte på hvorfor jeg hadde den med, og jeg sa at jeg hadde lest at det skulle jeg ha med hver gang. Hun bare ristet på skuldrene og ga den til laben, som heldigvis testet den, og ga tilbakemelding om at den var helt fin. Jeg måtte be om celleprøve da jeg ikke har hatt det på fire år, og hun lurte på om det var nødvendig å ta det på fredag. Jeg sa jeg foretrakk det da jeg har hatt uregelmessigheter og operasjon tidligere. Hun tok da også clamydia test. Blodprøve og vekt kom etter hvert, da jeg fikk inntrykk av at hun plutselig kom på at det burde hun gjøre. Følte ellers at jeg måtte hale all informasjon jeg ville ha ut av henne, og sakte men sikkert fikk jeg noen biter på plass. Godt jeg hadde lest en del om dette på forhånd, så jeg visste hva som egentlig burde skje... I dag ringte jeg jordmor for å prøve å få til en samtale fordi det er uenigheter mellom meg og bf om å beholde barnet, og vi trenger å snakke med noen. Men hun som tok telefonen på helsestasjonen kunne bare beklage at der var ingen jordmor på jobb pga ferie, og at jeg heller kunne komme tilbake i uke 24... Fikk beskjed om at jeg kunne ta kontakt med Amathea da. Så gjorde det, og de var veldig raske med respons. Så da blir det samtale der på torsdag. Føler meg så langt veldig forbigått og i "veien" for leger og jordmødre. Håper inderlig at førsteinntrykket bare forblir akkurat det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå